Boeing zbrojí proti konkurenci, 757 se může po dekádě vrátit do výroby

Boeing 757 aerolinky často používají na menších letišti v ve vysokých nadmořských výškách, jako na snímku na letišti Toncontín v Hondurasu

Boeing 757 aerolinky často používají na menších letišti v ve vysokých nadmořských výškách, jako na snímku na letišti Toncontín v Hondurasu Zdroj: enrique, Flickr.com (CC BY 2.0)

Příští novinkou ve výrobním programu amerického Boeingu by se mohla stát nová verze letadla, které se už deset let nevyrábí. Ačkoli oficiálně se náhrada Boeingu 757 nechystá, útok konkurenčního Airbusu na pozice dosud ovládané výlučně tímto univerzálním letounem nedává manažerům v Seattlu spát, píše deník Wall Street Journal.

Ačkoli si Boeing 757, vyráběný v letech 1982 až 2005, nikdy nevydobyl takovou slávu jako jiné modely, aerolinky je dodnes hojně využívají jako univerzální stroj schopný nasazený na různě dlouhých tratích a menších letištích ve vysokých nadmořských výškách.

Flotila těchto letadel neodvratně stárne a Boeing nemá ve své nabídce přímého nástupce. To se ovšem brzy může změnit. Americký výrobce totiž zvažuje, že přehodnotí své dřívější rozhodnutí a letounu dá nástupce, píše Wall Street Journal.

Ačkoli totiž Boeing loni v počtu objednávek opět porazil svého rivala Airbus, jeho podíl na trhu menších letadel s jednou uličkou dlouhodobě klesá. Airbus navíc v lednu představil svůj dosud největší úzkotrupý letoun A321LR, který se svými schopnostmi přibližně vyrovná Boeignu 757, zároveň ale oproti němu nabídne třicetiprocentní úsporu paliva.

Boeing sonduje zájem

Boeing proto v tichosti oslovil třicítku potenciálních zákazníků s otázkou, zda by měli zájem o letadlo větší než model 737, které zároveň nabídne větší dolet. Takový popis schopností odpovídá Boeingu 757.

Podle zdrojů Wall Street Journal Boeing zvažuje několik možných cest včetně vývoje menší verze 787 Dreamliner či „nafouknutí“ řady 737. V úvahu připadá rovněž rozsáhlejší modernizace modelu 767. Oslovení znalci poměrů se ale shodují, že nejlepší náhradu za Boeing 757 poskytne modernizace tohoto modelu.

Leasingovky chystají objednávky

Podle Aenguse Kellyho, šéfa největší nezávislé leasingové společnosti AerCap Holdings, by modernizace 757 „mohla dávat smysl“. Pokud by k ní Boeing přistoupil, jeho firma by zřejmě zrušila některé své objednávky na A321LR a nahradila je právě letadly od Boeingu.

Modernizaci Boeingu 757 dlouhodobě prosazuje také známá šéf společnosti Air Lease Corp. Steven Udvar-Házy, který je považován za zakladatele odvětví leasingu letadel. „Oznámení A321LR vyvolá v Seattlu zemětřesení,“ řekl v prosinci. „Jen nevím, o jaké intenzitě,“ dodal. Zatím se zdá, že by mohl mít pravdu.