Komiksy vytáhly americká kina k historickému rekordu

(ilustrační foto)

(ilustrační foto) Zdroj: Repro E15

Letošní letní filmová sezona se zapíše do historických tabulek jako rekordní. Celkové tržby amerických kin překonaly od počátku května dosud podle dat serveru Boxofficemojo.com částku 4,5 miliardy dolarů, což se ještě nikdy nepodařilo. Díky zvláště úspěšným komiksovým snímkům padl dosavadní příjmový rekord 4,4 miliardy dolarů, který kina zaznamenala v roce 2011.

Letní sezona znovu ukazuje, že je pro filmový průmysl klíčová a představuje více než 40 procent celoročních příjmů. Od května do prvního víkendu v září studia uvádějí největší hity a i letos se podařilo mnohým z nich dosáhnout několikasetmilionových tržeb.

V létě se potvrdily jarní předpoklady, že nejvíce diváků vyrazí na komiksové adaptace Iron Man 3 a Muž z oceli. Mezi pěti největšími hity léta v Americe jsou vedle nich ještě dva animované rodinné snímky Já, padouch 2 a Univerzita pro příšerky. Pětici uzavírá šestý díl série Rychle a zběsile.

Špatnou zprávou pro filmový průmysl je stále klesající návštěvnost. Z dat Bloombergu vyplývá, že v létě se počet diváků v USA snížil meziročně o tři procenta. Za skutečností, že i přes pokles počtu diváků rostou tržby, stojí zdražování vstupenek. Podle Boxofficemojo. com průměrná cena lístku do kina v USA poprvé překonala hranici osmi dolarů.

Deset největších hitů letní sezony 2013Deset největších hitů letní sezony 2013

Ze studií se v létě nejvíce dařilo Universalu, který letos zaznamená nejlepší rok v historii, a Waltu Disneymu, jenž dále těží z nákupu animačního studia Pixar a komiksového vydavatelství Marvel.

Disney však má na kontě také největší komerční propadák letošního léta – western Osamělý jezdec. Snímek, jehož rozpočet se dle dostupných informací pohyboval mezi 215 a 250 miliony dolarů, má na kontě tým stojící za miliardovou sérií Piráti z Karibiku, tedy producent Jerry Bruckheimer, režisér Gore Verbinski a herec Johnny Depp. Film ale neuspěl u kritiků i diváků a jeho severoamerické tržby činí 87,8 milionu dolarů. Podobný osud stihl také Pacific Rim: Útok na Zemi či další sci-fiPo zániku Země.

V důsledku poklesu počtu diváků si kinaři stěžují na menší počet zákazníků v občerstvovacích zařízeních. A právě ta jsou pro provozovatele kin hlavním zdrojem příjmů, což uvádí Edward Jay Epstein ve své knize Ekonomika Hollywoodu.