Čtyřka světového trhu, to nestačí. Renault-Nissan chce víc

Nový Nissan Note

Nový Nissan Note Zdroj: Lukas Dittrich

Toyota, Volkswagen a General Motors – tak se jmenují tři největší výrobci aut současnosti. Mezi ně se chce vklínit zatím přehlížená a podceňovaná aliance Renault–Nissan. Ta se dnes pyšní konkurenceschopnými modely i charizmatickým šéfem Carlosem Ghosnem. Trvalo patnáct dlouhých let, než si partnerství sedlo.

Francouzsko-japonská aliance Renault– Nissan oznámila, že její globální prodeje automobilů vzrostly loni o dvě procenta na rekordních 8,3 milionu vozů. To ji posunulo na čtvrté místo ve světovém žebříčku. Na lídry japonskou Toyotu, německý Volkswagen a americký General Motors však pořád hledí ze značného odstupu.

Všichni tři největší hráči světového automobilového trhu chtějí letos překonat hranici deset milionů prodaných vozů. Analytici ale plán šéfa aliance Renault–Nissan Carlose Ghosna sepsaný ve stylu „dohnat a předehnat“ neodmítají. „Prodrat se mezi první tři prodejce v roce 2020 je proveditelné. Podívejte se na Volkswagen. Kdo by před deseti lety čekal, že bude dnes tam, kde je,“ řekl Rabih Freia ze společnosti Exane BNP Paribas.

„Aliance Renault–Nissan bude během následujících pěti let růst na úkor největších rivalů. Očekává se, že její vozy se budou prodávat lépe než ty od General Motors a Toyoty,“ dodává analytik IHS Automotive Ian Fletcher a předpovídá, že aliance zvýší prodeje v roce 2020 na 9,5 milionu aut.

Suverénní šéf

Na úspěchu aliance má už od roku 2005 lví podíl Carlos Ghosn. Úspěšný manažer se narodil v brazilském Porto Velho, jeho rodiče pocházeli z Libanonu. Šéfuje Renaultu, Nissanu i společné alianci. A ve všech společnostech vládne tvrdou rukou. Pozice šedesátiletého manažera je silná, neotřesitelná. A to i přesto, že se mu mnohé z hlasitě proklamovaných cílů nepovedlo loni splnit. Renault prodal 2,63 milionu aut, cíl byl tři miliony. Elektromobil Zoe byl katastrofa, na odbyt šel čtyřikrát hůře než vedení společnosti očekávalo.

šéf aliance Renault-Nissan Carlos Ghosnšéf aliance Renault-Nissan Carlos Ghosn | Renault, Nissan, DadaŠéf aliance Renault-Nissan Carlos Ghosn (zdroj: Renault-Nissan).

Ghosn přiznal s obratností sobě vlastní, „že to nebylo tak dobré, jak očekával“, ale hned neopomněl zdůraznit, že Renault je stále jednička na trhu s elektromobily v Evropě. Na starém kontinentu má 37procentní podíl. A číslo by bylo ještě vyšší (42 procent), pokud by se započítalo i hodně originální městské vozítko Twizy poháněné bateriemi. Na celosvětovém trhu s elektromobily pak aliance drží 60 procent.

Mezi významné prohry Ghosna patřilo loni i to, že od společnosti odešel muž číslo dvě Carlos Tavares. Stal se šéfem přímého konkurenta firmy PSA Peugeot/Citroën. Stejné se Ghosnovi přihodilo i s jeho předcházejícím zástupcem Patrickem Pelatou.

Akcionáře přesto Ghosn přesvědčil, že on je ten pravý, kdo drží alianci pohromadě. Hlavně ty francouzské potěšil sdělením, že se mu podařilo udržet v zemi výrobu, dokonce ji plánuje rozšířit. V roce 2016 hodlá doma vyrábět o 180 tisíc vozů více než dnes. Zabodoval také plánem tržeb – na rok 2016 plánuje jejich zvýšení na 50 miliard eur.

Paříž–Tokio

Na letecké lince mezi hlavními městy Francie a Japonska tráví Ghosn stovky hodin. Ročně na ní nalétá více než 240 tisíc kilometrů. Přiznává však, že už je to pro něho po mnoha letech ve funkci vyčerpávající.

