General Motors vyplatí po šesti letech dividendy

Chevrolet Cruze

Chevrolet Cruze Zdroj: CC BY-SA 3.0: Thomas Doerfer via Wikimedia

Největší americká automobilka General Motors (GM) poprvé po téměř šesti letech vyplatí akcionářům běžnou čtvrtletní dividendu. Na autosalonu v Detroitu to řekl Dan Ammann, který se dnes stal novým prezidentem automobilky. Firma se v roce 2009 přechodně ocitla v bankrotovém režimu, obnovení výplaty dividend je tudíž dalším krokem na cestě firmy k normálnímu stavu. Nové vedení letos čeká mírný nárůst zisku, marže ale prý budou asi až do roku 2015 stagnovat.

GM na konci března vyplatí vlastníkům kmenových akcií dividendu 30 centů na akcii. Naposledy automobilka vyplatila dividendu v červnu 2008, tehdy to bylo 25 centů na akcii. Akcie firmy na zprávu nejprve reagovaly růstem o více než tři procenta, později se ale vrátily k poklesu. Zůstávají však blízko ročního maxima.

„Je to důležitý signál důvěry v naše plány ziskové budoucnosti,“ řekl podle agentury Reuters Ammann, který dosud působil jako finanční ředitel. Dnes se stal prezidentem automobilky a na jeho místo dosedl Chuck Stevens, dosud finanční ředitel severoamerické divize firmy. Nejvyšší výkonnou funkci zároveň dnes převzala Mary Barraová, která se tak stala první ženou ve vedení velké americké automobilky. Barraová nahradila dosavadního výkonného ředitele ředitele Daniela Akersona.

Mary Barra se po 33 letech u General Motors stane šéfkou celého koncernu.Mary Barra se po 33 letech u General Motors stane šéfkou celého koncernu. | CC BY-NC-ND 2.0: Fortune Live Media via FlickrMary Barraová se po 33 letech u General Motors stane šéfkou celého koncernu.

Dividenda 1,20 dolaru za rok znamená, že dividendový výnos se nyní pohybuje kolem tří procent. Ve Spojených státech je zvykem vyplácet dividendy každé čtvrtletí, některé podniky je vyplácejí i v měsíčních intervalech. Týká se to zejména finančních společností a fondů.

Ammann a Stevens dnes také představili novou prognózu vývoje. Nové vedení v letošním roce předpokládá mírný růst ve Spojených státech a v Číně. Slibuje si od něj, že automobilce pomůže pokrýt náklady na restrukturalizaci v regionech, kde má firma horší výsledky, včetně Evropy a Austrálie.

General Motors už vyplácel dividendy držitelům prioritních akcií. Konkurenční Ford, který vládní pomoc za krize odmítl, po téměř šesti letech obnovil výplatu dividend v březnu 2012 a minulý týden ji zvýšil o 25 procent.

GM loni zvýšila celosvětový prodej o čtyři procenta na 9,715 milionu vozů. Firma těžila zejména ze silné poptávky ve Spojených státech a Číně. Právě Čína zůstává pro GM trhem číslo jedna, firma tam do roku 2015 plánuje otevřít čtyři nové závody a zvýšit roční výrobní kapacitu na pět milionů vozů. Pohybovala by se tak na stejné úrovni s hlavním konkurentem Volkswagen.

Vládní pomoc aneb Government Motors
Americká vláda v roce 2009 vypomohla automobilce téměř 50 miliardami dolarů (zhruba bilionem korun v dnešním kurzu), za něž ve firmě koupila většinový podíl. Minulý měsíc vláda prodala poslední část svých akcií GM a oznámila, že na transakci prodělala 10,5 miliardy dolarů. GM po záchraně získala posměšnou nálepku „Government Motors“, z krize se však zotavila a udržela si pozici druhé největší automobilky světa za japonskou Toyotou.

Nová šéfka GM Mary Barraová boří tabu. I automobilku může řídit žena