Češi se snaží vysoudit na Volkswagenu miliardu | E15.cz

Češi se snaží vysoudit na Volkswagenu miliardu

Češi se snaží vysoudit na Volkswagenu miliardu
Továrna Volkswagenu
• 
ZDROJ: ctk/AP

Michal Tomeš

Rozhodnutí soudu ve sporu tisíců českých vlastníků vozů proti německé automobilce Volkswagen není zdaleka jisté. Hromadná žaloba, která žádá odškodné za nelegální software nainstalovaný automobilkou do nových vozů, nemá v české legislativě oporu.

O více než miliardu korun již hrají tuzemské žalobní iniciativy ve sporu proti německému automobilovému koncernu Volkswagen. Společnosti Dieselgate a Safe diesel, které v Česku zastupují majitele vozů s podvodným softwarem montovaným výrobcem, v půli září opět zvýšily požadovanou částku.

Rozšíření žaloby proti Volkswagenu potvrdil deníku E15 Obvodní soud pro Prahu 8, který má obě kauzy na stole, a také advokáti obou iniciativ, jež žaloby vedou.

„V současné chvíli máme u soudu podanou žalobu za 3320 žadatelů o odškodnění,“ uvedl František Honsa z advokátní kanceláře BBH, která vede žalobu iniciativy Safe diesel.

Výroby Škody Superb se nevzdáme, je to naše DNA, hlásají škodovácké odbory

Po Volkswagenu požaduje, aby každému majiteli vozu vyplatil odškodné 220 tisíc korun, takže požadovaná částka přesahuje 730 milionů korun. Dalších 310 milionů chce na Volkswagenu vysoudit společnost Dieselgate, která teď zastupuje 2420 řidičů. Jen v září obě iniciativy žalovanou částku zvýšily o více než 200 milionů korun.

Obě iniciativy se přitom zavázaly, že uhradí soudní poplatky, které by v tak rozsáhlé kauze mohly dosáhnout desítek milionů korun. Za to by jim připadl jistý podíl z vysouzené částky.

Důvodem posledního rozšíření žaloby je právě tříleté výročí od vypuknutí kauzy dieselgate ve Spojených státech, které připadalo na 18. září. „Po třech letech se teoreticky může část nároku promlčet. Podle nás ale k promlčení nedochází, protože při provalení skandálu před třemi lety spotřebitelé ještě nemohli vědět, že jim vznikla škoda,“ dodává Honsa, který očekává, že se k žalobě přidají ještě další stovky poškozených.

Odbyt automobilů koncernu Volkswagen v září prudce klesl, kvůli přísnějšímu testování emisí

Zatímco v Německu se podvedení řidiči mohou spojit v rámci hromadné žaloby, která u sousedů nabyde účinnosti v listopadu, český právní řád s tímto termínem neoperuje. Není tedy jisté, zda rozhodnutí v jednom případě bude znamenat i precedens pro další poškozené.

„Je pravděpodobné, že u desítek žalob od jedné firmy poběží jen jedno řízení, zatímco se další zastaví,“ vysvětluje právník Tomáš Palla ze Sdružení na obranu spotřebitele. „Problém však může nastat u dokazování škody,“ dodává Palla, podle něhož soud v některých krocích bude muset postupovat jednotlivě. Nevylučuje přitom ani další dílčí soudní řízení.

Srovnatelná kauza se před lety týkala bankovních poplatků. Soud v ní přiřkl náhradu jen některým nespokojeným klientům.

 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Články odjinud