Zveme vás do českého fulfillmentu na evropské úrovni

Ilustrační foto

Ilustrační foto

Obálkování, fóliování, tiskové produkce, kvanta katalogů a direct mailů, která denně prochází lettershopy, to jsou témata, o kterých se poslední dobou mluví a píše stále častěji. Každé velké vydavatelství, nakladatelství, provozovatel zákaznických klubů, peněžní ústav, i telefonní operátor ví, že potřebuje lettershop, a na co jej potřebuje.

Významnější lettershopy pořádají exkurze do svých provozů, aby svým manažerům rozšířily obzory a představily jim kompletovací stroje, balicí linky i své další technologie, používané při balení časopisů, katalogů a jiných direct mailů. Všichni víme, co je lettershop. My dnes ale nebudeme mluvit o obálkování a fóliování. Nebudeme mluvit o klasických lettershopech. Zaměříme se na takovou „samozřejmou“ a nedílnou součást samostatné sekce fulfillmentu, kterou je organizace a příprava materiálu nebo zboží nejen před samotnou kompletací, během ní a po jejím skončení, neboť práce s materiálem či zbožím v okamžiku expedice zdaleka nekončí. Málokdo ví, co se za tím schovává, a proto přijměte mé srdečné pozvání na exkurzi do „skladu“ fulfillmentové firmy.

Sklad je jako velké mraveniště

Zvu vás do tohoto světa pracovitých mravenců, jejichž komunita a týmový duch je založen na preciznosti a dovednosti efektivní organizace práce. Věřím, že se mnou budete souhlasit, pokud použiji přirovnání skladu k „mraveništi“ ve smyslu pracovitého sofistikovaného seskupení, v němž každý ví, jaký je jeho úkol a proč jej vykonává. Umístění a lokace skladu musí být prvním dobře splněným úkolem. Takže, jaká je tedy správná adresa? Strategická!

Je to místo snadno dostupné, nejlépe umístěné blízko hlavní dopravní tepny. Z nároků a požadavků dnešní doby, kde čas hraje z jednu z nejdůležitějších rolí, se jedná zejména o snadnou dostupnost, a to samozřejmě s přihlédnutím k dopravním špičkám a kolonám. To je mnohdy první faktor, který zákazník řeší. Sjezd z tranzitního obchvatu kolem Prahy a moderní zabezpečený areál je i Tulipan Park v Hostivicích u Prahy. Jedná se o nově vybudovaný komplex, který splňuje veškeré potřebné požadavky z hlediska efektivní logistiky.

Představíte-li si nyní sklad, jako již zmiňované mraveniště, nebudete daleko od reality. Ve skladu všechny procesy fulfillmentu začínají i končí. Sklad zabezpečuje všechna důležitá hlediska z pozice příjmu zboží, jeho přípravy, průběhu zpracování zakázky a následné práce s vrácenými zásilkami, a proto musí splňovat mnohá kritéria. Skladová hala, je-li nově postavená, je ideálně technologicky vymyšlena a řešena pro odpovídající způsob požadovaných výrobních a skladových operací. Moderní haly jsou až 14 metrů vysoké, musí být maximálně vzdušné a zkonstruované tak, aby bylo možné pružně regulovat optimální teplotu.

Z pohledu bezpečnostně právních požadavků hygieny práce dle příslušných zákonů je nezbytné, aby byl sklad prosvětlen i denním světlem a umělé osvětlení musí odpovídat předepsaným normám. Bezpečnost skladu, tzn. bezpečnost samotné budovy, skladovaného zboží a materiálu, používaných technologií a osob, je zajištěna systémy protipožární ochrany i spolehlivými bezpečnostními systémy. Vše je navíc nezbytné ochránit i vhodným pojistným opatřením proti nečekaným škodám a možným rizikům.

Jako jeden organismus

Ve skladu najdete tým pracovníků různých profesí, kteří dohromady tvoří perfektně fungující celek. Nezbytné a velmi podstatné je správné schéma řízení. Vedoucí pracovníci a manažeři svoji práci směřují k maximálně konstruktivnímu a účinnému řízení projektů a zakázek, ale v konečném výsledku jde vždy o týmovou spolupráci, kde nejenom správné plánování lidských zdrojů, procesů a výrobních prostředků, ale i zodpovědný přístup a výkon dělníků tvoří celek, který má jasný cíl. Tím je včasné zpracování zakázky v daném termínu a nejvyšší kvalitě.

