Mezi hlavní konkurenční výhody automobilového průmyslu v České republice patří náklady na pracovní sílu, které zmínilo 75 procent dotázaných, a dostupné granty a pobídky (50 procent). „Je nicméně důležité zmínit i několik hrozeb. Dostupnost kvalifikované pracovní síly zmínila jako nevýhodu polovina dotázaných, nedostatečnou infrastrukturu a logistiku třetina a vzdělávací systém také třetina vedoucích manažerů,“ uvedl Petr Michalík z českého Deloitte.
Naprostá většina vedoucích pracovníků v následujících pěti letech neplánuje své výrobní závody nikam přesouvat. Pokud by otevírali nový závod, třetina by si vybrala Polsko, 16 procent Bulharsko a 11 procent Maďarsko nebo Rumunsko. Pro Slovensko by se rozhodla desetina a pro Česko devět procent manažerů.
Růst ve střední Evropě
Celkem 69 procent dodavatelů automobilek plánuje rozšířit své portfolio klientů, a to až o 100 procent v případě Rumunska a Bulharska. Od automobilek pak požadují hlavně partnerství, stabilitu a předvídatelnost dodávek. Naopak automobilky by u dodavatelů uvítaly cenovou optimalizaci.
Automobilový průmysl ve střední Evropě navzdory rizikovým faktorům v regionu roste. Přibližně jedno ze tří aut vyrobených v rámci Evropské unie dnes pochází z České republiky, Maďarska, Polska, Rumunska, Slovenska a Slovinska. Deloitte v rámci studie oslovila 80 vedoucích pracovníků z automobilek a dodavatelů dílů v Bulharsku, Česku, Maďarsku, Polsku, Rumunsku a na Slovensku.
Evropané kupují auta ve velkém, prodeje v únoru poskočily o 14 procent