Vůně umocňuje loajalitu zákazníků

Vůně umocňuje loajalitu zákazníků

Vůně umocňuje loajalitu zákazníků Zdroj: shutterstock

Bankovnictví je z pohledu zákazníka a komunikace značně konzervativní obor. Především nástup nových bank způsobil, že klienti jsou oslovováni modernějším jazykem, kamenné prodejny jsou pestřejší a banky se předhánějí, která bude mít více aplikací pro chytré telefony. Jednou z možností, jak se odlišit a zaujmout zákazníka, je smyslový marketing, který u nás využívá ve vybraných pobočkách například Air Bank, říká Henrich Sikela ze společnosti Store Media.

===== Vaše společnost nabízí nově vedle ozvučení prodejen i vůně. Nejde o převratnou novinku, aroma v prodejně se řeší už dlouhou dobu. Proč právě až nyní začínají klienti pracovat s vůní v prodejně?

Je to tak, jak říkáte. V České republice je několik společností, které už delší dobu aromamarketing využívají. Převážně jde o pobočky zahraničních obchodních sítí. Nejčastěji využívaly aroma v místě prodeje nebo nabízených služeb hotely. Abych uvedl na pravou míru Air Bank, ta s aroma také nezačala až nyní. Už před spoluprací s námi ho zkoušeli nasadit, nebyli ale s výsledkem spokojeni. Aromamarketing je velmi složitý produkt a ne každý dodavatel dokáže splnit očekávání a představy klientů. Nejde jen o škálu vůní, ale především o technické řešení, jak správně vůni distribuovat v prostoru. Svoji roli hraje také design produktu. Často je zařízení umístěné na viditelném místě, proto musí ladit s interiérem prodejny.

Proč se ale aromamarketing rozvíjí až v posledním období? Je to přítomností světových výrobců u nás. Tak například světový gigant ScentAir otevřel pobočku v Česku teprve minulý rok. Na jednu stranu přinesl širokou škálu řešení, na druhou i jinou cenovou politiku. V minulosti jste museli uvažovat o investici v řádu 30 až 50 tisíc korun. Dnes tuto službu pořídíte levněji.

Zmínil jste, že v minulosti to byly a stále jsou hlavně hotely, kdo využívá vůni jako komunikační prostředek. Jací další klienti se o tuto službu zajímají?

Aromamarketing je vhodný pro klienty se silnou pozicí na trhu. Například pro jednoho klienta z oblasti telekomunikací připravujeme instalaci na Slovensku. Z bankovní sféry to je UniCredit Bank, kde realizujeme instalaci v prostoru privátního bankingu.

Vůně se používají s konkrétním cílem – zvýšit obrat a zisk. Aroma má obrovský vliv na lidské chování – stimuluje, dokáže navodit pocit relaxace nebo naopak povzbudit. Díky technologii umíme vyrobit vůně, které vyvolávají mimořádnou atmosféru pohody a příjemného prožitku. Proto se zákazníci našich klientů do jejich prodejen rádi vracejí. A utrácejí.

Jakou roli pak hraje hudba?

Hudební podkres pomáhá uvolnit stres, který mají lidé při vyřizování bankovních operací nebo úvěru. V bance má hudba hlavní význam v tom, že má vybudovat intimitu. Tvoří zvukový filtr, který zabrání, aby čekající klienti neslyšeli rozhovor u přepážek. To je pro bankovní instituce hlavní důvod, atmosféra je pak až na druhém místě.

V nabídce máte přes 2000 vůní. Jak vůbec vypadá alchymie výběru a míchání správné vůně?

Samotný výběr je složitý proces, který lze rozdělit na dvě – fáze. První je striktně objektivní, druhá subjektivní. Společnost ScentAir má speciální software, který obsahuje všechny myslitelné vůně. Do softwaru se uvedou přesné informace o klientovi – jeho obchodní zaměření (banka, textil, kasino, dětský obchod apod.), škála použitých barev v interiéru, cílová skupina a mnoho dalších. Na základě dat vyjde doporučení až dvaceti vhodných vůní. To je ta objektivní část.

Henrich Sikela ze společnosti Store MediaHenrich Sikela ze společnosti Store Media

Velkou roli ale hraje i subjektivní složka. Aromamarketing mají u nás na starost ti nejzkušenější lidé, kteří se problematice věnují několik let. Dokážou tak rozpoznat klientovy potřeby a vize, a usnadnit tak samotný výběr. V druhé fázi je právě jejich úkolem vybrat maximálně pět vůní, se kterými jdeme za klientem. Svou roli zde ale hraje distribuce vůně a intenzita. Stane se, že třeba intenzitu nastavujeme až desetkrát, než dosáhneme optimálního efektu. To už je ale ve fázi testu na personálu prodejny, případně samotných spotřebitelích.

Když si klient vůni vybere, zůstává u ní několik let?

Za předpokladu, že vůně má sloužit k budování značky v rámci dlouhodobé strategie, doporučujeme delší využívání konkrétní vůně. Na druhou stranu jsou klienti, kteří si změnu vůně naplánují už na začátku spolupráce. Častým jevem je sledování ročních období a změna aroma v pobočkách právě z tohoto pohledu. Je pochopitelné, že jarní nebo vánoční výzdoba prodejny vyžadují i adekvátní vůni.

Existují nějaké výzkumy zaměřené na roli aroma?

Ze studie společnosti Nike vyplynulo, že ve dvou totožných prodejnách, kde byly prodávány stejné boty Nike, přičemž jedna z nich byla aromatizovaná, 84 procent z účastníků testu uvedlo, že by si boty raději zakoupili v místě, kde byl použit aromamarketing, a dokonce mnoho z nich by bylo ochotno zaplatit za produkt více.

Jak lze s aroma v prostoru pracovat?

Různé systémy difuzorů poskytují flexibilní řešení. Hlavní nastavení je závislé na ploše, kde chceme aromatizovat vzduch. My využíváme systém RecicuMax, který vůni optimálně distribuuje a udržuje její integritu. Poptávka je také po lokálním působení vůně. Takové požadavky jsou od POP a POS zadavatelů, většinou je ovládání nastaveno přes fotobuňku. Dalším řešením je distribuce aroma přes vzduchotechniku. To je vhodné pro velké prostory, jako jsou hypermarkety nebo automobilové showroomy.

Kolik klient zaplatí za měsíc působení vůně na pobočce banky o rozloze 150 metrů čtverečních?

Cena za službu je závislá na výběru vůně. Každá vůně je totiž namíchána z jiných ingrediencí, a proto má jinou cenu. Faktorem, který ovlivňuje cenu, je i počet poboček, kde proběhne samotná instalace. Ale obecně činí společně se servisem zhruba od 2500 do 7000 korun měsíčně.