Čipů bude dost nejdříve ve druhé půlce roku 2022. Rozbíhají se závody v navyšování výroby

Firmy po celém světě investují do rozvoje výrobní kapacity. Ilustrační foto

Firmy po celém světě investují do rozvoje výrobní kapacity. Ilustrační foto Zdroj: Reuters

Svět si v roce 2021 uvědomil závislost na čipech z Asie.
Svět si v roce 2021 uvědomil závislost na čipech z Asie.
Svět si v roce 2021 uvědomil závislost na čipech z Asie.
Továrny TSMC produkují významnou část čipů, hlavně těch špičkových.
Samsung nedávno oznámil výstavbu továrny v Texasu.
6
Fotogalerie

V letošním roce plnily média zprávy o zoufalství automobilek a výrobců elektroniky nad nedostatkem čipů. Ani výhled do příštího není v tomto směru optimistický. Odborníci se shodují na tom, že napjatá situace s dodávkami polovodičů bude pokračovat, podle některých dokonce po celý rok 2022. Dobrou zprávou je, že firmy masivně investují do zvýšení produkce žádaných součástek. Je to však běh na delší trať.

„Mnoho typů čipů bude v roce 2022 stále nedostatkovým zbožím a dodávky některých komponentů se posunou do roku 2023. To znamená, že nedostatek se protáhne na 24 měsíců, podobně, jako tomu bylo v letech 2008 až 2009,“ předvídá ve své prognóze společnost Deloitte. Předpověď banky JPMorgan je trochu méně negativní. Analytici banky míní, že situace by se mohla zlepšit už ve druhé polovině příštího roku.

„Neočekáváme, že ještě v roce 2023 bude problém s dodávkami,“ řekl tlevizní stanici CNBC analytik JPMorgan Gokul Hariharan, podle něhož však i v příštích šesti měsících výrobce čeká náročné období. Brzký konec potíží v uplynulých týdnech a měsících neslibovali ani zástupci dvou klíčových výrobců vyspělých čipů, tchajwanské TSMC a jihokorejského Samsungu.

Čekání se bude zkracovat

Producenti aut, telefonů, počítačů, televizí, herních konzolí či bílé techniky si především kladou otázku, jak dlouho budou muset po Novém roce čekat na dodávky čipů. Letos kvůli váznoucímu zásobování omezovali výrobu nebo upřednostňovali produkci dražších modelů, ze kterých jim plyne větší zisk.

V tomto směru je Deloitte optimističtější. Zatímco na vrcholu letošní krize čekali zákazníci na přísun polovodičů dvacet až 52 týdnů, v příštím roce by se dodací lhůty mohly zkrátit na deset až dvacet týdnů.

Vývoj samozřejmě bude záviset na mnoha faktorech. Trable vyvolalo rozkolísání nabídky a poptávky, které mimo jiné ovlivnil velký zájem o výpočetní techniku a spotřební elektroniku v době lockdownů. Předpokládá se, že tato poptávka nadále zůstane poměrně silná.

Další příčinou váznoucích dodávek je vzrůstající využití polovodičů v automobilovém průmyslu. Podobně je to s rostoucí spotřebou čipů v dalších odvětvích, kupříkladu ve zdravotnictví či v souvislosti se stále větší oblibou konceptu chytré domácnosti.

Výrobci mají velké plány v Asii i na Západě

Situaci tak může vyřešit pouze navýšení výrobních kapacit, ke kterému už dochází. Problémem je, že realizace letos zahájených projektů potrvá roky. Společnost TSCM v listopadu oznámila, že postaví novou továrnu na jihu Tchaj-wanu. Stavět se začne v příštím roce a dokončení se předpokládá až v roce 2024. Už v firma říjnu sdělila, že nový závod chystá i v Japonsku.

Hlavní hráči v odvětví se zároveň pustili do rozvoje výroby na Západě. TSMC za dvanáct miliard dolarů buduje zařízení v Arizoně a Samsung nedávno ohlásil, že investuje sedmnáct miliard dolarů do továrny v Texasu. Měly by se tam vyrábět především čipy určené pro komunikaci prostřednictvím 5G sítí, pro supervýkonné počítače a pro umělou inteligenci. Také v tomto případě je v plánu zahájení provozu koncem roku 2024.

Výrobci doufají, že přesunem produkce blíž k některým zákazníkům pomohou zmírnit potíže. „Dává smysl, aby byl dodavatelský řetězec geograficky diverzifikovanější,“ souhlasí dle listu The Guardian Angelo Zino z analytické společnosti CFRA. Velké investice do Spojených států přitahuje i vládní snaha vyřešit současné problémy. Firmy slyší na daňové úlevy a očekávají schválení federálních dotací.

EU chce zdvojnásobit podíl na trhu

Rozšiřování výrobních kapacit polovodičů je velkým tématem i v EU. Evropská asociace dodavatelů automobilových součástek CLEPA uvádí, že dvě třetiny čipů potřebných pro autoprůmysl se nyní vyrábějí v Číně a na Tchaj-wanu. Evropské firmy si přitom stěžují, že jsou v nevýhodné pozici. „Asijské značky jsou na tom lépe, protože mají vybudované vztahy se svými lokálními dodavateli,“ tvrdil listu The Financial Times nejmenovaný představitel velké evropské automobilky.

Evropská komise ve svém materiálu uvedla, že zatímco v devadesátých letech měla Evropa na trhu s polovodiči čtyřicetiprocentní podíl, v současnosti je to slabých deset procent. Do roku 2030 by se ráda dostala na dvojnásobek. Evropské investiční plány v této oblasti v poslední době oznámily například společnosti Intel a Bosch.

Závody mohou vést k přesycení trhu

V sedmadvacítce se v souvislosti s plány na rychlý rozvoj výrobních kapacit zároveň otevřela diskuse o uvolnění pravidel státní pomoci. Zejména některé menší země se ale obávají neférové soutěže v rámci bloku. Evropská komise se na druhé straně pod tlakem lobby z automobilového průmyslu, která vybízí ke kolektivnímu řešení krize. Zdůrazňuje, že vládní pobídky hrají velkou roli při přitahování těchto investic.

Západním zemím ve snaze rychle dohnat skluz na poli polovodičů nejde jen o problémy s dodávkami. Bojí se, aby je v tomto strategickém odvětví zcela nepřeválcovala Čína a nezůstaly na ní dlouhodobě zcela závislé.

Někteří odborníci však varují, že současné závody o to, kdo rychleji postaví výrobní kapacity, mohou nakonec vést k převisu nabídky nad poptávkou. Zdůrazňují, že odvětví polovodičů je vysoce cyklické a po období vysokého zájmuzpravidla přichází pokles trhu a období kumulování zásob. Jeden cyklus obvykle trvá čtyři až šest let.