Automobilkám se v Evropě loni dařilo, nejvíce rostl Jaguar
Evropský trh s novými automobily v loňském roce rostl v nečekaném tempu. Celkem se za rok 2016 na kontinentu prodalo o 6,5 procent automobilů více, než předloni, celkem 15,1 milionu. Důvodem jsou především výborné výsledky v Itálii a Španělsku, kde místní trhy rostly šestnácti, respektive jedenácti procenty. Také další trhy však zaznamenaly znatelný růst, na téměř šest procent dosáhla Francie, 3,7 procenta zaznamenalo Německo.
Lehké zpomalení však zaznamenala Velká Británie, která pokles v hodnotě jednoho procenta připisuje rozhodnutí o vystoupení z EU. Opačný trend však zaznamenala jedna z nejvýznamnějších automobilek Spojeného království. Jaguar totiž v loňském roce na evropském trhu zažil rekordní nárůst. Oproti roku 2015 jeho prodeje vzrostly o 70 procent na 68 tisíc prodaných kusů. Za nárůstem stojí především uvedení prvního SUV s označením F-Pace, který u zákazníků zaznamenal úspěch.
Meziročně se v Evropě dařilo také evropské Hondě, jejíž prodeje dosáhly oproti roku 2015 pětinového zlepšení. Téměř 160 tisíc automobilů automobilka prodala především díky reinkarnaci malého SUV HR-V. Na třetí pozici automobilek s největším meziročním růstem se umístil Jeep. A to rovněž díky úspěchům malého SUV, konkrétně modelu Renegade. Ten stojí na společné platformě, kterou sdílí s Fiatem.
Kladného meziročního růstu dosáhla většina automobilek, úspěch zaznamenali například italští výrobci, kteří rostli minimálně devíti procenty. Škoda loni v Evropě prodala 663 tisíc aut, což je o 7,4 procenta více, než před dvěma lety. Během loňského roku tak mladoboleslavský výrobce držel podíl na trhu ve výši 4,4 procenta. Úspěch sklidil rovněž Mercedes, který se po letech vrátil do čela „svaté trojice“ (automobilky Mercedes-Benz, Audi a BMW) a prodal 840 tisíc automobilů. Konkurence za ním však zaostává jen v řádech jednotek tisíců kusů.
I přes celkově velmi dobré prodeje automobilů se v Evropě nachází několik výrobců, jejichž prodeje meziročně klesaly. Podle statistik nejhůře dopadl Chevrolet, ten už však oficiálně od ledna 2016 v Evropě nepůsobí, individuálně nabízí pouze sportovní modely Camaro a Corvette. Třetinový propad prodejů tak není překvapivý.
Dobře se však nevedlo ani automobilce DS. Za málo známým názvem se skrývají luxusní modely koncernu PSA, které však u Evropanů propadly téměř o třináct procent. Třetích nejhorších meziročních výsledků dosáhlo Mitsubishi s poklesem 12,4 procenta. Letos však mohou být prodeje ještě horší, neboť v průběhu léta automobilka plánuje vyřadit model Lancer.
V kategorii poražených se však ocitla také evropská jednička, německá automobilka Volkswagen. Ta po problémech spojených také s kauzou dieselgate prodala o čtyři desetiny procenta méně vozů, než v roce 2015, celkem to bylo 1,72 milionu automobilů, což z něj udělalo nejprodávanější automobilku na kontinentu.
Druhou pozici zaujal Renault, který o sto tisíc vozů překonal milionovou hranici, těsně za ním se umístil Ford, který prodal o 57 tisíc vozů méně.
Nelichotivé prodeje VW tak táhly dolů prodejní výsledky celého koncernu, který rostl tempem 3,3 procenta. Jeho podíl se tak v současnosti pohybuje kolem čtvrtiny celého trhu. Nejlepšího meziročního výsledku dosáhl Jaguar-Land Rover s růstem 22,6 procenta, nejhůře dopadl francouzský PSA. Ten na tom byl loni o půl procenta hůře, než v roce 2015.
I přes růst evropského automobilového trhu se však úrovně prodejů nedostaly na svůj vrchol. Toho dosáhly před finanční krizí v roce 2007, kdy překonaly 16 milionů prodaných automobilů.