České firmy naplnily sen Jana Tleskače, sestrojily létající kolo

První let kola Jana Tleskače

První let kola Jana Tleskače

První let kola Jana Tleskače
První let létajícího kola
Létající kolo je zatím na dálkové ovládání, během dalšího vývoje se do sedla usadí i skutečný pilot
Vývoj létajícího kola
Vývoj létajícího kola
6
Fotogalerie
Létající kolo jako z románů Jaroslava Foglara dnes v hale letňanského výstaviště vyrazilo na svůj první let. Kolo poháněné dvěma vrtulemi vytvořily tři české firmy, které znovuzrodily bájný stroj Jana Tleskače.

Kolo zatím vzlétlo jen s figurínou a ovládané bylo ze země pomocí vysílačky. „Naší hlavní motivací při práci na projektu nebyl zisk nebo komerční zájem, ale splnění našich klukovských snů,“ uvedl Aleš Kobylík, ředitel firmy Technodat.

Létající kolo váží necelých sto kilogramů, unese pilota o váze 75 kilogramů. Dvě velké vrtule nad předním a zadním kolem pohánějí elektromotory, baterie vystačí na pět minut letu. Motory pomáhají i při jízdě po zemi, létající kolo roztlačí na rychlost až 50 kilometrů za hodinu.

Projekt nazvaný f-bike nejprve vznikl ve virtuální realitě softwaru firmy Dassault Systèmes. Původně mělo mít létající kolo čtyři rotory, dva ale nakonec ubyly kvůli úspoře hmotnosti.

Celý projekt koordinovala firma Technodat, výrobce kol Duratec dodal rám a další cyklistické komponenty, výrobce letadel Evektor pomáhal při konstrukci leteckých částí kola. Partneři chtějí ve vývoji pokračovat a na podzim vzlétnout s živým pilotem.

České létající kolo není na světě úplnou raritou. Americká firma Para-Cycle nabízí motorové rogalo, které se na zemi změní ve šlapací tříkolku. Letadel poháněných jen lidskou silou, tak jak jej projektoval Jan Tleskač, existuje asi necelá stovka. Rekord v překonané vzdálenosti drží americké letadlo MIT Daedalus 88, které s řeckým cyklistickým šampionem Kanellosem Kanellopoulosem na palubě urazilo přes 115 kilometrů.