Egypt tlumí tradičně mohutné nákupy obilí. Chybí mu valuty

Přístav Port Said (ilustrační foto)

Přístav Port Said (ilustrační foto) Zdroj: Mr. Theklan, Flickr.com (CC BY-SA 2.0)

Egypt odmítá převzít náklad francouzské lodi plné pšenice, která kotví u jeho břehů. Oficiálně kvůli hygienickým důvodům, podél deníku Wall Street se ale největší dovozce pšenice na světě snaží šetřit dolary potřebnými pro nákup zahraničního zboží. Podobné potíže mají i další dodavatelé Káhiry.

Loď s 60 tisíci tun pšenice na palubě připlula do Egypta už v prosinci, úřady ale odmítly zboží převzít s odůvodněním, obsahuje stopy paličkovice nachové, toxické houby napadající obiloviny. Paličkovice může působit i smrt konzumenta, odběratelé ale obvykle tolerují stopové množství, protože pro dodavatele je obtížné zaručit, že zásilka bude zcela čistá.

Plavidlo Amira s nákladem v hodnotě okolo 12 milionu dolarů vypravila americká společnost Bunge. Není ale jedinou, která má potíže. Obchodník s komodami Glencore a francouzské zemědělské podniky Soufflet a InVivo pozdržely své plánované dodávky, které měly do Egypta dorazit už v prosinci. Prodejci několik týdnů čekali na potvrzení z egyptských bank, že Káhira je schopna za obilí zaplatit.

Rekordní převis

V sezóně 2014/2015 Egypt dovezl 11,1 milionu tun pšenice, čímž se na světovém importu podílel sedmi procenty, vyplývá z dat amerického ministerstva zemědělství. Podle cen, které Egypt v poslední době zaplatil, za pšenici ročně utratí 2,1 miliardy dolarů, uvedl americký deník.

Na trzích přitom i bez zdráhavosti Egypta panuje značný převis nabídky nad poptávkou a neprodaná pšenice plní sila po celém světě. Mezinárodní rada pro obilí odhaduje, že na konci sezóny 2015/2016 dosáhnou světové zásoby 455 milionů tun, což by bylo nejvíce za 29 let.

Nulová tolerance

Za odmítnutím francouzského nákladu zřejmě stojí spor mezi egyptskými úřady o to, jak množství paličkovice je ještě přijatelné. Státní nákupčí obilí Gasc považuje za horní hranici 0,05 procenta zásilky. Úředníci z ministerstva zemědělství, kteří odmítli zásilku od Bunge, ale mluví o nové politice nulové tolerance.

Nejistota ohledně dodávek již odradila některé tradiční dodavatele obilí do Egypta. Zatímco posledních deseti státních tendrů se účastnilo 17 firem, do posledního výběrového řízení z tohoto týdne se přihlásilo jen sedm společností.

Egypt v prosinci oznámil, že přestane za dodávky obilí platit v hotovosti a začne nakupovat na dluh. Vláda tak reaguje na ztenčující se rezervy v zahraničních měnách. Po sérii teroristických útoků v posledních měsících se totiž z Egyptu otočili zády turisté – hlavní zdroj příjmů země v zahraničních měnách.