Čínské aféry otevírají dveře mléku z Česka

ilustrační foto (Profimedia.cz)

ilustrační foto (Profimedia.cz) Zdroj: Profimedia.cz

Tuzemským mlékárnám se otevírá čínský trh, na který již několik let kvůli jeho velikosti zálibně hledí. Bohatnoucí Číňané kvůli stále většímu počtu afér se zdraví nebezpečnými potravinami stále častěji vyhledávají ty zahraniční, i když jsou dražší.

Pootevřené dveře nyní využije i Mlékárna Hlinsko. Firma je těsně před dokončením certifikace ze strany čínských úřadů nutné pro vývoz do této země. Ve spolupráci s čínským partnerem provozujícím 460 obchodů v Šanghaji a jeho okolí chce první zkušební dodávky trvanlivého krabicového mléka vyslat během léta nebo na začátku podzimu. První fáze kontraktu zatím počítá s jednorázovým vývozem dvou milionů litrů.

„Čínský spotřebitel nevěří čínským výrobcům. Za poslední rok či dva měli tolik afér, že tamní lidé nechtějí čínské mléko, protože nevěří, že se z něj neotráví,“ řekl v rozhovoru pro deník E15 generální ředitel Mlékárny Hlinsko Jiří Tvrdík. Jeho slova potvrzuje i obrovský zájem Číňanů o zahraniční dětskou výživu, kterou v posledních měsících hromadně vykupují v Německu či Hongkongu a dopravují do Číny.

Číňané si velmi dobře pamatují pět let starou aféru, kdy se v Číně vyrobeným sušeným mlékem otrávilo šest dětí a tisíce dalších mělo velké zdravotní potíže. Důvodem úspěchu Evropanů v Číně je i přebírání západoevropských zvyků včetně vyššího zájmu o mléčné výrobky, jejichž spotřeba je v zemi stále nízká.

Obavy o kvalitu potravin jsou u asijské velmoci skutečně značné. O tom svědčí také skutečnost, že čínský partner si u mlékárny výslovně vyžádal, aby bylo mléko z Hlinska vyráběno v originálních tuzemských obalech popsaných česky, avšak přelepené etiketou v čínštině s povinnými údaji typu složení a výrobce, aby bylo zcela zřetelně vidět, že nejde o čínské zboží.

Cesta, kterou Mlékárna Hlinsko zvolila, je rozhodně správná, domnívá se i předseda Českomoravského svazu mlékárenského Jiří Kopáček. V samotné Číně podle jeho slov vypukla rozsáhlá soutěž, které se účastní rovněž velké světové společnosti. Dostat se právě do Číny chce každý, protože je tam silná poptávka a potenciál pro rozsáhlou expanzi. Sám však za vyšším zájmem o zahraniční výrobky včetně mléčných vidí spíše jiné důvody, neboť nedůvěra po aféře z roku 2008 podle Kopáčka již odezněla.

„Čína se westernizuje. Spotřebitelské chování se přibližuje západním zemím, a tím pádem se výrazně zvyšuje poptávka. A čínská mléčná produkce, i když roste, tomu zájmu stále nestačí,“ sdělil deníku E15 Kopáček.

Naprostou nezbytností pro vývozce do Číny je však podle něho najít skutečně spolehlivého partnera. Tuzemské mléčné výrobky se v současné době už do Číny exportují. Nevyvážejí je ale zatím příliš samotní tuzemští výrobci, ale spíše zprostředkovaně přes tuzemské velkoobchodníky.

Přetahovaná o mléko přináší oběti

Simona Sokolová: Jsme vizionáři, Olma chce vyrábět vše, co jen lze