Čínský trh s pivem po deseti letech klesl. Kvůli protikorupční kampani

Čínské pivo Tsingtao (ilustrační foto)

Čínské pivo Tsingtao (ilustrační foto) Zdroj: CC BY-NC-SA 2.0: hakaider via Flickr

Tažení čínského prezidenta Si Ťin-pchinga proti korupci dopadl v nejlidnatější zemi na řadu průmyslových odvětví. Nejnověji poznamenal také tamní pivovarský sektor, který po deseti letech soustavného růstu loni poprvé klesl.

Deset let produkce piva v Číně stoupala. Téměř patnáctiprocentní růst si připsala v roce 2006. Loni však přišel první výrazný propad. Celková produkce poprvé meziročně klesla o necelé jedno procento na zhruba 492 milionů hektolitrů, jak uvedla čínská Asociace potravinářského průmyslu. Jen v prosinci 2014 poklesla výroba o více než 17 procent 24,2 milionu hektolitrů.

Na výsledcích za loňský rok se podle deníku China Daily podepsalo více vlivů - špatné počasí, rostoucí náklady, ale také protikorupční kampaň čínské vlády. „Vládní úsporná opatření utlumují spotřebu piva. Vliv mají také tvrdší bezpečnostní normy ohledně potravin,“ řekl čínskému deníku manažer jedné velké značky piva, který si přál zůstat v anonymitě.

„Prodeje piva se v restauracích a zábavních podnicích propadly,“ řekl jiný nejmenovaný pracovník jedné čínské pivní značky. Podle něj jsou úřady obezřetné a přestaly vydávat peníze na večírky. Mnoho firem prý v reakci na protikorupční tažení upustilo od tradičního rozdávání darů, což prý vedlo k poklesu prodeje piva v supermarketech.

Čtyři pětiny trhu má jen pět značek

Pivo je v Číně velký byznys. Země je největším světovým pivním trhem od roku 2003. Spotřeba na osobu ovšem není nijak vysoká. Číňané vypijí ročně 34,2 litru na osobu, což jen mírně převyšuje světový průměr. Konzumace piva nicméně roste v průměru o pět procent ročně.

Čínský pivní průmysl prošel v posledních letech zásadními změnami a stal se mnohem koncentrovanějším. Osmdesát procent trhu drží jen pětice firem - Huarun Snow Beer, Tsingtao Brewery, Peking Yanjing Brewery, Budweiser a Carlsberg. O zbylý podíl se rovnoměrně dělí čínské a zahraniční společnosti.

České značky změny na trhu neregistrují
Čeští vývozci současný útlum v Číně v podstatě neregistrují. „Byť patříme mezi největší exportéry českého piva, podobný komentář bych vám mohl dát o jiných, pro nás tradičních, trzích. Na čínském trhu nemáme tak velké prodeje,“ poznamenal Pavel Barvík, mluvčí Pivovarů Staropramen.
„Do Číny vyvážíme od roku 2008 a od té doby se nám daří objem prodeje každoročně navyšovat. Celkově jsme roční objem prodeje za celé období více než zdvojnásobili. Meziročního navýšení jsme dosáhli i loni,“ uvedl mluvčí Budějovického Budvaru Petr Samec.