Komise podala k soudu žalobu, ve které tvrdila, že Německo nesplnilo všechny podmínky dřívějšího rozhodnutí Evropského soudního dvora, který v roce 2007 dospěl k závěru, že zákon o Volkswagenu porušuje pravidla EU pro volný pohyb kapitálu. Německo pak zákon přepracovalo, zachovalo však podmínku, že velká strategická rozhodnutí v automobilce musí být schválená více než 80procentní většinou.
Spolková země Dolní Sasko vlastní v automobilce 20 procent, což jí zaručuje právo veta při důležitých rozhodnutích koncernu. Komise upozorňovala, že v obchodních společnostech je běžné, že právo veta mají akcionáři s podílem nejméně 25 procent.
„Německo splnilo v plném rozsahu původní rozsudek soudu z roku 2007,“ uvádí se v prohlášení soudu. Německo tak nemusí měnit kontroverzní pasáž zákona ani platit pokutu nejméně 68 milionů eur (asi 1,8 miliardy korun), kterou Berlínu hrozila Komise.
Právo veta pomohlo zabránit převzetí Volkswagenu německým výrobcem sportovních automobilů Porsche. Volkswagen, jehož součástí je i česká Škoda Auto, je největší automobilkou v Evropě. Do roku 2018 se hodlá stát největším výrobcem automobilů na světě. Největším akcionářem Volkswagenu je s 51 procenty Porsche Automobil Holding, za Dolním Saskem následuje emirát Katar s 17 procenty.