Aeroflot koupil první letadla uvězněná válkou. Výrobci mezitím hledají náhradu za ruský trh

Aeroflot se pochlubil prvním letounem Airbus A350 v roce 2020. Celkem objednal 22 letadel tohoto typu, na dodání posledních dvou ale už kvůli válce nedošlo

Aeroflot se pochlubil prvním letounem Airbus A350 v roce 2020. Celkem objednal 22 letadel tohoto typu, na dodání posledních dvou ale už kvůli válce nedošlo Zdroj: Reuters

Zaparkovaná letadla Aeroflotu na moskevském letišti (březen 2022)
Boeing 777 Aeroflotu na moskevském letišti Šeremetěvo
3
Fotogalerie

Situace kolem stovek dopravních letadel, která Kreml dovolil ruským aerolinkám zabavit v reakci na sankce Evropské unie, se začíná skoro tři měsíce od začátku války na Ukrajině vyjasňovat. Alespoň v případě osmi letadel, která se ruský Aeroflot rozhodl odkoupit od západních leasingových společností. Výrobci letadel přitom nepředpokládají, že by na zmraženém ruském leteckém trhu mělo k nejbližší době dojít k jakémukoliv uvolnění.

Největší ruské aerolinky Aeroflot oznámily nákup osmi dálkových letounů Airbus A330 od jejich dosavadních majitelů, zahraničních leasingových společností. Firma uvedla, že tak činí „v rámci naplňování smluvních závazků“.

Z oznámení není jasné, kterých leasingových firem se obchod týká. Podle databáze ch-aviation, jejímiž daty disponuje server Simpleflying, Aeroflot provozuje celkem dvanáct Airbusů A330, přičemž osm z nich vlastní leasingové společnosti Vistavia Ireland a Aviasky Ireland. Transakce se pravděpodobně týká právě těchto letounů.

Na ruským státem ovládaný Aeroflot se vztahují sankce EU zakazující evropským firmám obchodovat s ruskými státními entitami. Výjimka ze zákazu ale umožňuje leasingovým společnostem dokončit dříve uzavřené kontrakty s ruskými aerolinkami, pokud ty splní všechny svoje závazky. Běžnou součástí kontraktu u finančního leasingu dopravních letadel přitom bývá opce, která umožňuje dopravci si stroj po skončení leasingu odkoupit.

Sankce proti Rusku zasahují mnohá odvětví. Podívejte se, jaké dopady má vyřazení Ruska ze systému SWIFT

Video placeholde
• Videohub

Podle poradenské společnosti Cirium měly v okamžiku vypuknutí války ruské aerolinky pronajato od zahraničních leasingovek 515 letadel. Ruské aerolinky následně přestaly letouny splácet. Na 39 letadel se dostalo zpět ke svým majitelům díky tomu, že se právě nacházely mimo Rusko, dalších 41 strojů se od zahájení konfliktu podařilo leasingovým společnostem zkonfiskovat. Návrat zbylých 435 letadel k majitelům je podle šéfporadce Cirium Roba Morrise nepravděpodobný. „Jediným způsobem, jak se právoplatní vlastníci domůžou navrácení hodnoty tohoto majetku, bude nejspíše prostřednictvím pojištění. Mnoho z těchto letadel se už nikdy nevrátí na mezinárodní trhy,“ řekl.

Přesně tímto směrem se také leasingové společnosti vydaly. Největší škodu oznámila rovněž irská firma AerCap, která svou ztrátu více než stovky letadel ocenila na 3,5 miliardy dolarů.

Ani výrobci letadel zjevně nepočítají s tím, že by se pro ně ruský trh brzy opět otevřel, a letadlům původně určeným pro ruské dopravce hledají nové majitele. Například jeden Boeing 737 MAX původně určený pro ruského dopravce S7 dostal tureckou registraci a míří do flotily společnosti AnadoluJet, píše server Planespotters.net.

A dvojici nových Airbusů A350, jež Airbus ještě v den vypuknutí války účetně doručil Aeroflotu, výrobce následně podle všeho vrátil do prodeje. Airbus totiž podle Reuters odvolal platnost předání a letadla místo fyzického dodání aerolinkám ponechal zaparkovaná na odstavném letišti. Na počátku května se obě letadla vrátila do závodu v Toulouse, pravděpodobně je tedy čeká úprava podle potřeb nového provozovatele.