Podvody, nesmysly, bankroty. Deset startupů, které radši měly zůstat v garáži
Ne každý startup, který začíná s velkou vizí a vybranými miliony na účtu, skončí jako úspěšný jednorožec. Některé spadnou tak rychle, že ani nestačí zhasnout světla v kanceláři. V tomto článku se podíváme na deset největších startupových failů – od firem, které spálily miliardy, až po ty, které věřily, že svět touží po nesmyslu. Co je potopilo? Špatný produkt, toxické ego zakladatelů, ale i krutá realita trhu.
Futuristický odšťavňovač Juicero, který nechtěl vůbec nikdo
Chcete si každé ráno vyrobit stoprocentní šťávu a neumazat si při tom ruce od lepkavého ovoce? Pak je tu pro vás odšťavňovač Juicero Press. Tedy, byl. Tenhle přístroj za 699 dolarů nedokázal nic jiného než stlačit sáček s ovocem, což tak pobláznilo celé Silicon Valley, že do startupu poslalo téměř 120 milionů dolarů. Investoval i Google, marketingové oddělení zacílilo na bohaté technologické geeky posedlé každým novým gadgetem a show mohla začít.
Velmi rychle se ale ukázalo, že odšťavňovač je tak předražený a zbytečný, že se na něj nechytne ani důvěřivá cílovka. Juicero zlevnilo na 400 dolarů, startup už ale svůj osud nezvrátil. Poslední ranou z milosti bylo video od Bloombergu, které dokazovalo, že stejnou šťávu jako futuristický odšťavňovač vymačká člověk i holýma rukama. A ani k tomu, narozdíl od drahého přístroje, nemusí být připojený k wi-fi.
Vyhledávač ChaCha aneb Google s lidskou tváří
Představte si vyhledávač, do jehož okýnka napíšete svůj dotaz, a on vám místo výsledků nabídne chatovací okno, v němž se objeví živý průvodce. Teprve konverzace s ním vás po nějaké době, možná, posune ke kýženému výsledku. Americká společnost ChaCha vznikla v roce 2006, tedy v době, kdy už byl Google dominantním vyhledávačem se zhruba 60procentním podílem na trhu. Přesto investoři nápadu jeho zakladatelů uvěřili, startup v několika investičních kolech vybral desítky milionů dolarů a na jeho rozvoji se finančně podílel i Jeff Bezos.
ChaCha ale postupně umírala, inzerentů ubývalo a nakonec po deseti letech zavřela krám i s velkým dluhem. A není se co divit. ChaCha je dnešní optikou tak těžkopádný engine, že je velmi těžké si představit člověka, který by něco takového dobrovolně používal. Cílovkou by mohli být snad jen osamělí lidé toužící po teplém slovu opravdového člověka.
Raději běhat po svých. Koloběžky Bolt Mobility nezachránil ani Usain
Tohle pochopitelně není estonský Bolt, ale firma spoluzaložená fenomenálním sprinterem Usainem Boltem, která operovala ve Spojených státech na konci minulé dekády. Firma, jejíž zákazníci si pomocí smartphonů půjčovali elektrické koloběžky a e-kola v menších amerických městech, zpočátku fungovala obstojně, dokonce se jí podařilo koupit konkurenční Ojo.
V roce 2022 se po ní ale slehla zem. Z aplikace zmizely všechny koloběžky, firma neodpovídala na dotazy klientů ani novinářů a po nějaké době tiše vyhlásila bankrot. Zůstaly po ní jenom zaměstnanci čekající na svoje výplaty a nefunkční elektrické vehikly povalující se po amerických ulicích.
Dětské tablety od Fuhu zabil extrémně rychlý růst
Tohle není žádný bizár, ale seriózní byznys. Společnost Fuhu našla na počátku minulé dekády díru na trhu v podobě tabletů pro děti Nabi, které pro rodiče představovaly bezpečnější alternativu iPadů. I díky tomu byla v roce 2013 nejrychleji rostoucím startupem v USA, který vykazoval meziroční růst tržeb o 42 tisíc procent.