Maximální důraz je kladen právě na kvalitu odvedené práce, jež souvisí s kontrolními činnostmi. Proto je nezbytné, aby všichni pracovníci dohlíželi v určitých fázích celého procesu na jednotlivé dílčí kroky. Každý, kdo zde pracuje, si je vědom dopadů své práce na celkový výsledek, a proto i zde působí velice silně faktor vlastní sebekontroly, vycházející z přesvědčení, že za výsledkem celého díla nestojí jedinec, nýbrž celá společnost. V dobře fungující firmě se jednotlivci snaží udělat vždy o kousek víc, než je pro danou práci potřebné. Výsledkem jsou pak mnohdy nové nápady, v jejichž důsledku vznikají přidané hodnoty pro klienty.

Úkolem pracovníků z oddělení fulfillmentu je příjem zboží do skladu, jeho kontrola, evidence, následná manipulace uvnitř skladu, vyskladnění jednotlivých položek na zakázky a následná expedice ze skladu. Jak snadné. Něco vzít, složit, uskladnit, přeskládat, naložit a odvézt. Jak ale vše vykonat bezchybně, když během hodiny realizujete až tisíce takových operací?

Efektivní distribuce se bez sofistikovaných informačních systémů dnes neobejdeEfektivní distribuce se bez sofistikovaných informačních systémů dnes neobejde

Důležité jsou kontrolní mechanismy

Má-li společnost tak významné a velké zákazníky, jako jsou například kosmetické firmy, fungující na principu katalogového prodeje, knižní kluby, vydavatelství, nakladatelství nebo e-shopy, kde je vysoký podíl zakázek spojených s kompletací konkrétního zboží a jeho distribucí přímo ke koncovým zákazníkům, je zapotřebí nesmírné zodpovědnosti a přesnosti každého dílčího kroku. K požadovanému výsledku slouží nejen kontrolní mechanismy, o kterých jsme již mluvili, ale neodmyslitelnou a podstatnou součástí jsou na míru těmto potřebám vytvořené aplikace a systémy, které zajišťují dodržení nastavených procesů, jež následně usnadňují a zefektivňují onu mravenčí práci a minimalizují případnou chybovost.

Pro efektivní skladování musíte mít moderní skladové regály a výkonnou manipulační techniku, to vše zastřešené vhodnými systémy. Nemáte-li zkušené skladníky, šikovné seřizovače a specialisty z oblasti IT, budete jen nekoordinovaně pobíhat, vzájemně do sebe narážet a počítat ztráty. Pro to, aby se 21. století pozitivně promítlo v místě, jakým je sklad, je nezbytné, abyste pro vytváření aplikací a vymýšlení inovací měli podporu dalších pracovníků, kterými jsou kolegové z IT oddělení. Máte-li je, dokážete-li sladit jejich práci s ostatními články firmy, umíte-li spolupracovat jako tým, umíte-li naslouchat potřebám svých klientů, neusínáte-li na vavřínech a především chcete-li být vždy o krok před konkurencí, máte téměř vyhráno.

Potom můžete trhu vesele sdělit: „Umíme vše, a co neznáme, se naučíme!“ Kolektivní mysl není sci-fifráze či klišé. Viděl jsem, jak to funguje v „mraveništi“ fulfillmentu České mailingové společnosti, a pochopil jsem, že takto by to mělo fungovat v každém správném fulfillmentu či lettershopu. Zkušenosti stálých zaměstnanců spolu se snahou neustále se rozvíjet a stavět se čelem k novým, třeba i neznámým zadáním, dává společnosti stále bohatší zkušenosti, čímž nabízí všem svým stávajícím, ale i novým klientům garanci, že pro ně bude nejen zodpovědným zpracovatelem jejich zakázky, ale i odborným partnerem, na kterého se mohou vždy spolehnout. Pro své klienty mají vždy dveře otevřené, umějí naslouchat a řídí se heslem „Podělte se s námi o svá přání, my Vám je splníme a rádi i poradíme. Naše know-how a technologie jsou zde pro Vás, přijdeme za Vámi kamkoli.“

Nové technologie

Zákazníci České mailingové společnosti s nadšením přijali informační systém, který je nastavený přes webové rozhraní. Jedná se o online aplikaci, kde klienti vidí, v jakém stavu jejich objednávky jsou, co a kam již bylo expedováno, co, kam a kdy se bude expedovat, včetně elektronického archivu, který umožňuje jednotlivé zakázky, z pohledu těchto otázek procházet i zpětně. Klienti zde mají 24 hodin online přístup ke skladovému hospodářství a mají na jednom místě kompletní přehled o množství jednotlivých výrobků, včetně dodacích listů od dodavatelů a celních dokumentů v elektronické podobě, jejich případné expiraci a automatického upozornění, že daného výrobku je na skladě již jen takové a takové množství, tudíž je třeba objednat další dodání. Jinými slovy Česká mailingová společnost poskytuje kompletní zajištění fulfillmentu a je „mraveništěm“ v pravém slova smyslu.