Benzin a nafta zlevní méně. Pumpy si kompenzují pokles marží z jara

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Jan Rash/Euro

Řidiči v Česku budou tento týden tankovat zase o něco levněji. Čerpací stanice nakoupí díky padající ceně ropy a pohonných hmot na světových trzích benzin zhruba o 30 haléřů a naftu o 40 haléřů na litr levněji než minulý týden. Prostor pro zlevňování koncových cen je však výrazně vyšší. Pokud by se měla cena na stojanech pump odvíjet pouze od velkoobchodních cen benzinu a nafty, měl by dnes litr benzinu stát přibližně o 1,60 koruny a litr nafty o 1,40 koruny méně.

Cena ropy v korunách spadla od letošního maxima v půlce června o třetinu. Jen po čtvrtečním rozhodnutí zemí OPEC, že nesníží těžbu, se propadla o další čtyři procenta. Velkoobchodní ceny benzinu a nafty na burze v Rotterdamu, za něž rafinerie obchodníkům paliva prodávají, se od června snížily v korunách zhruba o čtvrtinu. Zlevnění na burze se však do koncové ceny promítne jen z jedné třetiny, protože dvě třetiny ceny tvoří daně.

Čerpadlářům se proto nyní otevřel prostor k dočasnému zvýšení marží. „Na marže je třeba se dívat v delším horizontu. Teď si čerpací stanice vylepšují hospodaření ze začátku roku, kdy byly marže nízké,“ říká Ivan Indráček, předseda Unie nezávislých petrolejářů.

Utlumený růst marží z jara

Čerpadláři například letos na jaře utlumili snížením marží růst cen benzinu. Od března do června zdražil benzin v Rotterdamu o pětinu. Ceny u pump v Česku měly vyskočit o více než šest procent, ale benzin podražil jen o necelá dvě procenta. Marže v té době klesly v průměru o korunu na litr. U nafty marže spadly o 60 haléřů na litr. Navzdory dnešním cenám tak průměrné marže za celý rok nad dlouhodobý průměr výrazně nevyčnívají.

„Aktuální marže by měly klesnout k dlouhodobému průměru v horizontu dvou až tří měsíců,“ odhaduje Boris Tomčiak, hlavní analytik investiční společnosti Colosseum, zabývající se také investicemi do komodit. Pro český trh bude klíčové, jak rychle půjdou ceny dolů u velkých řetězců, protože od nich odvozují svou cenovou politiku menší sítě a nezávislé čerpací stanice.

Optimalizace ziskových marží u "velkých"

U velkých sítí ve vlastnictví integrovaných společností, které vlastní také rafinerie, případně i ropu těží, může snížení cen brzdit snaha mateřských firem o optimalizaci ziskových marží v celém zpracovatelském řetězci. Zisk z těžby ropy nyní prudce klesá. Hospodaření rafinerií, které je dlouhodobě pod tlakem nízkých marží, se díky prudkému pádu cen ropy vylepší jen na několik týdnů. Nejdéle si tak mohou koncerny hojit rány na konci prodejního řetězce u čerpacích stanic.

Čeští řidiči musí v nadcházejících měsících počítat také s rizikem oslabení koruny. Ta je v podstatě zafixovaná k euru. „Pokud bude růst evropské ekonomiky pomalý, euro a koruna vůči dolaru oslabí. Nákup benzinu a nafty v Rotterdamu by se tím prodražil,“ dodává Tomčiak.

benzin cenybenzin ceny | E15

Letní ceny benzinu a nafty opět nahoře