Kolik vydělají automobilky na jednom autě? Některé i statisíce

ilustrační foto

ilustrační foto

Pavel Hrabica , Autorevue.cz
Jak výdělečný je automobilový byznys – to je téma, které si velké automobilky nechávají spíše pro sebe, ale na druhé straně se mu nevyhýbají například odbory ve velkých koncernech. Zisk z jednoho vozu je totiž silným trumfem odborů při jednáních o mzdách. Německý magazín Focus se pokusil nalézt letošní krále zisku mezi výrobci automobilů.

Nejspokojenější mohou být při pohledu do účetnictví akcionáři prémiových značek; Evropa je pro řadu výrobce ztrátovým teritoriem.

Jestli auta budou přinášet i nadále automobilkám (i když asi ne všem) tučné zisky, to záleží třeba i na tom, kolik lidí se bude podílet na produkci jednoho vozu. Současný tlak na výrobní náklady tlačí tyto zisky v mnoha případech enormně dolů. Přesto ne všichni jsou nešťastní.

Kolik automobilky tedy podle studie magazínu Focus vydělávají na jednom autě? Například Porsche v přepočtu 430 tisíc korun na kusu, Toyota 46 700 korun.

Podle profesora Ferdinanda Dudenhöffera z katedry automobilového průmyslu Univerzity Duisburg-Eseen se dobrý hospodář nikdy nevzdá zisku, ale určitě všech vedlejších a zatěžujících finančních nákladů a činností. Odborníci spočítali vývoj tržeb u jednotlivých výrobců automobilů za první půlrok 2013. Zaměřili se na zisk z jednoho vozu před zdaněním a započtením úroků (EBIT). „Nebrali jsme v úvahu další aktivity firem jako například BMW nebo Toyota, které nesouvisejí přímo s výrobou automobilů,“ říká profesor Dudenhöffer.

Nejlépe si v žebříčku vedou prémiové značky, tedy výrobci velmi drahých a dražších typů, kam lze počítat Porsche, Ferrari, Maserati, Audi, BMW a Mercedes-Smart.

Zisk na vyrobeném autě v prvním pololetí 2013
1.Porsche16 590 eur (430 000 Kč)
2.Ferrari, Maserati15 000 eur (387 000 Kč)
3.Audi3821 eur (99 000 Kč)
4.BMW3495 eur (90 000 Kč)
5.Mercedes-Smart2012 eur (52 000 Kč)

Zdroj: Focus

Z dostupných údajů vyplývá, že marže se nezměnily z uvedené pětice pouze u Audi (zůstaly na stejné částce jako v roce 2012). V případě BMW poklesl zisk na jeden vůz o 637 eur, Mercedes-Smart si z loňského výsledku odepsal dokonce 1011 eur. Zisky klesají i Ferrari, Maserati a dalším luxusním značkám jako Mini (patřící do skupiny BMW). Výjimkou není ani Rolls-Royce.

Prémiovým automobilkám obecně pomáhá k vysokým maržím nejen síla značky, ale také skutečnost, že jejich zákazníci často objednávají auta s rozsáhlou příplatkovou výbavou. Tématu výbavy na přání u prémiových značek jsme se krátce dotkli například ve srovnávacím testu Audi R8 vs. Porsche 911.

Z velkých automobilek je co do zisku z jednoho kusu na špici japonská Toyota. Ta si z jednoho vyrobeného auta připíše k dobru před zdaněním 1801 eur (asi 46 700 korun). Je to sice devětkrát méně než u Porsche, ale jihokorejský Hyundai je s 1027 eury o více než 800 eur níž.

Ziskovost na jeden vyrobený vůz (v závorce marže v procentech prodejní ceny)
1.Toyota1801 eur (9 %)
2.Hyundai1027 eur (9,3 %)
3.Kia911 eur (7,9 %)
4.Nissan861 (5,6 %)
5.Honda785 eur (4 %)
6.Chrysler768 eur (3,7 %)
7.Ford717 eur (4,3 %)
8.Škoda671 eur (4,9 %)
9.Volkswagen629 eur (3 %)
10.General Motors604 eur (5,2 %)

Zdroj: Focus

Kdo uteče (z Evropy), vyhraje?

Toyotě přinesly plody přísné úsporné programy, které zavedla po celkovém ústupu japonských značek a následcích zemětřesení a výbuchu v atomové elektrárně Fukušima.

„Velké zlepšení dokazuje, že by se Toyota mohla vrátit ke své bývalé síle a pozici mezi japonskými značkami,“ říká profesor Dudenhöffer. K posílení pozic Toyoty a vylepšení marží pomohla podle německého experta i devalvace japonské měny a stabilizace mezinárodních cen.

ToyotaToyota|reuters

Toyotě v celosvětových prognózách nahrávají i další předpovědi odborníků. S přibližně 9,9 miliony prodaných vozů by se letos měla opět prosadit do čela žebříčku největších výrobců automobilů a předstihnout tak General Motors (9,8 milionu) i Volkswagen (9,6 milionu).

Všeobecně se má za to, že v zisku, byť stále stlačovaném dolů, budou letos a v dalších letech ty automobilky, které se zaměří především na mimoevropské trhy. Výrobci spoléhající na evropské zákazníky musejí počítat s dalšími propady s ohledem na stále se snižující poptávku na starém kontinentu.

Evropské aktivity jsou pro řadu výrobců aktuálně ztrátovým podnikem. Nejvíce na jednom prodaném autě prodělá v Evropě Ford, následovaný Renaultem a GM (Opel, Chevrolet).

Ve výsledcích Fordu se odrážejí náklady na restrukturalizaci, kterou už společnost pod vedením Alana Mulallyho úspěšně absolvovala ve Spojených státech. V polovině dekády chce být evropský Ford opět v zisku a na delším horizontu počítá podle agentury Reuters s provozním ziskem šest až osm procent.

Prodělek na jednom novém voze v Evropě (2013)
Ford- 843 eur (-5,7 %)
Renault- 457 eur (-3,1 %)
General Motors- 414 eur (-2,9 %)
PSA- 349 eur (- 3,9 %)
Seat-164 eur (-1,1 %)
Fiat-130 eur (-1 %)

Zdroj: Focus