Aliance kvůli elektromobilům. Renault, Nissan a Mitsubishi spolu vytvoří 35 nových modelů

Aliance francouzského Renaultu a japonského Nissanu se snaží zapomenout na skandály bývalého šéfa. Společně s automobilkou Mitsubishi plánují společné investice do elektromobility.

Aliance francouzského Renaultu a japonského Nissanu se snaží zapomenout na skandály bývalého šéfa. Společně s automobilkou Mitsubishi plánují společné investice do elektromobility. Zdroj: Reuters

Firmy si rozdělí role. Jedna se bude soustředit na vývoj baterií, další bude mít na starosti software. O své poznatky se podělí.
„Jedná se o masivní investice, které by žádná ze tří společností nezvládla pokrýt sama,“ řekl předseda představenstva Renaultu Jean-Dominique Senard (na snímku).
3
Fotogalerie

Francouzská automobilka Renault obnovuje své spojenectví s japonskými společnostmi Nissan a Mitsubishi. Firmy zároveň tento týden představily ambiciózní plán na společné investice do elektromobility v celkové výši 23 miliard eur, tedy více než půl bilionu korun. Podobné aliance v automobilovém průmyslu budou podle odborníků v příštích letech přibývat čím dál tím častěji. 

Renault, Nissan a Mitsubishi se zjevně snaží dokázat, že společně mohou být na mezinárodních automobilových trzích významnou silou, s níž je nutné stále počítat, píše agentura Bloomberg. Jejich cíle mimo jiné zahrnují vytvoření 35 nových elektrických modelů, které mají být představeny do konce této dekády.   

Automobilky budou spolupracovat a sdílet své poznatky ve vývoji technologií jako je nová generace baterií, software nebo systémy pro autonomní vozidla, přičemž si rozdělí role a každá společnost má pracovat na jiném aspektu modernizace. O výsledný produkt se podělí rovným dílem. 

„Jedná se o masivní investice, které by žádná ze tří společností nezvládla pokrýt sama,“ řekl médiím předseda představenstva Renaultu Jean-Dominique Senard a dodal, že současný plán činí vazby mezi trojicí firem „absolutně neporušitelnými.“

Škoda Auto a její plány v oblasti elektromobility:

Video placeholde
• Videohub

Staronové partnerství

Spojenectví Nissanu s Renaultem má dlouhou historii, která sahá až do roku 1999. Francouzská automobilka také drží v japonském partnerovi 43procentní akciový podíl a Nissan zase vlastní 15 procent Renaultu. 

V posledních letech však jejich spolupráce drhla, zejména kvůli korupční aféře bývalého šéfa obou společností Carlose Ghosna. „Nynější oznámení tak v podstatě znamená jakýsi restart ve vzájemných vztazích,“ vysvětluje expert na autoprůmysl z poradenské společnosti EY Petr Knap.  

Knap i zahraniční komentátoři jsou nicméně ohledně ambicí francouzsko-japonské aliance poměrně skeptičtí. „Pokud chtějí ve výrobě elektromobilů konkurovat Tesle, budou to mít velmi obtížné,“ myslí si Knap a poukazuje na nedávno zveřejněné hospodářské výsledky americké automobilky. Čistý zisk Tesly loni stoupl o 665 procent na 5,5 miliardy dolarů, zhruba 120 miliard korun. O podobných číslech si mohou Renault s Nissanem nechat jen zdát.

Bloomberg zase poukazuje na skutečnost, že třeba německý rival Volkswagen chce v příštích pěti letech investovat do rozvoje elektromobility podstatně více, až 89 miliard eur. Spolupráce má navíc své nevýhody. „Pokud například Renault selže ve vývoji softwaru, bude to mít dopady na všechny tři značky. Kromě toho automobilky musejí nadále soutěžit o klíčové součástky včetně nedostatkových polovodičů,“ uvedla agentura.   

Spolupráce bude nutná

Podle Knapa přesto budou světové automobilky v následujících letech nuceny v zájmu přežití kooperovat čím dál tím více. „Je to naprosto nezbytné, protože nikdo v tuto chvíli pořádně neví, kam se automobilový průmysl posune. Firmy proto musejí mohutně investovat nejen do elektromobilů, ale také do softwaru, což není levná ani jednoduchá záležitost. Loňský rok nám navrch ukázal, že bude potřeba sledovat i tu vodíkovou stopu a do toho se všechno od nedostatkových materiálů až po dopravu zdražuje,“ vypočítává Knap.    

Před rokem například došlo ke sloučení italsko-amerického Fiatu Chrysler s francouzskou Groupe PSA v obří nadnárodní koncern Stellantis. Expert rovněž odhaduje, že budou vznikat různé formy spolupráce.

„Od sdílení podvozkových platforem nebo baterií až po skutečná kapitálová propojení. A bude se to týkat všech segmentů od levnějších vozů až po superluxusní značky,“ soudí Knap.