Staropramen na prodej. Molson Coors hledá kupce pro svůj středoevropský pivovarský byznys

Areál Pivovarů Staropramen, který je součástí skupiny Molson Coors.

Areál Pivovarů Staropramen, který je součástí skupiny Molson Coors. Zdroj: Profimedia

Pivní lahve, ilustrační foto.
Adresa pivovaru na pražském Smíchově.
Potrefená husa Na Verandách v Praze. Tato síť je licenčně spravovaná pivovarem Staropramen.
Staropramen na čepu(ilustrační foto)
Staropramenu patří také značky Pardubického pivovaru
8 Fotogalerie

Americká pivovarnická skupina Molson Coors prodává produkci piva ve střední a východní Evropě. Informaci pro deník E15 potvrdil investiční bankéř, který si nepřál být jmenován. "Na trhu se už o tom mluví několik týdnů," uvedl. Na připravovanou transakci upozornil rovněž MergerMarket s odvoláním na dva zdroje obeznámené s celou záležitostí a několik bankéřů. 

Proces prodeje je na začátku a nepříznivě ho ovlivní současný boj s koronavirovou pandemií, který srazil hodnotu firem na celém světě. Podle jednoho ze zdrojů MergerMarket prodejce lituje, že nezahájil proces dříve.

„Transakce se vzhledem k současné situaci zpomalí,“ říká pro E15 k případnému prodeji vykonný ředitel Patria Corporate Finance Petr Dědeček. Mezi zájemce o skupinu pivovarů Molson Coors ve střední Evropě by podle něj mohly patřit středně velké pivovarnické skupiny například z Belgie či Německa, ale i velké tuzemské investiční skupiny.

Pokud k transakci dojde, tak půjde o obchod ve výši desítek miliard korun. V roce 2012 totiž koupila americká společnost pivovarnickou odnož StarBev od investiční skupiny CVC Capital Partners za 2,65 miliardy eur, což představovalo jedenáctinásobek zisku EBITDA.

StarBev v té době provozoval devět pivovarů v České republice,  Srbsku, Chorvatsku, Rumunsku, Bulharsku, Maďarsku nebo například Slovensku. Středoevropský byznys Molson Coors zahrnuje značky Staropramen, Braník, Pernštejn, Apatinsko, Bergenbier, Borsodi, Jelen či Ožujsko.

Po osmi letech se však Američani rozhodli portfolia zbavit. "Je to strategické rozhodnutí. Budou se pravděpodobně soustředit na zajímavější oblasti," dodává analytička Cyrrus Anna Píchová.

Vzhledem k roztříštěnosti trhu je byznys vhodný pro lokální strategické kupce nebo finanční investory, uvedl pro MergerMarket jeden ze zdrojů. Pivovary Staropramen by mohly být pro české investory zajímavé. V roce 2018 dosáhly zisku před úroky, daněmi a odpisy ve výši 2,3 miliardy korun, když tržby byly devět miliard.

Mezi zájemce by mohly patřit investoři, kteří v roce 2016 usilovali o středoevropské pivovary skupiny AB InBev, kam patřila zejména skupina Plzeňský Prazdroj. O jednotlivé značky či evropský byznys AB InBev, který nakonec získala japonský pivovarnický kolos Asahi, měly zájem investiční skupiny KKR, Bain Capital, EQT, PAI Partners nebo například BC Partners.

Prodejního procesu se účastnila rovněž skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera či konsorcium vedené švýcarskou investiční společností Jacobs Holding, jehož členy byl kanadský penzijní fond PSP Investments a česká investiční firma R2G, za níž stojí miliardáři Oldřich Šlemr a spolumajitelé Avastu Pavel Baudiš a Eduard Kučera. „Spekulace z trhu nekomentujeme,“ reagovala mluvčí PPF Zuzana Migdalová. 

Mluvčí americké Molson Coors, jejíž akcionáři vlastní třeba i hokejový klub Montreal Canadiens, odmítl, že by se zvažoval jakýkoliv prodej středoevropských aktiv. Odkázal na dřívější vyjádření šéfa pivovarnické skupiny Gavina Hattersleyho, který uvedl: “Plánujeme prodat evropskou část? Odpověď zní: ne.”