Krize v Rudém moři zasahuje i automobilky v Česku. Místo lodí část dodávek přepravují letecky

Nákladní Boeing 747 na letišti ve Frankfurtu nad Mohanem

Nákladní Boeing 747 na letišti ve Frankfurtu nad Mohanem Zdroj: profimedia.cz

Útoky jemenských povstalců na lodě v Rudém moři, které přepravují dodávky z Asie do Evropy, dělají značné potíže automobilkám vyrábějícím na starém kontinentu. Volvo v tomto týdnu přistupuje k třídenní odstávce, Tesla koncem ledna zastaví většinu prací v továrně u Berlína dokonce na dva týdny. Možných dopadů jsou si vědomy i automobilky, které vyrábějí v Česku. Odstávky výroby zatím nehrozí, součástky se ale dostávají do závodů se zpožděním a podstatně dráž.

„Tyto hrozby již několik týdnů aktivně řešíme ve spolupráci s dodavateli a logistickými partnery,“ uvádí mluvčí nošovického závodu jihokorejské automobilky Hyundai Petr Michník. „Máme detailní přehled o tom, jaké zboží se nachází na konkrétních lodích, a v případě hrozícího zpoždění organizujeme náhradní leteckou či železniční dopravu. Situace je složitá a nese s sebou zvýšené náklady.“ Které konkrétní díly putují do Evropy ve vagonech nebo vzduchem, už Michník nekonkretizoval s tím, že se jedná o citlivé obchodní informace.

Jedna loď versus tisíce Boeingů 747

Letecká cesta je sice nejrychlejší, ale také nejnákladnější. O přibližně 370 tisíc korun se prodraží transfer dodávky o váze čtyř tun, uvádí ředitel logistické společnosti DSV Martin Jukl. DSV nyní pro některé klienty zajišťuje lodní přepravu z Číny do Dubaje a odtud letadlem do Evropy.

Pokračujte ve čtení vytvořením bezplatného účtu nebo přihlášením

Pokračovat