Ceny začaly výrazně klesat již v roce 2008, kdy si domácí Škoda Auto začala intenzivněji bránit svůj třicetiprocentní tržní podíl a vedle tradičních firemních zákazníků se více zaměřila na domácnosti. Do té doby se ceny na českém trhu řadily naopak mezi nejvyšší v Evropě.
V roce 2010 klesla podle poslední zprávy Evropské komise reálná cena automobilů v celé EU o 2,5 procenta, v Česku se pak snížila o devět procent a na Slovensku o 17 procent.
„Výsledná cena automobilu je vždy syntézou řady faktorů, jako je konkurenční situace na trhu, povaha a vlastnosti výrobku,“ komentoval různé ceníkové ceny Volkswagenu v jednotlivých zemích mluvčí značky v Česku Jan Klíma. Například u nového VW Golf vychází rozdíl v základní ceníkové ceně v Česku a v sousedním Německu nebo ve Francii na několik tisíc eur. Konečná suma, za kterou zákazník auto koupí, ale může být ještě výrazně jiná díky slevám a akčním nabídkám.
Mezinárodní konkurence zostřuje i kvůli internetu
Podle odborníků se koncové ceny aut v jednotlivých evropských zemích přibližují. „Inovace v oblasti prodejních kanálů dávají spotřebitelům, například díky internetovým nástrojům pro srovnání cen, mnohem širší možnosti porovnat nabídky více obchodníků v rámci celé EU. Dnes je mnohem jednodušší domluvit a realizovat výhodnou koupi vozu v zahraničí než před deseti a více lety. Z pohledu výrobců a obchodníků se nicméně konkurenční prostředí dále zostřuje,“ uvedl Jan Malý z Automobilové expertní skupiny PwC ČR.
Reálné ceny automobilů mohou podle Malého v případě masově vyráběných značek přinejmenším stagnovat, v případě kompaktních vozů nebo vozů střední třídy možná i mírně klesat, i když už nijak výrazně. Důvodem jsou velmi nízké marže na českém trhu.