Uhlíková neutralita i 100% recyklované lahve. Investice společnosti Coca-Cola do udržitelnosti v Česku

Zdroj: Coca-Cola Česká Republika s.r.o.

Stále více firem propisuje udržitelný přístup do základů svého dlouhodobého podnikání. Je to nutnost. Uvědomují si, že kvalita života na trzích, kde působí a odpovědný přístup ke komunitám, s nimiž přicházejí každodenně do kontaktu, je nedílnou součástí jejich budoucího růstu. Aby mohl být růst stabilní, je klíčové neustále udržovat rovnováhu mezi zapojováním zdrojů, jež firmy pro svoje fungování potřebují, a tím, jak naopak prostředí kolem sebe obohacují.

Jedním z příkladů takového přístupu je společnost Coca-Cola, jejíž investice do udržitelnosti se ve velkém týkají i Česka. Nejde přitom jen o lokální pomoc v místech výroby či distribuce, ale o mnohem širší pojetí. To zahrnuje okamžitou pomoc tam, kde je zrovna potřeba, dlouhodobé společensky prospěšné aktivity či systematickou péči o zlepšování životního prostředí a ochranu vzácných zdrojů od energií až po vodu.

Zásadním udržitelným projektem tohoto roku, s jehož hmatatelnými výstupy se můžete denně potkávat v obchodech po celém Česku, je přechod na lahve ze 100% recyklovaného plastu (rPET) u vod značky Natura. Od letošního jara tak díky unikátní technologii všechny plastové lahve pramenité vody Natura vznikají výhradně z již existujícího znovu využitelného PET materiálu. „Již ve 30 zemích světa nabízí společnost Coca-Cola alespoň jednu značku v obalu ze 100% recyklovaného plastu. Jsem moc ráda, že od letošního roku se mezi tyto země zařadila i Česká republika,“ říká Veronika Němcová, ředitelka veřejných vztahů, komunikace a udržitelnosti ve společnosti The Coca-Cola Company ČR a SR.

Coca-Cola Česká Republika s.r.o.

Na značku Natura navíc podle Němcové postupně navážou také další nápoje z portfolia společnosti Coca-Cola. Nejpozději do roku 2025 budou všechny její lahve a plechovky na tuzemském trhu alespoň z poloviny vyrobené ze 100% recyklovaného materiálu.

Ke zkvalitňování života v Česku však společnost Coca-Cola přispívá i řadou dalších způsobů. Na pomoc komunitám se zaměřuje například projekt „50 míst pro dobrý skutek“ realizovaný u příležitosti 50. výročí zahájení výroby nápoje Coca-Cola přímo na českém a slovenském trhu. Stovky pracovníků neziskových organizací, dětských domovů či azylových a pečovatelských domů díky této iniciativě získají špičkové kurzy první pomoci zdarma. „Právě u těchto lidí mají s ohledem na charakter jejich práce kurzy velký význam. Do situace vyžadující znalost první pomoci se mohou dostat kdykoli, přesto si lekce vedené profesionály sami mnohdy nemohou dovolit,“ popisuje Němcová přínos projektu, na němž společnost Coca-Cola spolupracuje se svými dlouholetými partnery, jako je Nadace Terezy Maxové dětem v Česku či organizace Úsmev ako dar na Slovensku. Celý projekt navíc zastřešil Červený kříž, jenž „50 míst pro dobrý skutek“ ocenil prestižní cenou za podporu humanitární činnosti. Tu zástupci společnosti Coca-Cola převzali letos na podzim na půdě Senátu Parlamentu ČR.

Coca-Cola Česká Republika s.r.o.

Důraz na udržitelnost ilustruje také příběh jedné z největších českých investic společnosti Coca-Cola posledních let – výstavby nového automatizovaného skladu v pražských Kyjích. Součástí projektu, jenž vyšel na půl miliardy korun, je nejen špičkovými technologiemi protkaná skladová budova, ale také systém mokřadu vybudovaný na okolních pozemcích. Do lokality o celkové rozloze 3,15 hektaru je sváděna veškerá dešťová voda ze střech v areálu, jež by jinak skončila bez využití v kanalizaci. Místo toho se bude přímo na místě přirozeně vracet zpět do půdy a podpoří lokální biodiverzitu. „Každý kus přírody je cenný a ve velkoměstech jako je Praha to platí dvojnásob. Proti běžnému řešení betonovou retenční nádrží jsme navíc dosáhli téměř 50% úspory vstupních nákladů, což ukazuje, že přístup šetrnější k životnímu prostředí nemusí být vždy dražší. Náš mokřad tak může dobře posloužit i jako inspirace pro ostatní. Důležitým environmentálním aspektem nového skladu je možnost díky vyšší kapacitě a rychlosti vyskladnění uzavření depa poblíž Prahy. Díky tomu se ušetří desítky jízd kamionů měsíčně a stovky tun CO2, sníží hluk na Praze 14 a v okolí,“ popisuje Michal Dyttert, ředitel pro korporátní záležitosti a udržitelnost společnosti Coca-Cola HBC Česko a Slovensko, jež nový automatizovaný sklad provozuje.

Dalším důkazem toho, že si společnost Coca-Cola, jakožto největší výrobce nápojů na světě, uvědomuje svou odpovědnost za ochranu klimatu a životního prostředí, je její čerstvý závazek mít do roku 2040 nulovou uhlíkovou stopu.

Vedle předem plánovaných a dlouhodobých projektů je však společnost Coca-Cola připravena pomáhat i jednorázově tam, kde je to zrovna nejvíce potřeba. Po červnovém tornádu na Břeclavsku a Hodonínsku tak prostřednictvím Českého červeného kříže podpořila obyvatele zasažených obcí částkou 1 milion korun a další cílenou pomocí. Jako partner akce Ukliďme Česko pak pomohla při dobrovolnických úklidových akciích, jež se mimo jiné zaměřily na odklízení trosek.