Expanze plynu nekončí na kolejích, Vítkovice vyvíjí lodní motor na CNG

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Petr Horky

Na železniční trať v České republice vyjel 15. ledna poprvé osobní vlak tažený lokomotivou na zemní plyn (CNG). Lokomotiva je schopna na jedno naplnění urazit údajně až 1500 kilometrů. Záleží ovšem na profilu trati a hmotnosti samotného vlaku. Ten bude mít mezi Opavou a Hlučínem převážně čtyři vagony.
Na železniční trať v České republice vyjel 15. ledna poprvé osobní vlak tažený lokomotivou na zemní plyn (CNG). Lokomotiva je schopna na jedno naplnění urazit údajně až 1500 kilometrů. Záleží ovšem na profilu trati a hmotnosti samotného vlaku. Ten bude mít mezi Opavou a Hlučínem převážně čtyři vagony.
Na železniční trať v České republice vyjel 15. ledna poprvé osobní vlak tažený lokomotivou na zemní plyn (CNG). Lokomotiva je schopna na jedno naplnění urazit údajně až 1500 kilometrů. Záleží ovšem na profilu trati a hmotnosti samotného vlaku. Ten bude mít mezi Opavou a Hlučínem převážně čtyři vagony.
Na železniční trať v České republice vyjel 15. ledna poprvé osobní vlak tažený lokomotivou na zemní plyn (CNG). Lokomotiva je schopna na jedno naplnění urazit údajně až 1500 kilometrů. Záleží ovšem na profilu trati a hmotnosti samotného vlaku. Ten bude mít mezi Opavou a Hlučínem převážně čtyři vagony.
Na železniční trať v České republice vyjel 15. ledna poprvé osobní vlak tažený lokomotivou na zemní plyn (CNG). Lokomotiva je schopna na jedno naplnění urazit údajně až 1500 kilometrů. Záleží ovšem na profilu trati a hmotnosti samotného vlaku. Ten bude mít mezi Opavou a Hlučínem převážně čtyři vagony.
9
Fotogalerie
Strojírenská skupina Vítkovice Machinery Group začíná vyvíjet motory na zemní plyn (CNG) pro lodní dopravu. První výsledky by měla mít příští rok, informovali zástupci firmy. Jde podle ní o projekt, který je součástí ekologizace dopravních cest v České republice. Má se zaměřit na říční přepravu a turistické lodní trasy v tuzemsku.

„Bavíme se o výletních lodích na přehradách a o říční dopravě, nemáme ambice dostat se na zaoceánskou dopravu,“ řekl novinářům ředitel dceřiné společnosti Vítkovice Doprava Rodan Broskevič. Podle skupiny jde o projekt, který je součástí ekologizace dopravních cest v České republice. Broskevič podotknul, že v zahraničí jsou již některé slabší motory na CNG vyvinuty.

„První výstupy z projektu bychom měli mít v roce 2016. Využijeme vlastní výzkumné kapacity i univerzitní pracoviště,“ uvedl ředitel dceřiné společnosti Vítkovice Machinery Group, Vítkovice Doprava, Rodan Broskevič. Doplnil, že firma intenzivně jedná o partnerství se společností z oboru lodní dopravy.

Galerie: První lokomotiva na CNG ve střední Evropě

Skupina VMG se projekty souvisejícími s CNG zabývá dlouhodobě. V Česku už provozuje síť veřejných plniček na zemní plyn pod značkou CNGvitall. Počet jejich plniček má do konce letošního roku činit 33 plniček. V roce 2016 bude podle obchodního ředitele společnosti Vítkovice Doprava Martina Žáka plniček už 40 a v následujících letech plánuje společnost každý rok vybudovat minimálně deset stanic. Podle Českého plynárenského svazu (ČPS) jezdí v současnosti v Česku přes 8800 vozidel na CNG, plních stanic různorodých společností, kde lze CNG natankovat je aktuálně 85, do léta jich má být 100.

První lokomotiva na CNG už jezdí

Společnost Vítkovice Doprava také letos nasadila do provozu první lokomotivu na CNG ve střední Evropě, a to na trati mezi Opavou a Hlučínem. Žák uvedl, že v blízkosti nádraží Opava východ se společnost chystá vybudovat stacionární plnící stanici CNG. Plnit se z ní má nejen lokomotiva, ale i autobusy příměstského přepravce a využívat ji budou mohou i všichni motoristé s auty na zemní plyn.

Vítkovice Machinery Group jsou největší ryze českou strojírenskou skupinou. Tvoří ji více než 30 společností, které zaměstnávají přes osm tisíc lidí.