Letní sezona znovu ukazuje, že je pro filmový průmysl klíčová a představuje více než 40 procent celoročních příjmů. Od května do prvního víkendu v září studia uvádějí největší hity a i letos se podařilo mnohým z nich dosáhnout několikasetmilionových tržeb.
V létě se potvrdily jarní předpoklady, že nejvíce diváků vyrazí na komiksové adaptace Iron Man 3 a Muž z oceli. Mezi pěti největšími hity léta v Americe jsou vedle nich ještě dva animované rodinné snímky Já, padouch 2 a Univerzita pro příšerky. Pětici uzavírá šestý díl série Rychle a zběsile.
Špatnou zprávou pro filmový průmysl je stále klesající návštěvnost. Z dat Bloombergu vyplývá, že v létě se počet diváků v USA snížil meziročně o tři procenta. Za skutečností, že i přes pokles počtu diváků rostou tržby, stojí zdražování vstupenek. Podle Boxofficemojo. com průměrná cena lístku do kina v USA poprvé překonala hranici osmi dolarů.
Deset největších hitů letní sezony 2013
Ze studií se v létě nejvíce dařilo Universalu, který letos zaznamená nejlepší rok v historii, a Waltu Disneymu, jenž dále těží z nákupu animačního studia Pixar a komiksového vydavatelství Marvel.
Disney však má na kontě také největší komerční propadák letošního léta – western Osamělý jezdec. Snímek, jehož rozpočet se dle dostupných informací pohyboval mezi 215 a 250 miliony dolarů, má na kontě tým stojící za miliardovou sérií Piráti z Karibiku, tedy producent Jerry Bruckheimer, režisér Gore Verbinski a herec Johnny Depp. Film ale neuspěl u kritiků i diváků a jeho severoamerické tržby činí 87,8 milionu dolarů. Podobný osud stihl také Pacific Rim: Útok na Zemi či další sci-fiPo zániku Země.
V důsledku poklesu počtu diváků si kinaři stěžují na menší počet zákazníků v občerstvovacích zařízeních. A právě ta jsou pro provozovatele kin hlavním zdrojem příjmů, což uvádí Edward Jay Epstein ve své knize Ekonomika Hollywoodu.