„Vést dvě společnosti a cestovat pravidelně mezi dvěma zeměmi je extrémně náročné. Musím to ale dělat, nemám jinou volbu. Jsem v pozici, která to vyžaduje. Přináší to prospěch alianci,“ řekl Ghosn v rozhovoru pro Automotive News Europe. Těmito slovy jen potvrdil, jakou důležitost pro alianci dnes Nissan má.

Top 10 značek v EvropěTop 10 značek v Evropě | e15

Když se obě automobilky v roce 1999 spojovaly do aliance, byly zhruba stejně velké. Nyní však ta japonská prodává dvakrát více vozů než její francouzský partner. Nissan loni přispěl Renaultu sumou 1,5 miliardy eur, letos v prvním čtvrtletí rozhojnil jeho čistý příjem o 415 milionů eur. To je výsledkem toho, že Renault drží v Nissanu balík 43 procent akcií, naopak Nissan má 15 procent akcií Renaultu.

Ghosn pomohl zachránit Nissan koncem devadesátých let od bankrotu. Vysloužil si za to v Japonsku uznání nejen u manažerů. V roce 2011 uspořádala pojišťovna AXA průzkum, ptala se: Kdo si myslíte, že by měl vést Japonsko? Ghosn se objevil na sedmém místě, prezident Obama až o dvě příčky za ním. Japonská média Ghosna, který hovoří pěti jazyky, překřtila na „Pan Sedm Jedenáct“ – to podle toho, že pracuje tvrdě od brzkého rána do pozdní noci.

Trpělivost nade vše

Carlos Ghosn pracoval deset let jako šéf Michelinu pro Jižní Ameriku. Působil v Riu de Janeiro, v multikulturní Brazílii. Právě tady si vypracoval svůj svébytný styl. „Všichni se učíme a posunujeme kupředu, hlavně poznáváním odlišností, různorodostí. Ale posléze jsme uklidňováni shodností,“ řekl. Toto poznání mu pomohlo i v patnáctiletém budování aliance. Vždy sázel na rozmanitost. Nebál se akcentovat přednosti, nevymýšlel žádné šablony. Postupoval hodně trpělivě a byl za to často kritizován.

Jenže jiní experti zasvěcení do dění na automobilovém trhu ho za zdrženlivost naopak chválili. „Peugeotu a Citroënu zabrala fúze dvacet pět let. Fiatu to bude trvat také alespoň dvacet let, než zcela integruje Chrysler,“ řekl analytik Deutsche Bank Gaetan Toulemonde.

Sázka na neznámo

Manažer Carlos Ghosn se nikdy nebál pronikat na trhy rozvíjejících se zemí. Dříve než ostatní poznal jejich potenciál. „Právě úspěch v zemích, jako jsou Čína a Rusko, alianci pomůže proniknout do vedoucí trojky,“ řekl. Čína je dnes největší trh Nissanu, který tam prodává čtvrtinu své produkce. A proniká sem stále více i Renault.

V roce 2016 začne Renault vyrábět v nejlidnatější zemi světa crossovery ve společném závodu s Dongfeng Motor, čínským partnerem Nissanu. Zprvu bude sjíždět z výrobních linek ročně 150 tisíc vozů, v budoucnu plánují až 300 tisíc.

Francouzská automobilka se svým japonským partnerem také dokončila převzetí kontrolního balíku v největší ruské automobilce AvtoVAZ. Nyní má v holdingové společnosti, která AvtoVAZ ovládá, podíl 67,1 procenta akcií. Zbytek vlastní ruská státní organizace Rostech.

Ruská karta

Dodnes to mnozí nechápou. O ruskou automobilku, která vyrábí Ladu, nejprodávanější model v zemi, se ucházelo v roce 2007 mnoho nápadníků, třeba General Motors nebo Fiat. Ovšem ta se nakonec rozhodla upřednostnit Renault–Nissan.

Sázka na Rusko ale zatím alianci příliš nevychází. Místní trh, o kterém se ještě nedávno hovořilo velmi optimisticky s tím, že má dokonce ambice předstihnout trh německý, se propadl. Ukázalo se také, že je třeba mohutně investovat do oživení značky Lada a do nekonkurenceschopné tostránku várny z komunistické éry v Togliatti.

