Jeřáb je složený z věže a výložníku (ramena). Firma jej nyní uvádí do provozu a testuje jeho funkce, zákazníkovi jej dopraví ještě v tomto měsíci. „Doprava bude nadrozměrná a velmi komplikovaná. Zařízení váží cca 170 tun, přičemž samotný výložník má 45 metrů. Obě části poputují speciálním vozidlem do nákladního přístavu v Bratislavě, a poté na lodi přes Antverpy až do Abú Zabí,“ uvedl projektový koordinátor Huismanu Tomáš Zamarski.
Stojanové jeřáby se využívají hlavně při vykládce zásobovacích lodí, přemísťování potrubí nebo zdvihání břemen z paluby a z mořského dna. Ve věži jeřábu jsou všechny potřebné komponenty, jako jsou elektromotory, navijáky lan, obslužné plošiny, žebříky nebo chladič a hydraulická nádrž. „Věž se instaluje přes otočné ložisko na podstavec. Všechny důležité části jeřábu se umísťují dovnitř věže, aby byla zařízení dobře chráněná proti korozivnímu mořskému prostředí,“ uvedla za firmu Aneta Macurová.
Velkou výzvou bylo podle firmy spojování dvou částí věže jeřábu. Nejprve byly dovnitř instalovány důležité komponenty, pak se obě poloviny věže připravily pro svaření do jednoho celku. „Celá operace byla velmi náročná na přesnost, která se kontrolovala několikrát během celého procesu, dokud nebyly obě dvě součásti finálně svařeny,“ popsal Zamarski.
Společnost Huisman vyrábí technologicky náročné strojírenské výrobky, jako jsou ropné vrtné soupravy, jeřáby a zařízení pro pokládání potrubí v moři. Její produkty jdou výhradně na export do celého světa. Firma je členem nadnárodní skupiny Huisman, jejíž centrála je v Nizozemsku. Celá skupina Huisman má více než 3000 zaměstnanců, v Česku firma zaměstnává přes 600 lidí.