E15 Factory: Výkovky z hradecké Kovárny krotí jádro i vítr

Video placeholde
Slévárna a kovárna Tatra Metalurgie
Cídírna v Kopřivnici
Hala kovárny
Kovárna Hradec Králové
Kovárna Hradec Králové
18
Fotogalerie

Převodovky, ložiska, armatury nebo pohon regulační tyče v jaderném reaktoru. To je část produkce Kovárny v Hradci Králové. Kořeny jejího výrobního areálu sahají až do roku 1869, kdy ve zdejší městské části Kukleny byla založena První česká akciová strojírna. O současné výrobě, modernizaci a plánech hovoří ředitel Radim Štengl.

Na jaké  trhy podnik vyváží, vystačí si s tuzemskou poptávkou?

Zhruba polovinu výrobků dodáváme tuzemským zákazníkům, druhou polovinu exportujeme. Naše produkce jde prakticky do celé Evropy, nejvíce do sousedních zemí, v menší míře potom i do těch vzdálenějších jako Španělsko či Švédsko. 

Uvažujete o průniku na nové trhy?

Zahraniční expanzi neplánujeme, máme v úmyslu rozšiřovat produktové portfolio zejména v oblasti větrné energetiky a dále rozvíjet naši pozici dodavatele klíčových polotovarů pro české strojírenství.

Můžete být konkrétnější?

V současné době pracujeme na projektu nového pracoviště pro tepelné zpracování výkovků, které bude zahrnovat tři plynové pece, dvě kalicí lázně a automatický manipulátor. To sníží spotřebu energie a významně zlepší kvalitu procesu tepelného zpracování našich výkovků.

V podniku výrobní technologie modernizujeme průběžně. Před třemi lety jsme investovali do radiálně-axiální rozválcovačky na výrobu kroužků o průměru do 2 metrů a výšky do 0,5 metru. Tato rozválcovačka je nejmodernějším zařízením tohoto druhu v České republice.

Co dominuje vaší výrobě?

Nosným programem je výroba výkovků z oceli o hmotnosti do 1,5 tuny. Jsou vstupním polotovarem pro následnou výrobu ložisek, převodovek, průmyslových armatur nebo komponent větrných, klasických i jaderných elektráren. Vstupním materiálem jsou ocelové válcované polotovary nebo ingoty.

Kromě toho děláme rádi i neobvyklé výkovky, například pro závodní speciály Tatra Buggyra Racing, které se pravidelně účastní nejen dálkové soutěže Rally Dakar. Naše díly posouvají výkonnost a odolnost těchto extrémně namáhaných vozů. Jde především části podvozku, řízení a uložení kabiny.

Jaké má podnik hospodářské výsledky?

Dosahuje tržeb okolo 200 milionů korun ročně a zaměstnává 100 pracovníků. Výsledky hospodaření se pravidelně pohybují v kladných číslech. Firma má tuzemské vlastníky, jejichž cílem je dlouhodobý rozvoj. 

Odkud ocelové polotovary dovážíte a komu výrobky dodáváte?

Zpracováváme převážně tuzemskou ocel z Třineckých železáren nebo ze ŽĎASu. Významnou část naší produkce dodáváme tuzemským strojírenským firmám. Naše výrobky jsou článkem řetězce, který začíná výrobou oceli a končí exportem finálního výrobku – převodovky, ložiska, armatury nebo pohonu regulační tyče v jaderném reaktoru. 

Více snímků z průmyslové výroby naleznete na stránkách fotografa Viktora Máchy