Létá v extrémním horku i mrazu, vozí horolezce ke střeše světa. Český letoun L-410 slaví 50 let

L-410 aerolinek Summit Air

L-410 aerolinek Summit Air Zdroj: Summit Air

L-410 sovětského Aeroflotu (1973)
L-410 sovětského Aeroflotu (1977)
L-410 ruských aerolinek Polyarnye Avialinii
Přípravy na finální montáž letadel L-410 v závodě UZGA v Jekatěrinburgu
Přípravy na finální montáž letadel L-410 v závodě UZGA v Jekatěrinburgu
40
Fotogalerie

Nejúspěšnější český letoun, kunovický L-410, slaví 50 let od prvního letu. Za půlstoletí se jich na jihu Moravy vyrobilo přes 1300 a létají ve více než 70 zemích světa, často v těch nejextrémnějších podmínkách. Společnost Aircraft Industries, nástupce firmy Let Kunovice, jej pod ruským majitelem vyrábí dodnes, nejčastěji právě pro ruský trh.

První let L-410 se uskutečnil 16. dubna 1969, vývoj se v Kunovicích rozběhl už o několik let dříve. Hornoplošník schopný přepravit až 19 cestujících nebo 1850 kilogramů nákladu vznikal na základě požadavku Sovětského svazu, jehož národní dopravce Aeroflot již využíval menší kunovická aerotaxi L-200 Morava. Aeroflot však potřeboval i letadla pro větší počet cestujících, která by byla schopna přistávat na malých a nezpevněných letištích a létat v extrémních podmínkách.

V Kunovicích se proto rozeběhl vývoj nového stroje s označením L-400, později bylo jméno po technických úpravách změněno na L-410. První letadla poháněly kanadské motory Pratt & Whitney, až po dokončení domácího vývoje je nahradily turbovrtulové motory Walter M601 z pražského Motorletu.

Po dokončení vývoje se L-410 stala jediným letadlem zahraniční výroby ve flotile Aeroflotu. Odolné letouny se prodávaly i do dalších zemí, často prostřednictvím Sovětského svazu do „spřátelených“ zemí Asie, Afriky či Jižní Ameriky.

V současnosti lze na L-410 narazit takřka po celém světě, často na nehostinných místech. L-410 jsou oblíbené v odlehlých regionech Ruska, v Africe a zajišťují i provoz na jednom z nejextrémnějších letišť světa Lukla v Nepálu, které jen výchozím bodem pro mnoho expedic na Mount Everest. Nedávno jej ruská společnost Poljarnyje Avialinii začala posílat do města Ojmjkaon, nejchladnějšího trvale obydleného místa na světě. L-410 používá také několik armád včetně té české.

Nyní kunovický výrobce, jehož stoprocentním vlastníkem je ruský průmyslový holding UGMK, nabízí verze L-410 s turbovrtulovými motory americké společnosti General Electric, která převzala výrobu motorů M610 a dále je modernizovala.

Koncern UGMK otevřel koncem loňského roku závod na montáž letounů L-410 v ruském Jekatěrinburgu. Zároveň zahájil sériovou výrobu kompletně modernizovaného letounu L-410 NG.