Přesto ale v loňském roce podobných přešlapů ubylo. Loni komise řešila 44 stížností, nejméně od roku 2002, od kterého Rada pro reklamu data o stížnostech zveřejňuje. Za závadné pak komise složená ze zástupců médií, zadavatelů, právníků i psychologů označila jen šest z nich. Podíl závadných reklamních sdělení byl tak loni nejnižší za posledních deset let.
Kultivace trhu
Ještě v polovině minulého desetiletí počet reklam, na které si lidé stěžovali, běžně přesahoval sedmdesát ročně a za závadné bylo označeno až třicet procent z nich.
„Jsem přesvědčen, že je to kultivací trhu,“ uvedl výkonný ředitel Rady pro reklamu Ladislav Šťastný. Větší zadavatelé a dobré agentury mají nyní podle něj k dispozici vlastní etické kodexy. V některých případech – jako v případě alkoholických nápojů – nastavují i přísnější kriteria, než požaduje etický Kodex reklamy. „U menších zadavatelů se pak neopakují flagrantní porušení etických norem tak, jak to bylo v minulosti časté,“ dodal.
V poslední době bodovala rovněž reklama nošovické automobilky Hyundai, která v televizním spotu použila výraz „nadauto“. „Počet stížností byl neobvykle vysoký a reakce stěžovatelů indikovaly, že spojení vyvolalo nepříjemné konotace,“ konstatoval Šťastný.