Ostře sledované laky aneb Jak vyhrát v soutěži Vodafone Nápad roku
Ostravská firma SprayVision, jejíž technologie během pouhých dvou let začaly používat největší světové firmy v oblasti barev a lakování, zvítězila ve třináctém ročníku soutěže pro mladé společnosti Vodafone Nápad roku. Prosadila se v konkurenci 171 týmů. V soutěži uspěly také české projekty z oblastí umělé inteligence, zdravotnictví, kyberbezpečnosti či videoher.
Technologie start-upu SprayVision mění zaběhlé postupy na lakovacích linkách, což se projevuje jednak úsporou lakovacích materiálů, jednak zvýšením kvality laku. Kvalita nanesených materiálů se totiž dosud měřila zpravidla jen v několika bodech. Řešení ostravské firmy, které kombinuje vlastní software a hardware, umožňuje měření po celé ploše. Poskytuje tak mnohem podrobnější data o kvalitě a zvyšuje efektivitu lakování.
„V roce 2018 jsme s jednoduchým prototypem vyrazili na veletrh do Německa, abychom si ověřili, zda je o náš nápad zájem. Dnes jsou našimi klienty například automobilky, ale také největší výrobci barev a aplikátorů. Všichni nás letos nechali ve svých investičních plánech, i přesto, že museli škrtat,“ uvádí spoluzakladatel společnosti SprayVision Petr Jahn.
Celkově druhé místo a navíc ocenění Huawei Startup roku si odnesl tým Live Penalty, který milovníkům fotbalu umožňuje prostřednictvím mobilní aplikace a speciálního robota v reálném čase kopat penalty proti skutečným profesionálním brankářům.
Bronzový tým Lemonero dokáže provozovatelům e-shopů rychle zajistit finance pro další růst – díky umělé inteligenci pracující přímo s daty e-shopu je vše schváleno on-line a okamžitě podle výsledků obchodu.
Zvláštní cenu Koop Inno získala společnost Resistant.AI nabízející sofistikované bezpečnostní řešení pro ochranu automatizovaných finančních procesů, například u bank.
Odborná porota vyzdvihla také dvojici zdravotnických start-upů HAIDi a S-Case, které se podělily o ocenění Profinit Technologický projekt roku a Ekonom Student podnikatel. Díky aplikaci HAIDi mohou nemocnice sledovat výskyt vážných infekcí, okamžitě na něj reagovat, a tak předcházet šíření nemoci. Přenosné chytré zařízení S-Case vybavené množstvím čidel zase umožňuje pokročilou diagnostiku přímo v terénu i bez přítomnosti zdravotnického personálu.
Soutěží Vodafone Nápad roku prošlo za třinácti let 1975 projektů, kterým se už podařilo získat investice v celkové výši čtvrt miliardy korun. Hlavními partnery akce jsou J&T Banka, Kooperativa a společnost Huawei, partnery pak společnosti Profinit, Microsoft, Peterka Partners, Stable.cz. Jako hlavní mediální partneři vystupují Hospodářské noviny, týdeník Ekonom, Český rozhlas Radiožurnál, CzechCrunch a společnost Monitora. Soutěž podporují také CzechInvest, IPR Praha, Startup Disrupt, a podnikatelský inkubátor VŠE xPORT.