Kolik vydělají automobilky na jednom autě? Některé i statisíce
Nejspokojenější mohou být při pohledu do účetnictví akcionáři prémiových značek; Evropa je pro řadu výrobce ztrátovým teritoriem.
Jestli auta budou přinášet i nadále automobilkám (i když asi ne všem) tučné zisky, to záleží třeba i na tom, kolik lidí se bude podílet na produkci jednoho vozu. Současný tlak na výrobní náklady tlačí tyto zisky v mnoha případech enormně dolů. Přesto ne všichni jsou nešťastní.
Kolik automobilky tedy podle studie magazínu Focus vydělávají na jednom autě? Například Porsche v přepočtu 430 tisíc korun na kusu, Toyota 46 700 korun.
Podle profesora Ferdinanda Dudenhöffera z katedry automobilového průmyslu Univerzity Duisburg-Eseen se dobrý hospodář nikdy nevzdá zisku, ale určitě všech vedlejších a zatěžujících finančních nákladů a činností. Odborníci spočítali vývoj tržeb u jednotlivých výrobců automobilů za první půlrok 2013. Zaměřili se na zisk z jednoho vozu před zdaněním a započtením úroků (EBIT). „Nebrali jsme v úvahu další aktivity firem jako například BMW nebo Toyota, které nesouvisejí přímo s výrobou automobilů,“ říká profesor Dudenhöffer.
Nejlépe si v žebříčku vedou prémiové značky, tedy výrobci velmi drahých a dražších typů, kam lze počítat Porsche, Ferrari, Maserati, Audi, BMW a Mercedes-Smart.
Zisk na vyrobeném autě v prvním pololetí 2013 | ||
---|---|---|
1. | Porsche | 16 590 eur (430 000 Kč) |
2. | Ferrari, Maserati | 15 000 eur (387 000 Kč) |
3. | Audi | 3821 eur (99 000 Kč) |
4. | BMW | 3495 eur (90 000 Kč) |
5. | Mercedes-Smart | 2012 eur (52 000 Kč) |
Zdroj: Focus
Z dostupných údajů vyplývá, že marže se nezměnily z uvedené pětice pouze u Audi (zůstaly na stejné částce jako v roce 2012). V případě BMW poklesl zisk na jeden vůz o 637 eur, Mercedes-Smart si z loňského výsledku odepsal dokonce 1011 eur. Zisky klesají i Ferrari, Maserati a dalším luxusním značkám jako Mini (patřící do skupiny BMW). Výjimkou není ani Rolls-Royce.
Prémiovým automobilkám obecně pomáhá k vysokým maržím nejen síla značky, ale také skutečnost, že jejich zákazníci často objednávají auta s rozsáhlou příplatkovou výbavou. Tématu výbavy na přání u prémiových značek jsme se krátce dotkli například ve srovnávacím testu Audi R8 vs. Porsche 911.
Z velkých automobilek je co do zisku z jednoho kusu na špici japonská Toyota. Ta si z jednoho vyrobeného auta připíše k dobru před zdaněním 1801 eur (asi 46 700 korun). Je to sice devětkrát méně než u Porsche, ale jihokorejský Hyundai je s 1027 eury o více než 800 eur níž.
Ziskovost na jeden vyrobený vůz (v závorce marže v procentech prodejní ceny) | ||
---|---|---|
1. | Toyota | 1801 eur (9 %) |
2. | Hyundai | 1027 eur (9,3 %) |
3. | Kia | 911 eur (7,9 %) |
4. | Nissan | 861 (5,6 %) |
5. | Honda | 785 eur (4 %) |
6. | Chrysler | 768 eur (3,7 %) |
7. | Ford | 717 eur (4,3 %) |
8. | Škoda | 671 eur (4,9 %) |
9. | Volkswagen | 629 eur (3 %) |
10. | General Motors | 604 eur (5,2 %) |
Zdroj: Focus
Kdo uteče (z Evropy), vyhraje?
Toyotě přinesly plody přísné úsporné programy, které zavedla po celkovém ústupu japonských značek a následcích zemětřesení a výbuchu v atomové elektrárně Fukušima.
„Velké zlepšení dokazuje, že by se Toyota mohla vrátit ke své bývalé síle a pozici mezi japonskými značkami,“ říká profesor Dudenhöffer. K posílení pozic Toyoty a vylepšení marží pomohla podle německého experta i devalvace japonské měny a stabilizace mezinárodních cen.
Toyota|
Toyotě v celosvětových prognózách nahrávají i další předpovědi odborníků. S přibližně 9,9 miliony prodaných vozů by se letos měla opět prosadit do čela žebříčku největších výrobců automobilů a předstihnout tak General Motors (9,8 milionu) i Volkswagen (9,6 milionu).
Všeobecně se má za to, že v zisku, byť stále stlačovaném dolů, budou letos a v dalších letech ty automobilky, které se zaměří především na mimoevropské trhy. Výrobci spoléhající na evropské zákazníky musejí počítat s dalšími propady s ohledem na stále se snižující poptávku na starém kontinentu.
Evropské aktivity jsou pro řadu výrobců aktuálně ztrátovým podnikem. Nejvíce na jednom prodaném autě prodělá v Evropě Ford, následovaný Renaultem a GM (Opel, Chevrolet).
Ve výsledcích Fordu se odrážejí náklady na restrukturalizaci, kterou už společnost pod vedením Alana Mulallyho úspěšně absolvovala ve Spojených státech. V polovině dekády chce být evropský Ford opět v zisku a na delším horizontu počítá podle agentury Reuters s provozním ziskem šest až osm procent.
Prodělek na jednom novém voze v Evropě (2013) | |
---|---|
Ford | - 843 eur (-5,7 %) |
Renault | - 457 eur (-3,1 %) |
General Motors | - 414 eur (-2,9 %) |
PSA | - 349 eur (- 3,9 %) |
Seat | -164 eur (-1,1 %) |
Fiat | -130 eur (-1 %) |
Zdroj: Focus