Za rok skončila desetina vydavatelů

Časopisy, noviny, ilustrační foto

Časopisy, noviny, ilustrační foto Zdroj: Repro Strategie

Český tiskový trh by se dal velmi snadno přirovnat k rozbouřené mořské hladině. Právě se nacházíme v období dlouhodobého odlivu – jen loni ubylo sedm desítek titulů a počet vydavatelů se snížil o celou desetinu.

Česká periodika neprožívají v posledních pár letech zrovna období rozkvětu. Za posledních pět let jejich počet postupně klesá, a to především počet novinových titulů. Časopisy se stále drží. Důvodů může být několik: lidé jsou znechuceni politickou situací u nás, proto je nebaví číst denní tisk a raději se uchylují k oddechové nebo zájmové četbě, tedy časopisům. Anebo se do dění na tiskovém trhu promítá všeobecná hospodářská krize.

5028 periodik vychází u nás, z toho 1381 spadá do kategorie denního tisku.

Třetí možností je boom internetu – je snazší a levnější každé ráno otevřít počítač a dostat se do obrazu během pár minut. Nejpravděpodobnější variantou je kombinace všech zmíněných skutečností, a tato kombinace postihuje převážně trh deníků, jenž je v tuzemsku rozdělen mezi tři kmenové hráče: společnosti Ringier, Mafra a Vltava-Labe-Press. Tyto vydavatelské domy si mezi sebou rozdělují více než dvě třetiny trhu deníků, ale ani nejsilnější hráči se nevyhnuli v roce 2012 úpadku a své obraty snížili dohromady o půl miliardy korun, což znamená meziroční pokles o devět procent.

Konec euforie

Tiskový trh zažíval boom na počátku 90. let. Česká ekonomika byla na výši a počet vydávaných titulů se postupně téměř zdvojnásobil. Každý, kdo měl peníze, chtěl vydávat svůj vlastní časopis a bylo velmi těžké najít prázdné místo na trhu. Tato přílivová vlna začala pomalu upadat v polovině 90. let a maximálního propadu se dočkala s příchodem milénia. S rokem 2000 se snížil počet titulů vydávaných v naší republice přibližně o stejné číslo, a dostal se tak prakticky na výchozí porevoluční úroveň.

„Počet periodik na českém trhu je z dlouhodobého hlediska stabilní. Některé tituly zanikají, ale současně vznikají nová a často specializovaná periodika, což odpovídá celkovému trendu fragmentace trhu, který je patrný i u televize. V mezinárodním měřítku patříme k zemím s největším počtem tištěných titulů na obyvatele,“ říká Tomáš Tkačík z časopisecké sekce Unie vydavatelů České republiky.

Další a zatím největší boom nastal v roce 2008, kdy na českém trhu koexistovalo těžko uvěřitelné množství 5687 titulů. Tento rozkvět záhy přerušila celosvětová hospodářská krize a během ní se udržely tituly oblíbené a čtené nebo tituly, kde mělo vydavatelství dostatek peněz na jejich trvající podporu. Je však třeba říci, že stejně jako počet titulů se snížil i počet vydavatelských domů, které většinou zfúzovaly a kvůli duplicitě přestaly některé z titulů vydávat.

„Široké veřejnosti“ roste výběr

Dlouhodobý propad médií stále pokračuje a týká se nejen vydavatelských domů, ale i tiskovin, především novin. Jak vyplývá z průzkumu společnosti NIPOS (Národní informační a poradenské středisko pro kulturu), v loňském roce ubylo v ČR celkem sedm desítek titulů. Počet periodik u nás se ustálil na čísle 5028, z čehož 1381 titulů spadá do kategorie denního tisku. Největší propad zaznamenaly deníky, jejich počet klesl v porovnání s rokem 2011 o 15, naopak ale posílily „časopisy pro širokou veřejnost“. Z jejich celkového počtu 1962 je téměř deset nových titulů.

Souhrnný obrat tří největších vydavatelů deníkůSouhrnný obrat tří největších vydavatelů deníků|Repro Strategie

Časopisy obecně tvoří 70 procent tiskových periodik, noviny jsou tedy kategorií menšinovou, což je právě vzhledem k jejich periodicitě naprosto logické. V roce 2012 přibylo kolem 60 nových titulů z oblasti odborné revue, časopisy pro ženy, muže a rodinu, tituly věnované cestovnímu ruchu, populárně historické a zeměpisné nebo časopisy pro děti a mládež. Jejich celkový počet tak dosáhl úctyhodného čísla 1685.

Ani nejsilnější hráči se nevyhnuli v roce 2012 úpadku a své obraty snížili dohromady o půlmiliardu korun.

Kalhoty prodělali prakticky všichni

Časopisy, noviny, ilustrační fotoČasopisy, noviny, ilustrační foto|Repro StrategieNA HOUPAČCE Počet časopisů se zvyšuje, ale vydavatelé ubývají

Ostatní vydavatelé, kteří mají ve svém portfoliu deník, jsou zatím podle zveřejněných údajů v minusu, přičemž čísla vydavatelství Economia nejsou zatím k dispozici. Nejsilnějším vydavatelstvím v obratu se stala v roce 2012 Mafra.

Anketa

Jiří BarešJiří Bareš|Repro StrategieJiří Bareš, Unie vydavatelů denního tisku, sekce deníků

Proč myslíte, že jsou postiženy především deníky, a časopisům se daří?

Neřekl bych, že se deníkům nedaří. Všichni vydavatelé mají k tištěným deníkům také vlastní zpravodajské weby. V kombinaci s internetem tedy zásah deníků v podstatě neustále roste. Navíc, pokud vezmeme pouze deníky, jejich celková čtenost je výrazně vyšší než sledovanost hlavních televizních zpráv v televizi.
Situace na českém tištěném mediálním trhu s jistým zpožděním a národními specifiky kopíruje dění v západních zemích.

Tomáš TkačíkTomáš Tkačík|Repro StrategieTomáš Tkačík, Unie vydavatelů denního tisku, sekce deníků, sekce časopisů

Jak vidíte blízkou budoucnost českého tiskového trhu?

Budoucnost můžeme odhadnout pohledem do západních zemí, kde lze najít dva trendy: vydavatelství využívají značek svých titulů a rozšiřují své služby například na weby, e-shopy, databáze, mimooborové weby apod. Druhý trend, typický zejména pro deníky, je soustředění na kvalitní žurnalistiku, hodnotné informace a analýzy.