Závadných reklam bylo loni nejméně za deset let

Spot T-Mobilu "V naší třídě je nejlíp: Třída na běžkách"

Spot T-Mobilu "V naší třídě je nejlíp: Třída na běžkách" Zdroj: Reprofoto Youtube

Reklama na tiskárny HP s vyobrazením mladé a postarší ženy se sloganem „vyměňte starou za novou“. A také nedávná kampaň na služby T-Mobilu, v níž byl zobrazen Polák jako podvodný prodejce mobilů, což vyvolalo i stížnost polského velvyslanectví. To je jen příklad reklam, které loni arbitrážní komise profesního sdružení Rada pro reklamu označila za závadné a porušující její etický Kodex reklamy.

Přesto ale v loňském roce podobných přešlapů ubylo. Loni komise řešila 44 stížností, nejméně od roku 2002, od kterého Rada pro reklamu data o stížnostech zveřejňuje. Za závadné pak komise složená ze zástupců médií, zadavatelů, právníků i psychologů označila jen šest z nich. Podíl závadných reklamních sdělení byl tak loni nejnižší za posledních deset let.

Kultivace trhu

Ještě v polovině minulého desetiletí počet reklam, na které si lidé stěžovali, běžně přesahoval sedmdesát ročně a za závadné bylo označeno až třicet procent z nich.

„Jsem přesvědčen, že je to kultivací trhu,“ uvedl výkonný ředitel Rady pro reklamu Ladislav Šťastný. Větší zadavatelé a dobré agentury mají nyní podle něj k dispozici vlastní etické kodexy. V některých případech – jako v případě alkoholických nápojů – nastavují i přísnější kriteria, než požaduje etický Kodex reklamy. „U menších zadavatelů se pak neopakují flagrantní porušení etických norem tak, jak to bylo v minulosti časté,“ dodal.

V poslední době bodovala rovněž reklama nošovické automobilky Hyundai, která v televizním spotu použila výraz „nadauto“. „Počet stížností byl neobvykle vysoký a reakce stěžovatelů indikovaly, že spojení vyvolalo nepříjemné konotace,“ konstatoval Šťastný.