Aero Vodochody odstoupilo od polského tendru na cvičná letadla

Aero L-159

Aero L-159 Zdroj: wikimedia.org

Aero Vodochody odstoupilo podle serveru iHNed.cz ze soutěže na 16 cvičných letadel pro polskou armádu v hodnotě 1,45 miliardy zlotých (asi devět miliard korun). Tendru se chtělo zúčastnit s podzvukovým bitevníkem L-159. Polská strana změnila požadavky a nyní chce nadzvukové digitálně řízené bojové stroje.

Největší šanci má jihokorejská společnost Korea Aerospace Industries s letounem KAI T-50. Posledním termínem pro podání konečné nabídky je 29. červenec.“Nabídli jsme Polsku dobrý výrobek, který odpovídal jejich technických potřebám, nicméně v průběhu výběrového řízení se výrazně změnily podmínky a současným požadovaným specifikacím se naše letadlo vzdaluje,“ vysvětlil pro iHNed Ladislav Šimek, prezident Aero Vodochody. Polsko změnilo požadavky na letadla, nově chce například funkci fly-by-wire, tedy plně digitální řídící systém.

Navíc podle českého velvyslance Jana Sechtera Polsko chce, aby letadla plnila bojové požadavky, i když původně mělabýt letadla určena především pro výcvik pilotů. Z tendru z podobných důvodů jako Aero před několika dny odstoupila i britská BAE Systems s letounem Hawk AJT.

Vítězem se tak podle iHNed zřejmě stane T-50, vyráběný Korea Aerospace Industries ve spolupráci s americkou firmou Lockheed Martin. Ta je i výrobcem stíhačky F-16, které užívá polská armáda. Poláci chtějí do roku 2015 koupit 16 letadel, která nahradí zastaralé stroje Iskra. Polsko hledá dodavatele celého systému výcviku budoucích pilotů - kromě letadel jde například o simulátory letu.

Česko se kupce pro letadla L-159 marně snaží získat mnoho let. Podle dostupných informací zástupci Aera i českého státu jednali v posledních letech o prodeji letounu v řadě zemí, avšak zatím bez úspěchu. Blízko kontraktu byla firma v roce 2003 v Indii, kde se L-159 dostala do užšího výběru, avšak Indie dala nakonec přednost britským strojům Hawk. Další jednání se uskutečnila například v Keni, Egyptě, Indonésii, Izraeli, Nigérii, Filipínách nebo Bolívii. Z evropských zemí se o L-159 zajímalo kromě Polska i Slovensko, Řecko či Maďarsko.

Letoun L-159 konstrukčně vychází z osvědčeného typu letounů L-59, které dodnes létají v mnoha zemích světa. Jeho konkurenční výhodou měly být nízké provozní náklady a široké možnosti využití. Stroj byl vyvinut v souladu s požadavky NATO, je vybaven moderní elektronikou, na projektu se podílela řada zahraničních firem, mimo jiné z USA, Británie a Itálie.