AvtoVaz se loni propadl do čisté ztráty 7,9 miliardy rublů (zhruba 4,6 miliardy korun). Tržby z prodeje vozů Lada klesly o sedm procent. Ruský výrobce oznámil, že bude muset zrušit zhruba 13 tisíc pracovních míst, což představuje zhruba 20 procent z celkového počtu.

Ale představitelé aliance to neznejistilo. Tvrdí, že hrají s opravdu silnými kartami. Jednak v Rusku roste početně střední třída, dále je v zemi stále hodně málo aut a vozový park je obstarožní.

„Co se týká ruského trhu, jsem optimista. Uvědomuji si, že loni poklesl a pravděpodobně bude padat i letos. Ale my, když se rozhodneme investovat, tak to nečiníme s vidinou letošního roku. Ale s dlouhodobým výhledem – na pět, deset, dvacet let,“ řekl před několika týdny Carlos Ghosn v Moskvě. A dodal, že spojenectví Renault–Nissan–AvtoVaz získá na ruském trhu čtyřicetiprocentní podíl. Nyní mají zhruba 32 procenta trhu.

Chytrý tah

Ghosn se rozmanitosti opravdu nebojí. V portfoliu aliance jsou vedle sebe jak značky prémiové, tak low-costové. A právě na ty druhé sází, to je další pilíř jeho „růstové strategie“. Věří, že právě levné značky mu pomohou dohnat vedoucí trojku. Zatím má dvě – Dacii a Datsun. Rumunská Dacia už je etablovaná, slaví jeden úspěch za druhým. V Evropě dosahuje tržního podílu 2,8 procenta a stále stoupá. Až za ní je například korejská Kia (2,7) nebo španělský Seat (2,5).

To japonský Datsun je nová akvizice. Stejně jako Dacia i Datsun bude usilovat o zákazníky, kteří si budou pořizovat první vůz. Ghosn potvrdil, že Dacia a Datsun proti sobě nepůjdou na žádném trhu. Dacia je regionální značka, zaměřená hlavně na Evropu, své vozy prodává i v severní Africe. Datsun cílí na rostoucí trhy, jako jsou Indie, Rusko, Indonésie a jižní Afrika.

Nissan letos očekává provozní ziskovou marži u modelů Datsun v rozpětí mezi čtyřmi až sedmi procenty. U vozů značky Dacie je to podle analytiků pozoruhodných devět procent, což je běžné u prémiových značek. IHS Automotive odhaduje, že prodeje Datsunu vzrostou v roce 2020 na 170 tisíc aut, na letošek předpovídají odbyt 43 tisíc aut. Dacia prodala letos v Evropě za prvních pět měsíců 157 tisíc vozů.

Imperativy doby

Carlos Ghosn tvrdí, že dnes rozhodují úspory, jedině ty udrží producenty automobilů ve hře, budou konkurenceschopní. Výrobci jsou podle něho v současnosti dvojího druhu. „Jednak ti, kteří dosáhli úspor. A pak ti, kterým se to nepovedlo.“

Kritická je podle něho i otázka místní produkce. Kdo má závody rozeseté po světě, ten vítězí. Produkce aut na export je přežitkem. Tak to bylo v dobách minulých, ale ne dnes, kdy 95 procent aut prodaných v Číně, Indii či Brazílii bylo vyrobeno v těchto zemích. „Výrobci aut bez místní produkce se nepohnou, zůstanou malí,“ řekl Ghosn.

Aliance Renault–Nissan zatím „není posedlá“ honbou za zvyšováním objemu výroby, tvrdí Ghosn. Musí pokračovat v tom, co je nezbytné, tedy „využívat výhod plynoucích ze získaných úspor“. Růst výroby nebude na úkor snížení ziskovosti. Má cíl zvýšit marži provozního zisku v roce 2017: u Renaultu na pět procent z loňských tří procent, u Nissanu na osm procent z pěti procent dosažených v roce 2013. Vyšší produkci chce Ghosn dosáhnout prohloubením synergií mezi Renaultem a Nissanem. „To je klíč k úspěchu. Náklady udržíme,“ uzavřel.