Firmy z ČR, USA a Číny chystají v Česku výrobu nového letadla

Úspěšný český stroj L-410 Turbolet, ilustrační foto

Úspěšný český stroj L-410 Turbolet, ilustrační foto Zdroj: airliners.net

Český letecký průmysl má reálnou vyhlídku na jeden z největších kontraktů za poslední roky. Smlouva je těsně před podpisem, má jít o zcela nový typ letadla. Na konferenci Hospodářské komory ČR o zaměstnannosti tom dnes informoval generální ředitel státní agentury CzechInvest Miroslav Křížek.

Za projektem stojí konsorcium českých, čínských a amerických firem. Čína má podle něj zájem až o 1000 nových letadel, které se mají v Česku vyrábět.

„Půjde o výrobu zcela nového stroje, který ještě nikde na světě nelétá,“ řekl ČTK šéf CzechInvestu. Velkou část kapitálu pro novou výrobu poskytne čínská strana, dodal Křížek. Další informace k typu letadla ani k firmám, které jeho výrobu plánují, ale zatím ředitel CzechInvestu neuvedl. Další podobnosti podle něj firmy a agentura zveřejní při podpisu kontraktu, který se má uskutečnit v lednu.

České letecké podniky už mají se spoluprací na programech zahraničních firem zkušenosti. Například Aero Vodochody spolupracuje s brazilskou firmou Embraer, která je třetím největším výrobcem letadel na světě, na vývoji a výrobě nového vojenského transportního víceúčelového letounu KC-390. Společnost Letov letecká výroba zajišťuje výrobu dveří a mechanizmů například pro dopravní letadla Airbus A320 a A380.

Aero Ae 270 IbisAero Ae 270 IbisProjekt Aero Ae-270 Ibis byl zastaven před sériovou výrobou

Aero Vodochody se tohoto projektu neúčastní,“ vyjádřila se k připravovanému kontraktu specialistka vnějších vztahů firmy Tereza Kryšpínová. Zatím není zcela zřejmé, o jaký druh letadla by mělo jít, v souvislosti s čínským leteckým trhem se však spekuluje o malém dopravním stroji pro menší počet cestujících.

Právě Aero Vodochody má přitom prakticky hotový vlastní letoun – Aero Ae-270 Ibis. Jde o jednomotorový tubrbovrtulový letoun pro osm cestujících. Kvůi změnám v zadání se projekt prodražil, přesto dospěl až k úspěšným zalétávacím zkouškám. Sériová výroba se ale nerozjela a projekt byl zastaven.

V Kunovicích se veřejnosti
poprvé představil ve vzduchu prototyp nového českého dopravního letounu EV-55M. Ve spolupráci s partnery ho vyvíjí kunovická továrna Evektor.V Kunovicích se veřejnosti poprvé představil ve vzduchu prototyp nového českého dopravního letounu EV-55M. Ve spolupráci s partnery ho vyvíjí kunovická továrna Evektor. | ctkNový český dopravní letoun Evektor EV-55M

Podíl na vývoji nového letadla vyloučili i zástupci dvou moravských leteckých firem, kunovických továren – Aicraft Industries i Evektor.

Kunovická firma Evektor letos také úspěšně zalétala svůj nový dvoumotorový stroj EV-55M, který by měl být nástupcem úspěšného Turboletu. L-410 Turbolet dodnes létá v řadě zemí, osvědčil se především v tvrdých klimatických podmínkách a v místech s nepřliš rozvinutou leteckou infrastrukturou. Letoun EV-55M určený pro devět až čtrnáct cestujících na Turbolet navazuje a firma s ním chce prorazit také na stejných trzích, například v Jižní Americe a v Africe.

CzechInvest se nedávno stal mimořádným členem Svazu českého leteckého průmyslu. Obě organizace chtějí mimo jiné společnými silami podpořit výrobní kapacity tuzemského leteckého průmyslu.