Značek kvality potravin je moc. A stěží ubudou

Festival Regionálních potravin - Regionfest 2011

Festival Regionálních potravin - Regionfest 2011 Zdroj: eagri.cz

Zvýraznit podporu stávajících označení pro kvalitní potraviny a zavést nové, jako například logo s vlajkou či značku pro regionální potraviny, byl jeden ze způsobů, jak čelit zahraniční konkurenci zejména v době nástupu ekonomické krize. Zástupci výrobců potravin, řetězců i odborníků se ale nyní shodují, že je v regálech „přeznačkováno“ a zákazníci se v rozdílech a významu jednotlivých log příliš nevyznají.

Užitek z toho má reklamní byznys, u něhož každý rok skončí stovky milionů korun investovaných do kampaní na podporu dotyčných značek.

Podle Potravinářské komory vzniká i řada značek pro potraviny, za kterými stojí nikoli stát, ale různá sdružení či uskupení. „Tyto značky jsou ryze komerční a chtějí se přiživit na trendu označování potravin,“ řekla mluvčí Potravinářské komory Dana Večeřová.

Řešením by bylo počet značek kvality snížit. „Velký počet značek bez nejasného původu, garance a jasně formulovaných podmínek jejich udělení vyvolává ve spotřebiteli spíše zmatek,“ podotkla Večeřová. Pokud by záleželo na komoře, stačilo by podle ní zachovat značky Klasa, Regionální potravina, Bio a značku Český výrobek – garantováno Potravinářskou komorou ČR.
Podle Davida Čermáka z agentury Momentum, která má na starosti propagaci Klasy, se mnoho značek vyrojilo právě v posledních dvou třech letech. Tomu odpovídá i to, že jejich znalost je minimální. Podle výzkumů agentury jsou jen tři značky kvality, které zná více než třetina respondentů – Klasa, Bio a Czech Made.

Snížit počet značek by tak podle Čermáka dávalo smysl. „Na malém trhu v Česku nemá smysl prezentovat více než dvě nebo tři značky potravin, které rozlišují kvalitu nebo regionalitu,“ uvedl Čermák na konferenci Retail Summit 2012.

O případném zrušení značky by ale musel rozhodnout subjekt, který ji uděluje, což není pravděpodobné. Ministerstvo zemědělství sice uznává, že vyšší počet značek kvality může být pro spotřebitele matoucí, ovlivnit ale může pouze ty, které spadají do jeho gesce – tedy Klasu a Regionální potraviny. „Značky, které rezort zemědělství nevydává, nemůžeme nikterak omezit,“ uvedl mluvčí ministerstva Jan Žáček.

Vysekalová: Jsou i označení, která kvalitu jen deklarují

Nejenže je značek kvality potravin v Česku mnoho, ale jsou mezi nimi i takové, které ve výsledku kvalitní zboží nezajišťují, říká prezidentka České marketingové společnosti a odbornice na reklamní byznys Jitka Vysekalová.

Jitka VysekalováJitka Vysekalová | isifa

* E15: Je už počet značek kvality potravin příliš velký a pro zákazníky matoucí? Vědí lidé, co přesně označují, co se pod nimi skrývá, anebo ne?

Značek je skutečně přespříliš. Navíc, nejenže se v množství značek lidé nevyznají, ale bohužel se mezi nimi vyskytují i takové, které kvalitu jen deklarují a ničím ji nedokládají. Měl by to zlepšit program Česká kvalita, jehož cílem je zavést jednotný systém důvěryhodných značek kvality, které jsou v Česku udělovány, a zlepšit informovanost spotřebitelů i image českých firem v zahraničí.

* E15: Daří se to?

Otázkou zůstává, do jaké míry. Zatím jsem se nikde nesetkala s vyhodnocením programu – myslím tím jeho znalost a reakce spotřebitelů.

* E15: Bylo by řešením snížit počet těchto značek, případně zpřísnit kritéria, aby výrobků s právem na tyto značky kvality nebylo tolik?

Myšlenka „zastřešení“ existujících značek, které opravdu kvalitu v jednotlivých segmentech garantují, je podle mého názoru dobrá, ale velmi záleží na její komunikaci. Je nutné dostat ji jasně a srozumitelně ke všem nebo alespoň většině spotřebitelů, jinak ztrácí význam. Určitě je pro spotřebitele jednodušší spojit si kvalitu s jedním symbolem než se orientovat v mnoha označeních, mnohdy nepříliš srozumitelných.