Kolik vydělají automobilky na jednom autě? Některé i statisíce

ilustrační foto

ilustrační foto

Pavel Hrabica , Autorevue.cz
Jak výdělečný je automobilový byznys – to je téma, které si velké automobilky nechávají spíše pro sebe, ale na druhé straně se mu nevyhýbají například odbory ve velkých koncernech. Zisk z jednoho vozu je totiž silným trumfem odborů při jednáních o mzdách. Německý magazín Focus se pokusil nalézt letošní krále zisku mezi výrobci automobilů.

Nejspokojenější mohou být při pohledu do účetnictví akcionáři prémiových značek; Evropa je pro řadu výrobce ztrátovým teritoriem.

Jestli auta budou přinášet i nadále automobilkám (i když asi ne všem) tučné zisky, to záleží třeba i na tom, kolik lidí se bude podílet na produkci jednoho vozu. Současný tlak na výrobní náklady tlačí tyto zisky v mnoha případech enormně dolů. Přesto ne všichni jsou nešťastní.

Kolik automobilky tedy podle studie magazínu Focus vydělávají na jednom autě? Například Porsche v přepočtu 430 tisíc korun na kusu, Toyota 46 700 korun.

Podle profesora Ferdinanda Dudenhöffera z katedry automobilového průmyslu Univerzity Duisburg-Eseen se dobrý hospodář nikdy nevzdá zisku, ale určitě všech vedlejších a zatěžujících finančních nákladů a činností. Odborníci spočítali vývoj tržeb u jednotlivých výrobců automobilů za první půlrok 2013. Zaměřili se na zisk z jednoho vozu před zdaněním a započtením úroků (EBIT). „Nebrali jsme v úvahu další aktivity firem jako například BMW nebo Toyota, které nesouvisejí přímo s výrobou automobilů,“ říká profesor Dudenhöffer.

Nejlépe si v žebříčku vedou prémiové značky, tedy výrobci velmi drahých a dražších typů, kam lze počítat Porsche, Ferrari, Maserati, Audi, BMW a Mercedes-Smart.

Zisk na vyrobeném autě v prvním pololetí 2013
1. Porsche 16 590 eur (430 000 Kč)
2. Ferrari, Maserati 15 000 eur (387 000 Kč)
3. Audi 3821 eur (99 000 Kč)
4. BMW 3495 eur (90 000 Kč)
5. Mercedes-Smart 2012 eur (52 000 Kč)

Zdroj: Focus

Z dostupných údajů vyplývá, že marže se nezměnily z uvedené pětice pouze u Audi (zůstaly na stejné částce jako v roce 2012). V případě BMW poklesl zisk na jeden vůz o 637 eur, Mercedes-Smart si z loňského výsledku odepsal dokonce 1011 eur. Zisky klesají i Ferrari, Maserati a dalším luxusním značkám jako Mini (patřící do skupiny BMW). Výjimkou není ani Rolls-Royce.

Prémiovým automobilkám obecně pomáhá k vysokým maržím nejen síla značky, ale také skutečnost, že jejich zákazníci často objednávají auta s rozsáhlou příplatkovou výbavou. Tématu výbavy na přání u prémiových značek jsme se krátce dotkli například ve srovnávacím testu Audi R8 vs. Porsche 911.

Z velkých automobilek je co do zisku z jednoho kusu na špici japonská Toyota. Ta si z jednoho vyrobeného auta připíše k dobru před zdaněním 1801 eur (asi 46 700 korun). Je to sice devětkrát méně než u Porsche, ale jihokorejský Hyundai je s 1027 eury o více než 800 eur níž.

Ziskovost na jeden vyrobený vůz (v závorce marže v procentech prodejní ceny)
1. Toyota 1801 eur (9 %)
2. Hyundai 1027 eur (9,3 %)
3. Kia 911 eur (7,9 %)
4. Nissan 861 (5,6 %)
5. Honda 785 eur (4 %)
6. Chrysler 768 eur (3,7 %)
7. Ford 717 eur (4,3 %)
8. Škoda 671 eur (4,9 %)
9. Volkswagen 629 eur (3 %)
10. General Motors 604 eur (5,2 %)

Zdroj: Focus

Kdo uteče (z Evropy), vyhraje?

Toyotě přinesly plody přísné úsporné programy, které zavedla po celkovém ústupu japonských značek a následcích zemětřesení a výbuchu v atomové elektrárně Fukušima.

„Velké zlepšení dokazuje, že by se Toyota mohla vrátit ke své bývalé síle a pozici mezi japonskými značkami,“ říká profesor Dudenhöffer. K posílení pozic Toyoty a vylepšení marží pomohla podle německého experta i devalvace japonské měny a stabilizace mezinárodních cen.

ToyotaToyota | Zdroj: reuters

Toyotě v celosvětových prognózách nahrávají i další předpovědi odborníků. S přibližně 9,9 miliony prodaných vozů by se letos měla opět prosadit do čela žebříčku největších výrobců automobilů a předstihnout tak General Motors (9,8 milionu) i Volkswagen (9,6 milionu).

Všeobecně se má za to, že v zisku, byť stále stlačovaném dolů, budou letos a v dalších letech ty automobilky, které se zaměří především na mimoevropské trhy. Výrobci spoléhající na evropské zákazníky musejí počítat s dalšími propady s ohledem na stále se snižující poptávku na starém kontinentu.

Evropské aktivity jsou pro řadu výrobců aktuálně ztrátovým podnikem. Nejvíce na jednom prodaném autě prodělá v Evropě Ford, následovaný Renaultem a GM (Opel, Chevrolet).

Ve výsledcích Fordu se odrážejí náklady na restrukturalizaci, kterou už společnost pod vedením Alana Mulallyho úspěšně absolvovala ve Spojených státech. V polovině dekády chce být evropský Ford opět v zisku a na delším horizontu počítá podle agentury Reuters s provozním ziskem šest až osm procent.

Prodělek na jednom novém voze v Evropě (2013)
Ford - 843 eur (-5,7 %)
Renault - 457 eur (-3,1 %)
General Motors - 414 eur (-2,9 %)
PSA - 349 eur (- 3,9 %)
Seat -164 eur (-1,1 %)
Fiat -130 eur (-1 %)

Zdroj: Focus