Češi ztrácejí zájem o polévky z pytlíku, Vitana je prý na prodej

Produkty Vitana, ilustrační foto

Produkty Vitana, ilustrační foto Zdroj: Wikimedia Commons

Bujony, dochucovací směsi, instantní polévky pomalu opouštějí české kuchyně. To je jeden z důvodů, proč tradiční značka instantních potravin Vitana - jinak součást norské skupiny Orkla - míří k novému majiteli. Informoval o tom deník Dnes.

Prodej pro norskou skupinu zajišťuje americká investiční banka Lazard. Ta už obesílá případné zájemce. Jasno by mělo být v polovině letošního roku. Zástupce norské společnosti informace přímo komentovat nechtěl.

Viceprezident pro korporátní komunikaci Hakon Mageli nicméně možné změny v regionu nepřímo připustil s odkazem na prezentaci pro investory ze září loňského roku. „V té jsme konstatovali, že naše východoevropské byznysy nedosahují kritické velikosti a že budeme revidovat naše strategické možnosti,“ uvedl neurčitě podle deníku.

Orkla se zřejmě zbaví i podobných aktivit v Rakousku (zde funguje pod značkou Felix) a v Polsku (zde ovládá společnost Delecta).

Historie Vitany
Založena jako s.r.o. Graf v roce 1919 v Praze, byla to výrobna sladových výtažků.
V roce 1921 začala vyrábět polévkové kostky v pobočce v Chrudimi.
V roce 1925 zakoupila firma budova v cukrovaru v Byšicích a po rekonstrukci tam přesunula veškerou výrobu.
Na koci 50. let po připojení kralupského závodu na výrobu polévkového koření a kostek vznikl národní podnik Vitana v Byšicích.

Zájemce si zřejmě bude muset připravit až miliardu korun

Společnosti Vitana v Česku klesají tržby už několik let, aktuálně se drží kolem dvou miliard. Čistý zisk se však v roce 2012 meziročně smrskl na polovinu. Slabinou jsou zejména prodeje v Česku, zatímco vývoz jí meziročně mírně roste, tržby z domácí trhu klesly v roce 2012 asi o sedm procent.

V současné době pracuje pro společnost ve třech výrobních závodech asi osm stovek lidí. Předpokládaná cena by mohla vyjít až na jednu miliardu. Zájemců by mohla být celá řada - chorvatská Podravka, Unilever nebo Nestlé, případně rakouská potravinářská společnost Vivatis. Jde však zatím pouze o spekulaci.

Vlivy kuchařských show?

Lidé zřejmě pod vlivem kuchařských show stále více upřednostňují vaření z čerstvých potravin. „Důvodem je především trend zdravého životního stylu. Zákazníci preferují čerstvé potraviny, z kterých si doma vaří sami,“ potvrzuje mluvčí řetězce Globus Pavla Hobíková.

„Poslední dva roky lidé určitě více přemýšlejí o tom, co jedí. Osobně mám pro používání rychle připravených jídel pochopení. Vždyť lidé mají po práci na vaření doma stále méně času. Ale určitě to nepatří do restaurací, tam je to zločin. V nich jsou lidé placeni za to, aby vám připravili poctivé jídlo,“ uvažuje Roman Vaněk z Pražského kulinářského institutu.