Evropská rozpočtová inovativní smršť dává smysl, ale spoustu států nepotěší

Přede dvěma týdny zveřejnila Evropská komise svůj návrh budoucího Víceletého finančního rámce EU na období 2028–2024.

Přede dvěma týdny zveřejnila Evropská komise svůj návrh budoucího Víceletého finančního rámce EU na období 2028–2024. Zdroj: e15 Grafika

Petr Zahradník
Diskuze (3)

Přede dvěma týdny zveřejnila Evropská komise svůj návrh budoucího Víceletého finančního rámce EU na období 2028–2024; jde oproti dosavadní praxi o změnu rozhodně více než malou a snad jen ve stínu dalšího kola licitací o prosazení americké představy o podobě globálního obchodního a investičního prostředí není tomuto návrhu věnována větší pozornost.

Ze zcela nezaujatého a objektivního pohledu lze návrh Evropské komise hodnotit převážně velmi souhlasně. Je v něm patrná snaha výrazně redukovat počet programů a rozpočtových kapitol, což má přispět k transparentnosti a koncentraci na prioritní témata. Návrh reflektuje měnící se potřeby EU v podmínkách velmi se zhoršující geopolitické situace a cílí právě na ně. Současně redukuje objem zaručených národních obálek, u nichž existuje především riziko nejrůznější podoby zneužívání. Dochází k zesílení podpory konkurenceschopnosti jak v rámci rozpočtové kapitoly na ni především zaměřené, tak i v tradičních oblastech rozpočtu EU, tedy kohezi a zemědělství. Je zde sympatická snaha překonávat uměle a účelově vytvořenou překážku, jež staví kohezi a konkurenceschopnost do neslučitelného protikladu.

Lze chápat to, že zejména ti, kteří se v novém návrhu „vidí“ méně zřetelně než v dosavadním rámci, jej podrobují kritice. Součet koheze a zemědělství v reálném vyjádření klesl přibližně o 15 procentních bodů (což se očekávalo; některé odhady hovořily o ještě větší redukci). A potrefené husy se vždycky ozvou. V tomto ohledu lze stát spíše na straně Evropské komise a přát jí, aby silné národní tlaky ustála. Vyjednávání budou určitě velmi obtížná. Přece jenom jde o poměrně zásadní proměnu návrhu finančního rámce unie, jež opravdu nemusí vyhovovat všem. 

Z principiálních témat lze mít výhradu k celkové výši alokace finančního rámce, která mohla být větší (jde však zřejmě o maximum politicky možného). Je zde patrné, co za tři roky „napáchala“ inflace, když poměrně významné nominální navýšení na dva biliony eur představuje v reálném vyjádření jen 1,26 procenta HND. Pro srovnání: ve stávající perspektivě víceletého finančního rámce a nástroje Next generation EU 1,9 bilionu eur představovalo ve stálých cenách roku 2021 přibližně 1,8 procenta HND EU.

Co se dá kritizovat

Je též škoda, že zřejmě není počítáno s pokračováním procesu spravedlivé transformace a Fondu pro spravedlivou transformaci; tento proces se objektivně nedá zvládnout za jedno programovací období a jde legitimně požadovat, aby tento nástroj měl pokračovatele. Lze však kvitovat vznik Národních a regionálních plánů partnerství, v nichž by se měla mimo jiné promítnout dobrá praxe nynějších Národních plánů obnovy v podobě symbiózy reforem a investic.

Z pohledu České republiky, jenž je nutně do určité míry zaujatý, se jako první nabízí zjištění, které pozorovatele napadne: jak samotný fakt existence Národního a regionálního plánu partnerství (k němuž jsme oficiálně nebyli příliš nakloněni), tak také výše naší národní alokace, která v absolutním objemu (29,4 miliardy eur) nevypadá v porovnání s tím, co jsme měli k dispozici dosud, nijak tragicky. Ve srovnání s alokacemi jiných, často s námi porovnávaných zemí, je to však již podstatně horší. Lze si představit, že navzdory tomu, že jsme si celých předchozích 20 let z pohledu alokací národních obálek žili „výrazně nad poměry“, bude tento fakt účelově zapomenut a pro nás navržená alokace podrobena kritice napříč zájmovými skupinami i politickým spektrem.

VIDEO: Při výberu nemovitostního fondu se dívejte na to, kdo ho založil a jak dlouho funguje, radí Medřický z Redstone v pořadu FLOW

Video placeholder
FLOW: Při výberu nemovitostního fondu se dívejte na to, kdo ho založil a jak dlouho funguje, radí Medřický z Redstone • Zdroj: e15
Vstoupit do diskuze (3)