Všichni se všemi a proti všem
Do největších obrátek se dostal televizní trh, konkrétně souboj mezi digitálními sítěmi Českých Radiokomunikací a Digital Broadcasting (Vladimír Železný a Radim Pařízek). Zatím je to 2:0 pro šéfa ČRa Kamila Levinského. Do trojky zamířila Jihočeská televize a Óčko. Ve hře je stále Nova fanda, ČT3, regionální ČT, Babišova 5+2 TV, Metropol, Východočeská televize a pár dalších. Pořád ale platí slova zainteresovaných: všichni jednáme se všemi. No, pokud většina televizí zamíří k Radiokomunikacím, tak za chvíli bude jednat s Levinským i Pařízek.
Čtěte také: Omezení investic vylepšilo hospodaření ČT
Kavčí nálada
Letní pohůdka se začíná bortit v České televizi. S nebývale ostrým projevem vystoupil radní Radek Mezulánik, který zároveň vyzval ředitele ČT Petra Dvořáka, aby zvážil setrvání ve funkci. Mezulánik Dvořákovi sečetl a podtrhl poslední průšvihy a diskutabilní akce: nepovedené Události, tendry ČT, vyjídání rezerv Kavčích hor, neprůhlednost, nedostatek informací, stavbu studia v Brně. Finanční ředitel Kavek Milan Cimirot se rozběsnil do běla (má přes dva metry a srbské kořeny, tudíž to není legrace), Dvořák v reakci opáčil, že šlo o PR vystoupení.
Na tomto místě se sluší podotknout, že píárkem v České televizi zavání ledacos, ostatně sám Dvořák ve volební ředitelské kampani využíval služeb PR a lobbistické agentury Pan Solutions. Věc je zajímavější z jiného úhlu. Asi nemá smysl mudrovat, co pohnojil a nepohnojil šéf zpravodajství Zdeněk Šámal, jsou zde mnohem zajímavější momenty. Radní Mezulánik patřil za Janečkova vedení k nejtišším a nejspokojenějším členům Rady ČT, zatímco dnes se stává její ocelovou pěstí. Naopak radní Jan Prokeš a Dana Eklová, kteří byli nejostřejší Janečkovi rýpalové, nyní Dvořákovy kroky vehementně hájí. Dozvíme se někdy, kdo tu píše notičky?
Trhání směnek
Na Kavčích horách ještě zůstaneme. Petr Dvořák se konečně zbavil ředitelky vývoje pořadů Jany Kasalové. Jen pro připomenutí. Kasalová dvakráte kandidovala proti Jiřímu Janečkovi. V loňské volbě si to rozmyslela. Již několik let se nepohybuje v centru oboru a naopak se věnuje své firmě Casteam, jejíž zákazníci se rekrutují z partičky firem České dráhy, Dopravní podnik hlavního města Prahy atd. a která nabízí vzdělávání dospělých (Velký Cirkus si pořád představuje, jak Kasalová učí Žaludu číst a psát). Dvořák nepřímo i na její adresu trefně prohlásil, že tam nevidí žádnou skrytou kvalitu. Přesto si ji v prosinci přivedl do vrcholového týmu. Podzim 2011 se tedy stal časem splácení dluhů za ředitelskou volbu. Léto 2012 pak obdobím trhání „směnek“. Obchodní ředitel ČT Jan Svoboda a programový ředitel ČT Milan Fridrich asi nemají dobrý pocit.
Zpáteční do Budapeště
Ředitel české pobočky Universal Music Tomáš Filip dostal na povel i maďarské kolegy. Během léta s velkou pravděpodobností přibude i česká pobočka EMI, až Evropská komise schválí fúzi Universal–EMI. Za normálních okolností by Velký Cirkus gratuloval, jen by nesměl vidět čísla maďarského hudebního průmyslu. Mimochodem, kolegové ze Sony Music na to jdou opačně, česká pobočka je řízena z Budapeště. Existují asi jen dvě skupiny entit, které si dokázaly pečlivě rozkopat vlastní byznys – české sportovní svazy a velké gramofonové firmy.
Miliarda na seznamu
Mlýnek na peníze Iva Lukačoviče Seznam.cz prezentoval finanční výsledky za rok 2011: zisk jedna miliarda, tržby skoro 2,7 miliardy korun. V této souvislosti se opět vynoří otázka, kdo je česká internetová jednička z hlediska tržeb. Když se podíváme na čísla konkurenčního Googlu, tak poslední publikované údaje za rok 2010 hovoří o tržbách ve výši 157 milionů korun. Věc je tedy jasná. Ovšem zdánlivě, pokud si uvědomíme, že značná část příjmů, generovaných pro Google v Česku, se podle informací Velkého Cirkusu posílá do irské centrály. Takže dva dotazy. První pro Taťánu le Moigne: Není to škoda? A pro české daňové úřady: Není to škoda?
Dostaveníčko kutilů
Odborné setkání k dvojímu měření televizní sledovanosti podle očekávání nepřineslo nic nového. Všichni zúčastnění chtějí jen jeden panel, a proto asi budou dva. Podle zákona padajícího exkrementu tuto srandu nakonec stejně zatáhne spotřebitel, takže nač si dělat hlavu. Setkání, kterého se účastnila drtivá většina klíčových hráčů jak z televizí, tak z mediálních agentur, alespoň obohatilo mediální slovník o další pojmy (v závorce autor termínu): drachma – výsledky měření nováckého panelu (Marek Singer, Prima); chucpe – mediálky nechtějí dělat, co chceme my (Jan Andruško, Nova); zachytit trend – přichomýtnout se k nováckému byznysu (Jan Matějka, Médea); kutil – osoba, která se snaží zjistit podrobnosti o tajemném Sdružení pro měření sledovanosti (Jan Andruško, Nova); ostatní alternativy – žádné další alternativy (Jan Andruško, Nova).
Autor je redaktor deníku Mladá fronta E15