Fitch: Skandál VW může pomoci odbytu benzinu z evropských rafinerií

Ilustrační foto rafinérie

Ilustrační foto rafinérie Zdroj: Rasch Jan/Euro

Případný pokles poptávky po naftových autech v důsledku skandálu s měřením emisí ve Volkswagenu by v dlouhodobém horizontu mohl prospět evropským rafineriím, pokud lidé začnou víc kupovat benzinová auta. Myslí si to mezinárodní ratingová agentura Fitch Ratings. Právě auta s naftovými motory šla v západní Evropě v minulých letech dobře na odbyt - v osmi z posledních deseti let tam představovala většinu prodeje.

Na hodnocení celkových dopadů aféry s měřením emisí u naftových motorů Volkswagenu je podle agentury brzy. Návrat k benzinovým motorům by prý ale mohl být jedním z důsledků této aféry v Evropě. Můžou se změnit priority zákazníků a mohou přijít nové emisní limity a regulace.

Případný prospěch pro evropské rafinerie plyne z toho, že pochází z doby, kdy nafta ještě nepatřila mezi oblíbená paliva. Dříve postavené rafinerie se tedy orientují právě na výrobu benzinu. Jeho přebytky se vyvážejí hlavně do Spojených států. To ale v posledních letech zkomplikoval prudký rozvoj těžby z břidličných hornin v USA, což vedlo k poklesu marží evropských rafinerií.

S rostoucí oblibou naftových motorů v Evropě vznikal přebytek benzinu, ale nedostatek nafty, která se dovážela hlavně z Ruska. To znamená, že případný posun k benzinu by v Evropě mohl uškodit ruským rafineriím, uvádí se ve zprávě. Fitch ale nevylučuje, že nedůvěra spotřebitelů k naftovým motorům by mohla uspíšit přechod k elektrickým autům nebo jiným variantám. V takovém případě by mohly obecně tratit všechny rafinerie.