Boty z Bangladéše – levná alternativa čínské produkce
„Začátek byl pomalý. V té době dávala většina firem přednost vývozu kůže před hotovým výrobkem typu obuv,“ vysvětluje Manzur, jehož firma je jedním z hlavních exportérů, který zásobuje Japonsko, západní Evropu nebo Spojené státy. Roční obrat přesahuje sto milionů dolarů, osmdesát procent obratu tvoří export.
Poslední trendy ukazují, že z Bangladéše se pomalu stává nové centrum výroby obuvi poté, co se sem úspěšně přemístili výrobci oděvů. Příčina přesunu je jasná – práce v Číně začíná být drahá, stejně jako čínská měna.
Ve fiskálním roce 2010/11 stoupl vývoz obuvi o 46 procent na 297 milionů dolarů, uvádí místní Kancelář pro podporu exportu. Celkové tržby související s kůží činily 800 milionů dolarů a letos mají dosáhnout miliardy.
V Bangladéši vyrábí řada evropských značek, jako jsou německý Deichmann, americký Macys, japonský ABC Martči značky Timberland a Caterpillar. Patrně tam chtějí nakupovat řetězce JC Penny, Marks & Spencer, Tesco a Wal-Mart.
Podle lidí z branže není levná práce jedinou výhodou. Bangladéš také neplatí clo pro dovoz do Evropy a Japonska. Jsou tu i dostupné surové materiály, tudíž je výroba rychlejší.
Manzurova firma vyrábí pro 130 obuvních prodejců ve čtyřiceti zemích. Z šesti milionů bot, které se ročně vyvezou z Bangladéše, na Apex Adelchi připadá výroba čtyř milionů. Firma vznikla v roce 1990. Její výrobní kapacita činí patnáct tisíc párů bot denně na export a pět tisíc pro domácí trh.
Dháka - od našeho zpravodaje. Autor je členem sítě GlobeReporter.org