Brexit nás neohrozí, ujišťují britští i světoví výrobci letadel

Aerosalon ve Farnborough 2016

Aerosalon ve Farnborough 2016 Zdroj: Airbus

Aerosalon ve Farnborough 2016: Airbus A350
Aerosalon ve Farnborough 2016: Airbus A380
Aerosalon ve Farnborough 2016: šéf Airbusu John Leahy
Aerosalon ve Farnborough 2016: Airbus A380
Aerosalon ve Farnborough 2016: Airbus A400M
11
Fotogalerie
Rozhodnutí občanů Velké Británie vystoupit z Evropské unie vyvolává obavy o budoucnost tamního leteckého průmyslu a letecké dopravy. Představitelé odvětví se na právě probíhajícím aerosalonu v britském Farnborough snažili všechny přesvědčit, že není důvod k obavám.

„Je to nesmysl, chyba,“ prohlásil o brexitu šéf aerolinek AirAsia Tony Fernandes, který na aerosalonu podepsal smlouvu s Airbusem o dodání sta letadel. „Přesto jsme ale přesvědčeni, že Airbus nám letadla dodá, snad i s křídly,“ zavtipkoval si v narážce na skutečnost, že křidla letounu A321neo se vyrábějí v Británii.

Fernandes předpokládá, že žádné komplikace nenastanou ani s plněním dohody, kterou AirAsia podepsaly s britským výrobcem Mirus na výměnu sedaček ve své flotile více než tří set letadel.

OBRAZEM: Aerosalon ve Farnborough

Jeho slova potvrdil i šéf Airbusu Fabrice Brégier, podle nějž se 15 tisíc britských zaměstnanců Airbusu o svá místa obávat nemusí. „Dokud Velká Británie zůstane zemí nakloněnou podnikání a bude podporovat – jak potvrdil (nyní již bývalý premiér) David Cameron – naše partnerství ve výzkumu a technologiích, nemáme důvod měnit naše plány,“ řekl.

Airbus by na výsledku britského referenda mohl dokonce krátkodobě vydělat díky poklesu kurzu libry a eura. Zatímco své náklady v Evropě platí v těchto měnách, při prodejích letadel se používají dolary.

Dohody platí

Následků brexitu se neobávají ani v zámoří. „Nevidím žádný důvod, proč by to mělo nějak zásadně ovlivnit naše vztahy s Británií nebo naše obchodní dohody s Británii,“ citovala BBC hlavního nákupčího amerického Pantagonu Franka Kendalla.

Největší britský výrobce zbraní BAE Systems je klíčovým dodavatelem pro program americké stíhačky F-35. Mimo ohrožení jsou podle šéfa britské firmy Iana Kinga i evropské zakázky. „Neobchodujeme s EU, ale s jednotlivými členskými zeměmi,“ řekl.

Jak připustil Brégier, brexit může nicméně představovat problém pro evropské aerolinky, kterým se může zkomplikovat přístup na některé trhy. Británii nyní nebe nad Evropou otevírá unijní Dohoda o společném evropském leteckém prostoru (ECAA). A je otázkou, jaké ujednání jí po brexitu nahradí.