dTest začne posílat nabídky účastníkům únorové energetické aukce

Stožáry vysokého napětí

Stožáry vysokého napětí Zdroj: Blazek Tomas/E15

Přes šedesát tisíc účastníků velké únorové aukce na nákup energií, kterou organizoval spotřebitelský časopis dTest, začne příští týden dostávat individuální výpočty úspor a návrh smlouvy s vítězem aukce Europe Easy Energy.

„V první pilotní vlně rozešleme z kapacitních důvodů pět tisíc nabídek. Další budou následovat během dalších jednoho až dvou týdnů. Nabídky zpracováváme s naším holandským partnerem Pricewise,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelského časopisu dTest.

Aukce se zúčastnilo 66 tisíc domácností. Po jejím skončení se do databáze dTestu zaregistrovaly další čtyři tisíce zájemců. Ti budou moci vysoutěžených cen využít, pokud některý účastník z původní skupiny smlouvu s Europe Easy Energy nakonec nepodepíše.

Účast v aukci domácnosti k uzavření smlouvy nezavazovala. Zelený předpokládá, že podpis nové smlouvy si třeba rozmyslí domácností s nižší spotřebou, pro které nebude výše úspory dostatečnou motivací ke změně dodavatele. Na rozhodnutí budou mít domácnosti čtyři až pět týdnů od obdržení nabídky.

Zveřejnění cen

dTest zveřejní ceny elektřiny a plynu, s nimiž Europe Easy Energy vyhrála, až po rozeslání individuálních nabídek. Ochránci spotřebitelů zatím neumí vyčíslit ani náklady na celou kampaň, která první aukci tohoto druhu v Česku provázela.

Původně se od jejich výše měla odvíjet provize, kterou vítězný dodavatel za získané zákazníky dTestu zaplatí. „Výše provize je už s Europe Easy Energy dohodnutá. Odpovídá výši provizí v jiných podobných aukcích. Platit je firma bude jen za zákazníky, kteří skutečně smlouvu podepíšou,“ říká Zelený.

ilustrační fotoilustrační foto | ceps

Nelze odhadnout, jestli provize od obchodníka náklady dTestu pokryje. Smlouvy budou jednotlivé domácnosti převádět k novému dodavateli v průběhu celého letošního roku, jak jim budou končit stávající kontrakty. Navíc ještě 15 dnů po začátku dodávek mohou smlouvu vypovědět, pokud zjistí, že v té době už je vítězná cena z letošního února nevýhodná.

Kampaň a následná aukce podle Zeleného ukázala, že jednotliví obchodníci se snaží svým zákazníkům odchod ke konkurenci komplikovat. Nebyli například příliš ochotní poskytovat informace o smlouvě, například dobu fixace, dobu ukončení smlouvy a případné poplatky za ukončení smlouvy. Jeden z větších obchodníků poskytování této informace zpoplatnil. Jiní odkazovali zákazníky na jejich smlouvy, kde si měli informace najít.

„Podle energetického zákona obchodníci mají povinnost informace o smlouvě zákazníkovi poskytnout. Jde o to, že za dobu trvání smlouvy se například několikrát změní obchodní podmínky. Pro klienta je pochopitelně jednodušší si o klíčové informace zavolat nebo napsat. Dodavatel by měl tyto dotazy zodpovědět,“ říká Zelený.