Právě masivní růst ale nakonec firmě zlomil vaz. Nedokázala dodávat požadovaný počet tabletů na trh, neproplácela faktury čínskému Foxconnu (není se co divit, když měla údajně jenom jednoho účetního) a místo toho posílala horentní sumy do marketingu. V roce 2015 tak přišel bankrot a startup Fuhu koupila firma Mattel za směšnou částku – 21 milionů dolarů. Ponaučení? Skvělý produkt je nezbytnost, sám o sobě ale úspěch nezaručí.
Theranos a zdravotnický podvod století
Měla to být obrovská revoluce ve zdravotnictví. Startup Theranos sliboval rychlé a levné testy z jediné kapky krve. Jeho zakladatelka, tehdy pouze devatenáctiletá Elizabeth Holmesová, označovaná za nového Stevea Jobse, přilákala investory v čele s Rupertem Murdochem a vybudovala impérium oceňované na devět miliard dolarů. Technologii začaly nabízet lékárny jako Walgreens nebo Safeway, ale byl tu zásadní problém – nefungovalo to.
Údajně revoluční přístroj dával nepřesné výsledky a Theranos musel tajně používat běžné laboratorní testy. Skandál odhalil novinář John Carreyrou v roce 2015, následovalo vyšetřování, obvinění z podvodu a nakonec i verdikt, který Elizabeth Holmesovou poslal na jedenáct let do vězení. Firma samozřejmě zkrachovala a její příběh se stal varováním – metoda „fake it till you make it“ může hlavně ve zdravotnictví stát i lidské životy.
WeWork? Místo sdílení práce večírky a soukromé tryskáče
Další příběh samozvaného revolucionáře, ze kterého se vyklubal podvodník. WeWork měl od základů změnit kancelářskou práci pomocí flexibilních sdílených kanceláří s komunitním duchem. Adam Neumann, charismatický vizionář, přesvědčil investory, že WeWork není realitní firma, ale spíš technologická společnost. Díky tomu získal valuaci ve výši 47 miliard dolarů, k níž WeWorku pomohl i hlavní investor SoftBank, který do startupu nalil miliardy.
Neumann měl velké plány, chtěl rozjet i projekty jako WeLive (společné bydlení) nebo WeGrow (škola). Jenže sen začal dostávat trhliny v okamžiku, kdy společnost chystala IPO. Ukázalo se, že startup je spíš finanční černá díra s miliardovými ztrátami, za které z velké části mohl sám zakladatel. Ten WeWorku pronajímal své vlastní nemovitosti a utrácel firemní peníze za večírky a soukromé tryskáče.
Vstup na burzu pochopitelně ztroskotal, Neumann byl donucen odejít (ovšem s odstupným 1,7 miliardy dolarů) a firma se řítila ke krachu. K němu došlo v roce 2023. Možná ale ještě není všem dnům konec – Neumann se pokouší o nový byznys a spekuluje se o tom, že chce WeWork koupit zpět.
Fitness náramek Jawbone zničily reklamace i soudy
Propad startupu Jawbone byl postupný. Svého času totiž patřil k technologické špičce, kam se dostal díky bluetooth sluchátkům a reproduktorům. Zlatou žílu ale trefil, alespoň na chvíli, s fitness náramky. Firma úspěšně konkurovala Fitbitu, od investorů získala 900 milionů dolarů a dosáhla na valuaci tři miliardy dolarů. Produkt ale nefungoval tak, jak by měl. Uživatelé si stěžovali na poruchovost a softwarové chyby a hromadně náramky reklamovali.
Firma bojovala na více frontách, kromě vyřizování reklamací navíc vedla soudní bitvy s Fitbitem, na kterých spálila miliony. Osudné nakonec bylo rozhodnutí zacílit na prémiový segment výrobků. Ukázalo se totiž, že zákazníci dávají v tomhle případě přednost nižší ceně. V roce 2017 firma zkrachovala, její patenty odkoupily jiné společnosti a značka zmizela z trhu. Zakladatel Hosain Rahman se pokusil o návrat s firmou Jawbone Health, ale úspěch už neměl.
