Druhou největší leteckou továrnu v Česku čeká privatizace | E15.cz

Druhou největší leteckou továrnu v Česku čeká privatizace

vrtulník Mi-24/35
vrtulník Mi-24/35
• 
ZDROJ: Ministerstvo obrany

Pavel Otto

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Státní podnik LOM Praha, který je druhým největším výrobcem letadel v Česku, čeká zásadní restrukturalizace. Podle dostupných informací spěje firma k částečné nebo úplné privatizaci.

„Dlouhodobě nic jiného nezbývá. Od svého vlastníka, tedy ministerstva obrany už druhým rokem nedostali žádnou zakázku. Divoká privatizace, kterou připravovalo dřívější vedení rezortu v čele s Martinem Bartákem, se ale nechytá. Management je se současnými opatřeními ministerstva srozuměn, obě strany budou jednat ve shodě“ uvedl pod podmínkou anonymity dobře informovaný zdroj deníku E15 z leteckého průmyslu.

O LOM opakovaně projevilo zájem Aero Vodochody vlastněné finanční skupinou Penta. Spekuluje se rovněž o tom, že továrnu v pražských Malešicích by mohla privatizovat PPF Petra Kellnera. „Považoval bych za vhodnější, aby případným novým strategickým partnerem nebo majitelem byl někdo z oboru, který by přinesl nové technologie, know-how a samozřejmě zakázky,“ dodal zdroj E15. Ten v této souvislosti připomněl, že údajným zájemcem je i americký Honeywell.

Podniku mají pomoci banky

LOM musí získat co nejdříve hotovost, v příštím roce mu mají vypomoci banky. „Musíme najít nějaký model financování,“ řekl ČTK generální sekretář ministerstva Jan Vylita. Restrukturalizační plán schválila dozorčí rada podniku ve čtvrtek, jednotlivé kroky navrhla auditorská firma KPMG. Podle Vylity bude LOM odprodávat nepotřebné zásoby a snižovat náklady. Zároveň má dojít k vyjasnění práv na opravy a modernizace vrtulníků a leteckých motorů ruské, respektive ukrajinské výroby.

Podle Vylity má továrna nakoupenou řadu technických součástí, které nyní nepotřebuje. „V dnešní době je otázka, jestli je držet na nějakou budoucí výrobu, nebo je rychle odprodat, aby společnost měla hotovost,“ dodal Vylita.

S propuštěním se zatím nepočítá

LOM vznikl sloučením leteckých opraven v Malešicích a podobně zaměřeného podniku v Kbelích, nyní je tedy roztříštěn na několika místech. „V Malešicích je velká část areálu nevyužívaná. Některé budovy v Kbelích i Malešicích jsou využívány jen částečně, takže je třeba tento stav nějak optimalizovat,“ vysvětlil Vylita.

Zatím není jasné, zda zhruba jedna tisícovka zaměstnanců LOM bude mít i nadále jistou práci. „Musí se opravdu velmi dobře rozmyslet, které tam budeme strategicky potřebovat a které ne. Souvisí to se strategickým zaměřením podniku, který má velké množství odborníků,“ konstatoval Vylita.

Armáda nemá peníze

Podle informací E15 má firma zatím jisté generální opravy tří dopravních vrtulníků Mi-171, které jsou nyní nasazeny v Afghánistánu. Nad dalšími zakázkami od české armády se ale vznášejí otazníky, s investicemi do dalších oprav a modernizací se nepočítá.

Podle Bílé knihy o obraně vojsko odprodá všechny bojové stroje Mi-24/35 a soustředí se pouze na dopravní vrtulníky. Na těch se ale v blízké budoucnosti nijak masivně cvičit nebude. Čeští piloti a technici už absolvovali tři rotace v Afghánistánu, podle všeho se bude rušit i vrtulníková základna v Přerově. Její personál proto čeká stěhování do Náměště nad Oslavou. Navíc se ministerstvo potýká s nedostatkem peněz.

Budeme v zisku, ujišťuje LOM

LOM dosahuje ročního obratu téměř dvě miliardy korun. Podle informací České televize ale auditorská zpráva uvádí, že je podnik špatně řízený a bez existující výroby spěje ke krachu. Mluvčí společnosti Martina Fišerová to odmítla se slovy, že firma na konci roku očekává kladný hospodářský výsledek. Nicméně na začátku roku se podnik musel vyrovnávat s těžkostmi, výroba jela pouze na 60 procent a zaměstnanci chodili do práce jen tři dny v týdnu.

Zisky LOM Praha v posledních třech letech (v mld. Kč):

2008 8,1
2009 17,7
2010 3,7

Hlavní zakázky:

- modernizace transportních vrtulníků Mi-171Š pro českou armádu určených

- generální opravy (GO) vrtulníků Mi-17 a Mi-24 pro Afghánskou národní armádu

- GO vrtulníků Mi-8 a Mi-17 pro českou armádu

- GO vrtulníků Mi-17 pro Pákistánskou armádu

- Letecký výcvik pro českou armádu

Zdroj: MO ČR

Čtete rádi E15.cz? Dejte nám hlas ve finále ankety českého internetu

v kategorii zpravodajství.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah