Hyundai Mobis investuje do závodu v Mošnově čtyři miliardy

Nošovická automobilka Hyundai

Nošovická automobilka Hyundai Zdroj: Hyundai

Celková výše investice korejské společnosti Hyundai Mobis do výstavby závodu v Mošnově dosáhne čtyř miliard korun. Dnes to upřesnil ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek. "Z toho způsobilé náklady pro investiční pobídky budou 2,6 miliardy korun," dodal. Návrh investiční smlouvy má schválit na večerním jednání vláda.

Firma plánuje v průmyslové zóně v Mošnově na Novojičínsku v novém závodu vytvořit 935 pracovních míst. Dohoda s investorem by měla být podepsána do konce července.

Korejská společnost chce v Mošnově postavit závod na výrobu světlometů. V první fázi projektu v letech 2017 až 2020 plánuje podle Mládka pokrýt produkci pro zhruba 750 tisíc aut za rok. „V druhé fázi po roce 2020 by kapacita měla narůst a pokrýt produkci světel až na více než jeden milion automobilů ročně,“ uvedl Mládek.

Státní podpora dosáhne výše 25 procent investice

Státní podpora na pořízení hmotného a nehmotného majetku podle Mládka dosáhne maximálně 131 milionů korun. „Dále pak sleva na dani z příjmu právnických osob po dobu deseti po sobě jdoucích zdaňovacích období,“ dodal Mládek. Maximální výše podpory je v případe korejské firmy 25 procent investice, v červenci se totiž změnily podmínky pro poskytování veřejné podpory.

Ostravští zastupitelé již na konci června schválili návrh na uzavření investiční smlouvy a záměr prodeje přibližně 18,9 hektaru půdy v mošnovské průmyslové zóně, kde má strategický investor působit.

Investor by měl vytvořit více než 900 pracovních míst

Podle ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) se společnost Hyundai Mobis zavázala vytvořit v první fázi minimálně 500 pracovních míst, které rozšíří o dalších 400 míst v letech 2021 a 2022. „Další závazek investora je, aby se v letech 2023 a 2024 vytvořilo 600 pracovních míst v rámci subdodavatelských společností,“ uvedl mluvčí MPO Filip Matys. Dohromady by společnost měla vytvořit až 935 pracovních míst.

Ředitelka krajské pobočky Úřadu práce ČR v Ostravě Yvona Jungová uvedla, že pro trh práce v Moravskoslezském kraji bude postavení továrny v Mošnově určitě přínosem. Nedá se podle ní ale zatím odhadnout, jak konkrétně by se mohlo projevit na nezaměstnanosti. Ta v kraji činila na konci června 9,8 procenta, když práci nemělo více než 84 tisíc lidí. „Určitě se to projeví pozitivně. Bude ale záležet na tom, jaké lidi budou potřebovat, jaké budou mít požadavky, abychom ty lidi stihli včas připravit,“ řekla Jungová.

Stavba by měla začít v létě 2015

Zástupce Hyundai Mobis Ivan Leixner již dříve uvedl, že stavět by se mělo začít v létě 2015. Stavba by měla být hotova za devět až deset měsíců. Společnost věří, že v regionu najde zaměstnance s potřebnou technickou kvalifikací. S Moravskoslezským krajem už se dohodla také na vybudování kvalitní příjezdové cesty do průmyslové zóny.

Hyundai Mobis je podle Leixnera největší subdodavatel komponentů pro automobilku Hyundai, jež má továrnu v Nošovicích na Frýdecko-Místecku. Vedle ní má jeden svůj závod i Hyundai Mobis, který automobilce dodává například světla, brzdy nebo palubní desky.

Korejci v Česku od roku 1993: 19 investic za 46 miliard
V roce 2008 zahájila výrobu automobilů v nošovické továrně na Frýdecko-Místecku společnost Hyundai Motor Manufacturing Czech. Investiční náklady dosáhly 1,1 miliardy eur (téměř 30 miliard korun). Byl to vůbec první závod firmy v Evropě.
Moravskoslezský kraj se stal sídlem i dalších investic, jakými jsou závod Sungwoo Hitech (2006) na výrobu částí automobilových karosérií a společnost Plakor Czech, která lisuje plastové komponenty pro korejské automobilky Hyundai a Kia Motors.
V Chlebovicích u Frýdku-Místku provozuje závod výrobce plastových autodílů Hanwha. Na nedávné rozšíření areálu o další haly má firma vynaložit 160 milionů eur (asi 4,1 miliardy korun).
Továrnu v Třinci za sedm až osm milionů eur (zhruba 170 až 195 milionů korun) se rozhodla postavit firma Deachang Seat, dodavatel dílů pro automobilky Hyundai v Česku a Kia na Slovensku. Firma před dvěma lety zakoupila pozemek v průmyslové zóně Baliny.
V říjnu 2013 otevřela korejská GS Caltex, která produkuje plastový granulát pro další použití například při výrobě automobilů nebo domácích spotřebičů, svůj první závod v Evropě v průmyslové zóně Nové Pole v Karviné. Investovala 400 milionů korun.
Jižní Korea se rozhodla v ČR investovat i do letecké dopravy. Korejské aerolinie Korean Air se staly vlastníkem 44procentního podílu v ČSA, za který zaplatily 2,64 milionu eur (68,3 milionu korun).
V roce 2009 koupila jihokorejská strojírenská skupina Doosan plzeňskou Škodu Power (nyní Doosan Škoda Power), která je v současnosti jedním z pěti nejsilnějších světových výrobků turbín. Investice byla ve výši 11,5 miliardy korun.
Mezi první korejské firmy, které v Česku začaly podnikat, patřily společnosti Samsung, LG Group či Daewoo.
Mezi poslední investice korejských firem v Česku patří výstavba pneumatikárny jihokorejské firmy Nexen Tire na Ústecku