Zadavatelé se loni vrátili na Novu

Na Nově je znovu veselo

Na Nově je znovu veselo Zdroj: Repro Strategie (Martin Pinkas)

Tři ze čtyř největších domácích televizí očekávají pro letošek růst reklamních příjmů. Některé stanice navíc přicházejí s novými reklamními formáty.

Rekordmany mezi zadavateli televizní reklamy byly loni především Unilever, Henkel, Lidl a L´Oréal, jak podle ceníkových hodnot reklamního prostoru zjistila agentura Admosphere. Nejvíce peněz podle tohoto klíče investoval Unilever, který na Primě utratil okolo miliardy.

Henkel, který ohlásil návrat na Novu už před více než rokem a půl, zde za reklamu loni zaplatil téměř tři čtvrtě miliardy. Další firmy, které se na nejsledovanější televizi vrátily, jsou Procter & Gamble a Reckitt Benckiser. Prvně jmenovaný tam proinvestoval přes 600 a druhý přes 250 milionů. „Klientům dokážeme velmi dobře nastavit synergii našich kanálů. Jak televizních, tak v rámci našeho online portfolia,“ přibližuje mluvčí Novy Anna Suchá jedny z důvodů, které mohly způsobit, že se ceníková hodnota reklamy na této televizi meziročně zvýšila skoro o 40 procent.

K podstatnějším faktorům však bezesporu patří to, že se televize vrátila ke vstřícnější obchodní politice, když odbourala například původní povinnost předplatby při uzavření dlouhodobé spolupráce, přišla se započítáním product placementu do tzv. ostatních mediálních kanálů, díky čemuž je možné získat cenové zvýhodnění, nebo začala garantovat příznivější ceny pro ty klienty, kteří s televizí včas uzavřou smlouvu.

Nova předtím razila jiný způsob prodeje reklamy, což v konečném důsledku znamenalo ekonomický propad celé skupiny do ztráty okolo dvou miliard korun. Katastrofální výsledky se pak také odrazily v personálním zemětřesení, kdy musel odejít jak šéf mateřské CME Adrian Sarbu, tak ředitel Novy Jan Andruško.

Lidé televizi neopouštějí

Nejen Nova, ale i Prima dokázala za minulý rok s domácím reklamním trhem pohnout. „K největším zadavatelům patří tradičně potravinářské a kosmetické společnosti, automobilky, retailové řetězce a mobilní operátoři. Většina z patnácti největších zadavatelů v loňském roce inzerovala právě v rámci stanic skupiny Prima,“ pochvaluje si situaci Marie Fianová, vedoucí PR a komunikace celé skupiny. Růst reklamních příjmů však na této stanici nebyl tak markantní, jako tomu bylo na konkurenční Nově, podle ceníkových cen se jednalo o zhruba dvě procenta.

Mezi největší investory reklamy na Primě patřil Unilever, Lidl a L’Oréal a dále potravinářský koncern Nestlé a farmaceutický GlaxoSmithKline. „I když se stále více mluví o tom, že lidé už televize příliš nesledují, čísla tento trend zatím neukazují. Vzhledem k povaze našeho byznysu hraje komunikace v televizích důležitou roli při budování rychlého zásahu a její vliv na značku jsme schopni dobře změřit,“ říká na podporu investic do televizí Andrea Brožová, corporate communication managerka Nestlé Česko. K jiným velkým společnostem a značkám, které zahrnuly Primu do svých komunikačních strategií, se řadí třeba Plzeňský Prazdroj, Tesco, T-Mobile, Ferrero či Vodafone.

Inzerce v televizích podle skupin (2012 - 2014)Inzerce v televizích podle skupin (2012 - 2014) | archiv

Třetím, kdo loni ukrojil z televizního reklamního koláče nejvíce, byla televize Barrandov podnikatele Jaromíra Soukupa. Nejvíce zde inzeroval jeho vydavatelský dům Empresa Media, hned za ním však byly L’Oréal, Lidl nebo Reckitt Benckiser. Přesto nemohla být televize spokojena, její příjmy z reklamy se oproti předchozímu roku spíše snížily. „Očekáváme pro minulý rok nepatrný pokles, který byl způsoben změnou obchodní politiky Novy,“ přiznává mluvčí Kateřina Kotalová.

Progresivní mediatyp

Veřejnoprávní Česká televize nakupuje od roku 2013 spotovou reklamu bez prostředníka, kterým byla do té doby agentura Media Master. Za minulý rok televize očekává podobné příjmy, jako tomu bylo za předchozích dvanáct měsíců, kdy se lidem z Kavčích hor podařilo za vlastní výkony a zboží dohromady získat skoro 600 milionů. Podle výzkumu Admo-
sphere se v České televizi v uplynulém roce objevovaly hlavně automobilové značky ze skupin Porsche a Hyundai a dále pak také Plzeňský Prazdroj či Heineken a sázkový Tipsport.

Televize a rozhlas jsou jediné mediatypy, které za loňský rok vykazují progresi. Rozhlasový reklamní trh podle odhadů Sdružení komunikačních a mediálních organizací v loňském čtvrtém čtvrtletí meziročně vzrostl o 1,2 procenta. Internet spíše stagnoval, a outdoor a tisková inzerce hlásily dokonce pokles. Díky zvýšenému zájmu zadavatelů se proto také za minulý rok podařilo zvýšit míru vyprodanosti televizního komerčního prostoru. Zákonný limit pro vysílání reklamy se u Novy podařilo naplnit z více než 50, Primy 70 a Barrandova téměř 75 procent.

Hledání synergie

Česká televize očekává podle své mluvčí Alžběty Plívové obdobné příjmy jako loni. Barrandov si slibuje navýšení příjmů hlavně od nových stanic, kterými mají být od dubna Kino a Plus. Prima bude podle slov Fianové sázet na online reklamu a její propojení s televizí. Výhodou Primy je rovněž to, že klienti Media Clubu, výhradního prodejce reklamy na tomto kanálu, mohou své reklamní kampaně umísťovat také na hudebních kanálech Óčko. Media Club navíc zadavatelům Primy zaručuje exkluzivitu pro videoreklamu na vyhledávači Seznam.cz, díky čemuž ji na domácím trhu odlišuje od ostatních televizí. Nova zase v lednu spustila speciální reklamní injektáž v jednom z nejsledovanějších podvečerních pořadů, kterým je Počasí.