Aféra Volkswagenu ochudila německá města, automobilka je přestala dotovat

Jeden z hlavních německých exportérů, automobilka Volkswagen

Jeden z hlavních německých exportérů, automobilka Volkswagen Zdroj: reuters

Základní kámen továrny položil v roce 1938 Adolf Hitler
Volkswagen Brouk před továrnou ve Wolfsburgu, 1960
Výroba první řady Golfu, který se ve Wolfsburgu vyrábí dodnes
Wolfsburská továrna Volkswagenu v 70. letech
Ve Wolfsburgu se vyrábí i poslední generace Golfu
5
Fotogalerie
Dlouhé roky byli obyvatelé měst, kde má Volkswagen své závody, zvyklí na levné služby a nízké daně. Příjmy od automobilky ale vyschly a města zdražují parkovné, školky, hřbitovy i vlastnictví nemovitostí.

Emisní skandál německého Volkswagenu udělal škrt přes rozpočet městům, v nichž má koncern své závody. Loni se koncern propadl do ztráty a s ní zmizely i desítky milionů eur, kterými firma plnila obecní pokladny z živnostenské daně. Jednotlivá města proto musela začít zvedat poplatky za služby které dříve dotovala z peněz od Volkswagenu. Více si připlatí majitelé domů kvůli zvýšení daně z nemovitosti. Ročně může výpadek příjmů od automobilky stát tamní domácnosti několik tisíc eur, které budou muset vydat navíc, píše německý deník Handelsblatt.

Wolfsburg, který hostí sídlo automobilky se 60 tisíci zaměstnanci a ze zisku firmy si dříve ukrajoval největší část,už zdražil poplatek za mateřské školy a jesle pro rodiny s vyššími příjmy. O pětinu více zaplatí nově majitelé psů. Zdražilo parkování v centru města i vstupné do bazénu. Sazba daně z nemovitosti se poprvé po dvaceti letech zvedla o sedm a 18 procent.

Léta nemyslitelné zvyšování místních daní a poplatků musejí skousnout také obyvatelé Braunschweigu, kde ve výrobě převodovek a dalších komponent pracuje sedm tisíc zaměstnanců. Město zvedlo o pětinu hřbitovní poplatky. Jen z nich chce vybrat o čtvrt milionu eur více. Vyšší daň z nemovitosti má nalít do rozpočtu pět milionů eur. Dražší parkování přispěje milionem eur.

Čtěte také:

Volkswagen omezuje výrobu ve své největší továrně, nemá dostatek dílů

Volkswagen: Za skandálem stojí jednotlivci, nebylo to rozhodnutí firmy

Kvůli daňovému tajemství není možné zjistit, kolik peněz firmy do místních rozpočtů odvádějí. Baunatal u Kasselu na dotaz agentury DPA uvedl, že zatímco v roce 2014 vybral na dani celkem 72 milionů eur, loni to bylo jen 35 milionů eur. Mluvčí radnice Susanne Bräutigamová připustila, že výpadek je především dílem Volkswagenu.

Stejně jako většina dalších sídel závodů Volkswagenu letošní díru zalepí Baunatal částečně z rezerv, které si města v minulosti vytvořila. Do budoucna se však připravují na horší časy. Bavorský Ingolstadt počítá s tím, že ze živnostenské daně bude vybírat sotva dvě třetiny sumy, na kterou byl zvyklý. Výdaje rozpočtu proto už letos osekal plošně o 15 procent.

Analytici očekávají, že aféra může Volkswagen přijít na 20 až 35 miliard eur.