Konec závislosti na Rusku, do Polska přiteče plyn po moři

Polský terminál pro LNG ve Svinoústí

Polský terminál pro LNG ve Svinoústí Zdroj: polskielng.pl

Polsko dokončuje největší investici polské energetiky. Teď musí vyřešit, kdo bude provoz terminálu pro příjem zkapalněného zemního plynu platit.

V polovině prosince dorazí do polského přístavu Svinoústí první tanker s katarským zkapalněným zemním plynem LNG. Jakmile přirazí k molu, přisaje se čtveřice mohutných ventilů k lodnímu potrubí. Kapalný plyn se vydá trubkami pod betonovou lávkou na břeh do dvojice zásobníků, z nichž každý pojme 160 tisíc metrů krychlových kapaliny. Náklad z jednoho tankeru během přečerpávání, které zabere 24 až 36 hodin, zaplní zásobníky ze dvou třetin.

Přivezeným plynem si Poláci ještě nezatopí. Dodávka poslouží k ochlazení celého zařízení na provozní teplotu minus 160 stupňů Celsia.

V ten okamžik však terminál, který vymyslela polská vláda v roce 2007, ožije. Naplní se polský sen zbavit se stoprocentní závislosti na dodávkách zemního plynu z Ruska. Začne též přetahovaná, kdo bude provoz terminálu platit. Na stavbu terminálu bylo vyčleněno 3,5 miliardy zlotých (asi 22 miliard korun).

Terminál ve Svinoústí měl být dle představ politiků hotov už v roce 2014, podle Polskie LNG to však bylo nereálnéTerminál ve Svinoústí měl být dle představ politiků hotov už v roce 2014, podle Polskie LNG to však bylo nereálné | Jan Stuchlik, E15Terminál měl být dle představ politiků hotov už v roce 2014, podle Polskie LNG to však bylo nereálné

Necelou miliardou zlotých přispěla Evropská unie. „Na začátku to měl být hlavně záložní systém pro garanci bezpečnosti dodávek plynu, který nemusel mít ekonomickou návratnost,“ vysvětluje Marcin Zamojski, zástupce ředitele společnosti Polskie LNG, která bude terminál provozovat.

S prováděním posledních testů zařízení se začíná o jeho ekonomice mluvit více. Zatím jediným zákazníkem terminálu je polská státní plynárenská firma PGNiG.Ta podepsala se společností Qatargas dvacetiletou smlouvu na odběr 1,2 miliardy metrů krychlových plynu za rok. Jenže pětimiliardovou kapacitu terminálu tím využije jen ze čtvrtiny. Ponese přitom veškeré náklady za jeho provoz.

Už v září šéfové PGNiG přišli s návrhem, aby se náklady na chod terminálu rozdělily mezi polské spotřebitele. „Krytí nákladů určí speciální zákon, který připraví ministerstvo hospodářství,“ říká Agnieszka Głos´niewska, mluvčí polského energetického regulačního úřadu URE.

K přečerpávacímu molu ve Svinoústí budou zajíždět tankery řady Q-flex, druhá největší plavidla přepravující LNG na světěK přečerpávacímu molu ve Svinoústí budou zajíždět tankery řady Q-flex, druhá největší plavidla přepravující LNG na světě | Jan Stuchlik, E15K přečerpávacímu molu budou zajíždět tankery řady Q-flex, druhá největší plavidla přepravující LNG na světě

Předseda URE Maciej Bando odhaduje, že PGNiG bude za zplynění LNG při stávajícím využití kapacit platit tři eura za megawatthodinu, což plyn výrazně prodraží. Konkurenční terminál v nizozemském Zeebrugge účtuje 0,9 eura. Bez rozmělnění nákladů mezi spotřebitele nebude podle Banda polský terminál na trhu s LNG konkurenceschopný. Zařízení ve Svinoústí se přitom má stát branou pro LNG do střední a východní Evropy. „Velmi důležité je pro nás plánované plynovodní propojení do Česka,“ dodává Zamojski. S jeho vybudováním však zatím český provozovatel tranzitních plynovodů Net4Gas váhá.

Polskie LNG, které může pokrýt až třetinu polské spotřeby zemního plynu, hledá i další obchodní příležitosti. LNG bude plnit do automobilových cisteren. Chce kapalný plyn dodávat lodním dopravcům na Baltu, kteří budou muset kvůli přísnější regulaci brzy přebudovat lodě na palivo s nižšími emisemi. LNG je pro ně ideální alternativou. Ve hře jsou také plány na stavbu překladiště, v němž by se LNG přečerpával na menší lodě a distribuoval dál. Na doladění má Polsko tři čtvrtě roku. První komerční dodávka LNG, který už zamíří do polských plynovodů, připluje příští rok v létě.