Aplikaci Quibi potopilo špatné načasování
Jeden z nejrychlejších startupových krachů v historii. Aplikace Quibi nabízela krátká, vysoce kvalitní videa pro lidi na cestách. Zakladatelé Jeffrey Katzenberg (bývalý šéf Disney) a Meg Whitmanová (ex-CEO eBay) získali od investorů 1,75 miliardy dolarů a nalákali hvězdy, jako jsou Steven Spielberg, Chrissy Teigenová nebo Idris Elba. Jejich plán? Nabídnout exkluzivní obsah ve formátu „quick bites“, což jsou epizody dlouhé 5–10 minut, ideální na pauzy v práci nebo cestu metrem.
Jenže službu spustili v dubnu 2020, tedy během pandemie, kdy byli lidé doma a raději koukali na Netflix. Obsah navíc nebyl dost atraktivní – nikdo nechtěl platit za něco, co zdarma nabízel YouTube nebo TikTok. A aby toho nebylo málo, Quibi nepodporovalo sdílení na sociálních sítích, což bránilo virálnímu šíření. Do října 2020 měla platforma jen 500 tisíc předplatitelů místo očekávaných milionů, a tak se Quibi pouhých šest měsíců po spuštění vypnulo.
Influencerský sen Lily Robotics nikdy pořádně nefungoval
Kdo by nechtěl selfie dron, který automaticky sleduje uživatele a natáčí ho z ptačí perspektivy? Tento influencerský sen získal obrovskou popularitu a v roce 2015, po úspěšné kampani na Kickstarteru, startup nasbíral neuvěřitelných 34 milionů dolarů v předobjednávkách. Zakladatelé přitahovali pozornost výrazným marketingem a videi, kde dron zachycoval úžasné záběry pořízené s minimálním úsilím.
Očekávalo se, že Lily se stane lídrem v segmentu dronů pro amatéry a nadšence do videa. Problém však přišel, když první zákazníci začali dostávat produkty – zjistilo se, že drony nefungovaly tak, jak bylo slibováno, měly technické problémy, nedokázaly sledovat osoby správně a často selhávaly. Firma slíbila, že vše opraví, ale produkty nikdy nebyly plně funkční. Po několika letech odkladů a problémů s výrobou se Lily Robotics v roce 2017 zhroutila. Zákazníkům musela vrátit peníze a místo slibované revoluce skončila firma v historii startupových fiask.
Drony, které měly změnit svět selfie, zůstaly jen ve fázi neúspěšného prototypu.
Prodej ojetých aut přes aplikaci Beepi zákazníky nepřesvědčil
Beepi byl startup, který měl ambici změnit způsob, jakým lidé kupují a prodávají ojeté automobily. V roce 2013 byl založen s cílem zjednodušit celý proces a přinést ho do online světa. Nabízel platformu, kde si zákazníci mohli koupit prověřené ojeté vozy bez nutnosti chodit do autosalonu. Beepi se postaral o vše – od prodeje přes financování až po dopravu auta na místo.
Firma slibovala snadný, bezproblémový nákup a prodávala auta, která prošla podrobnou inspekcí. Startup rychle získal investice ve výši 150 milionů dolarů a valuaci až na 500 milionů dolarů. Problém však nastal, když se Beepi začalo potýkat s provozními problémy – logistika a distribuce aut po celých Spojených státech nebyla dostatečně efektivní, což vedlo k velkým ztrátám. Firma se také nedokázala dostatečně odlišit od konkurence, jako byly CarMax nebo Carvana, které nabízely podobné služby, ale s lepšími maržemi. V roce 2017 Beepi zkrachoval a musel být prodán společnosti Fair, která převzala část jeho aktivit.