Zmatky kolem volby hlavy ČT

Jiří Janeček se k odchodu rozhodl včas. Jeho
podpora v Radě (tedy u politiků) skončila.

Jiří Janeček se k odchodu rozhodl včas. Jeho podpora v Radě (tedy u politiků) skončila.

Nový generální ředitel bude mít bez reklamy těžkou úlohu

Odchází opravdu Jiří Janeček z postu šéfa České televize? Může se už vyhlásit výběrové řízení? Kdo bude novým ředitelem? Co znamená konec reklamy na ČT1 a ČT24? Otázek se nad Kavčími horami vznáší víc než dost. Jisté je, že nový ředitel se volit bude. Pravděpodobně 21. září.

TV: Když se chce, tak to jde hodně rychle. Shrňme si tedy také rychle události posledního měsíce, které se kolem ČT protočily. Na začátku června se na půdě České televize v rámci konference DIGImedia 2011 začalo mluvit o konci reklamy na programech ČT1 a ČT24. Tento koncept navrhl šéf TV Nova Jan Andruško a Prima překvapivě souhlasila. Prakticky ve stejný den oznamuje generální ředitel ČT Jiří Janeček, že v srpnu odejde ze svého šéfovského křesla. Den na to byli navoleni noví radní České televize a základ k nové volbě ředitele byl splněn.

Co se všechno zruší?

V kuloárech Kavčích hor zavládne menší panika. Co to všechno (rezignace ředitele, noví radní, stažení reklamy…) znamená? A začínají se vynořovat i první kandidáti. Novináři oslovili bývalého generálního ředitele Novy Petra Dvořáka a ten jejich nabídku kandidovat do čela ČT bez většího odporu přijal. Druhým známým kandidátem je Hynek Chudárek (rozhovor s ním najdete na straně 28), výkonný ředitel televize Óčko, který na post šéfa ČT kandidoval už v roce 2009. O dalších kandidátech se spekuluje, ředitel nových médií v ČT Milan Fridrich svou kandidaturu odmítá a Aleše Hušáka se ještě nikdo nezeptal.

Kromě kandidátů se také ihned vynořily spekulace, které pořady v České televizi skončí. Mluví se o politickém týdeníku 168 hodin s Norou Fridrichovou nebo o Otázkách Václava Moravce. Zpráva, že by „pořady mohly skončit“, proběhla médii a nic se nestalo. Ony tyto pořady nakonec přes prázdniny neběží, takže lze jen těžko soudit, co se s nimi děje. Přes prázdniny už nefunguje ani Jiří Janeček, který předal řízení Kavčích hor vedoucímu své kanceláře Vladimíru Karmazínovi, který do roku 2007 vedl Brněnské studio ČT a předtím dlouhá léta pracoval jako policista.

Sbohem, reklamo…

Záhadou je také rychlost, s jakou zapracovali naši zákonodárci. Ředitel nejvlivnější komerční televize promluvil o nápadu zrušit reklamu na ČT1 a ČT24 8. června. Už 13. července schvalují poslanci novelu, která se nápadem šéfa Novy inspiruje. Reklama by z obou stanic České televize měla zmizet 11. listopadu. Na ČT2 a ČT4 zůstal limit pro množství reklamy na dosavadních 0,5 procenta denního vysílacího času. Nikdo se přitom příliš nezabýval hlasy reklamních a mediálních asociací, které se proti ukončení reklamy na stanicích ČT ohradily. Proti byly AČRA MK, AKA, České sdružení pro značkové výrobky. Protest iniciovala společnost Media Master, která ještě jako ARBOmedia prodávala reklamní čas v České televizi.

Nervozita na Kavčích horách: Kam nás
povede nový šéf?Nervozita na Kavčích horách: Kam nás povede nový šéf?

Asociace argumentovaly tím, že TV Nova a TV Prima ovládnou po ukončení reklamy na ČT1 a ČT24 celých 95 procent segmentu televizní reklamy. „Televize by pak mohly neomezeně diktovat zadavatelům reklamy své podmínky, včetně cenových. Na českém televizním trhu je možné zachovat regulérní konkurenční prostředí pouze v případě, že bude nadále existovat dostatečně významná alternativa zmíněným dvěma komerčním televizním stanicím,“ uvádí se v prohlášení.

To, že reklama na ČT skončí, bylo ale dojednáno dávno před zahájením digitalizace (prostředky z reklamy měly jít právě na tento proces). Podle dvou největších komerčních televizí tedy není o čem diskutovat. Nova a Prima mohou být v podstatě za „ty hodné“. Vždyť umožnily reklamu na dvou stanicích ČT. Jenže sledovanost ČT2 se v červnu podle měření ATO-Mediaresearch pohybovala pod čtyřmi procenty, sledovanost sportovního kanálu ČT4 mírně přesahovala dvě procenta… Česká televize s reklamou přichází i o teleshopping a sponzoring. No a tyto dvě položky činí pro ČT příjem až sto milionů korun za rok.

Kdo za koho kopne?

Samozřejmě, že bude záležet na 15 televizních radních, koho do čela České televize v září vyberou. Jiří Janeček pochopil, že jeho podpora v Radě už skončila. Navíc se podle zákulisních informací hovoří o tom, že by se mohl na podzim dát na politickou dráhu. Podle všech mediálních komentátorů má největší šanci na zvolení právě bývalý šéf Novy Petr Dvořák. Jeho zvolení by dávalo logiku. Určitě nebude prskat, že mu komerční televize, tedy hlavně bývalý zaměstnavatel, vzaly reklamu. Manažerské schopnosti a zkušenosti s vedením televize má. Nový šéf ovšem bude mít za úkol hlavně zvýšit koncesionářské poplatky (jiné příjmy televizi prakticky nepoplynou) a přesvědčit veřejnost (nejen odbornou), že tuto instituci potřebuje. Velké firmy už televizi ani její program sponzorovat nebudou.

Komerční televize každopádně vyhrály. Reklama je jejich, inzerce na ČT2 a ČT4 bude zanedbatelná (pokud se tedy z „dvojky“ nestane programově alespoň ČT1 a ČT4 nebude denně vysílat mistrovství světa v hokeji). Otázky zůstávají nad dalšími aktivitami ČT, jako jsou weby či její „mimotelevizní“ akce, ale ani na nich televize nevydělá. Jiří Janeček se podle všeho rozhodl správně. Česká televize zřejmě příští rok technologicky ani programově nahoru nepůjde a nahoru nepůjdou asi ani platy jejích manažerů. A pokud se ČT nebude vylepšovat technologicky a personálně, stane se brzy institucí, která bude sice čistá a bez reklam, ale ve společnosti nebude mít už žádný vliv.