Automobilky přišly o zisky. Kvůli investicím do nových vozů
Investice TPCA loni přesáhly 16 miliard korun, což bylo nejvíce od zahájení výroby v roce 2005. Díky nim mohla letos v květnu oficiálně zahájit sériovou výrobu nové generace vozů Toyota Aygo, Peugeot 108 a Citroën C1.
Navzdory podmínkám na evropském trhu s automobily, které jsou stále nepříznivé, chce letos vyrobit přes 210 tisíc aut. Loni vyrobila 185 tisíc aut, hlavními trhy byly Británie, Francie, Nizozemsko, Itálie a Německo. Kvůli nárůstu produkce hledá japonsko-francouzská automobilka stovky zaměstnanců, nyní tam pracuje přes 3000 lidí.
Také mladoboleslavská Škoda loni investovala do náběhu nových modelů. Investice dosáhly 19,6 miliardy korun a byly meziročně o sedm procent nižší. Firma loni představila osm nových nebo přepracovaných modelů a postupně je uváděla na trh.
Každý rok dva modely
Do roku 2016 chce Škoda představit každého půl roku nový nebo přepracovaný model. Nedávno začala prodávat novou Škodu Octavii G-Tec s pohonem na stlačený zemní plyn. V srpnu zahájí prodej nové verze vozu Octavia Scout a připravuje se prodej tří nových, sportovně laděných modelů Monte Carlo.
Podle informací Sdružení automobilového průmyslu (SAP) loni tuzemské automobilky vyrobily 1,16 milionu vozidel, což bylo meziročně o 3,8 procenta méně. Největším producentem byla Škoda Auto, které produkce loni klesla o 2,5 procenta na 640 tisíc. V kolínské TPCA se výroba propadla o 14 procent na 185 tisíc vozů. Vyšší produkci vykázala pouze Hyundai, která v Nošovicích vyrobila 303 460 aut, meziročně o 425 vozů více.
Automobilky a výrobci autodílů loni zvýšili tržby o 2,9 procenta na 865 miliard korun. Export vzrostl o pět procent na 718 miliard korun.