Čínské aféry otevírají dveře mléku z Česka
Pootevřené dveře nyní využije i Mlékárna Hlinsko. Firma je těsně před dokončením certifikace ze strany čínských úřadů nutné pro vývoz do této země. Ve spolupráci s čínským partnerem provozujícím 460 obchodů v Šanghaji a jeho okolí chce první zkušební dodávky trvanlivého krabicového mléka vyslat během léta nebo na začátku podzimu. První fáze kontraktu zatím počítá s jednorázovým vývozem dvou milionů litrů.
„Čínský spotřebitel nevěří čínským výrobcům. Za poslední rok či dva měli tolik afér, že tamní lidé nechtějí čínské mléko, protože nevěří, že se z něj neotráví,“ řekl v rozhovoru pro deník E15 generální ředitel Mlékárny Hlinsko Jiří Tvrdík. Jeho slova potvrzuje i obrovský zájem Číňanů o zahraniční dětskou výživu, kterou v posledních měsících hromadně vykupují v Německu či Hongkongu a dopravují do Číny.
Číňané si velmi dobře pamatují pět let starou aféru, kdy se v Číně vyrobeným sušeným mlékem otrávilo šest dětí a tisíce dalších mělo velké zdravotní potíže. Důvodem úspěchu Evropanů v Číně je i přebírání západoevropských zvyků včetně vyššího zájmu o mléčné výrobky, jejichž spotřeba je v zemi stále nízká.
Obavy o kvalitu potravin jsou u asijské velmoci skutečně značné. O tom svědčí také skutečnost, že čínský partner si u mlékárny výslovně vyžádal, aby bylo mléko z Hlinska vyráběno v originálních tuzemských obalech popsaných česky, avšak přelepené etiketou v čínštině s povinnými údaji typu složení a výrobce, aby bylo zcela zřetelně vidět, že nejde o čínské zboží.
Cesta, kterou Mlékárna Hlinsko zvolila, je rozhodně správná, domnívá se i předseda Českomoravského svazu mlékárenského Jiří Kopáček. V samotné Číně podle jeho slov vypukla rozsáhlá soutěž, které se účastní rovněž velké světové společnosti. Dostat se právě do Číny chce každý, protože je tam silná poptávka a potenciál pro rozsáhlou expanzi. Sám však za vyšším zájmem o zahraniční výrobky včetně mléčných vidí spíše jiné důvody, neboť nedůvěra po aféře z roku 2008 podle Kopáčka již odezněla.
„Čína se westernizuje. Spotřebitelské chování se přibližuje západním zemím, a tím pádem se výrazně zvyšuje poptávka. A čínská mléčná produkce, i když roste, tomu zájmu stále nestačí,“ sdělil deníku E15 Kopáček.
Naprostou nezbytností pro vývozce do Číny je však podle něho najít skutečně spolehlivého partnera. Tuzemské mléčné výrobky se v současné době už do Číny exportují. Nevyvážejí je ale zatím příliš samotní tuzemští výrobci, ale spíše zprostředkovaně přes tuzemské velkoobchodníky.
Přetahovaná o mléko přináší oběti
Simona Sokolová: Jsme vizionáři, Olma chce vyrábět vše, co jen lze