Létající zámek nevznikne, saúdský princ zrušil objednávku na Airbus A380

Tak měl vypadat luxusní Airbus A380 pro saúdskoarabského prince Al-Valída bin Talála

Tak měl vypadat luxusní Airbus A380 pro saúdskoarabského prince Al-Valída bin Talála Zdroj: Lufthansa Technik

Tak měl vypadat luxusní Airbus A380 pro saúdskoarabského prince Al-Valída bin Talála
Tak měl vypadat luxusní Airbus A380 pro saúdskoarabského prince Al-Valída bin Talála
Tak měl vypadat luxusní Airbus A380 pro saúdskoarabského prince Al-Valída bin Talála
Tak měl vypadat luxusní Airbus A380 pro saúdskoarabského prince Al-Valída bin Talála
Tak měl vypadat luxusní Airbus A380 pro saúdskoarabského prince Al-Valída bin Talála
7
Fotogalerie
Měl mít ložnice, bary a dokonce saunu. Jediný Airbus A380, který si objednala soukromá osoba jako své vlastní letadlo, ale nakonec nevznikne. Prominentní královský zákazník totiž svou objednávku na největší dopravní letadlo světa po osmi letech zrušil.

Aerosalon v Dubaji v roce 2007 přinesl Airbusu prestižní zakázku. Saúdskoarabský princ Al Valíd bin Talál, jeden z nejbohatších lidí světa, podepsal kupní smlouvu na obří letoun A380, který měl sloužit pro jeho soukromé cestování. Letadlo, které Airbus označoval jako VVIP – tedy Very Very Important Person – verzi nyní zmizelo z objednávkových listů výrobce. Zrušení zakázky potvrdil německému listu Die Welt i mluvčí Airbusu.

Že se zakázkou není vše v pořádku, bylo zřejmé už několik let. Poté, co společnost Lufthansa Technik, která se měla postarat o vnitřní vybavení, zveřejnila první návrhy, zavládlo kolem projektu ticho.

OBRAZEM: Tak měl vypadat Airbus A380 VVIP

Airbusu se také pro svojí vlajkovou loď nepodařilo získat další soukromé zákazníky. Konkurenční Boeing přitom na VIP verzi svého „Jumbo Jetu“ 747-8 nalákal devět zájemců.

Objednávka na létající rezidenci o výměře 550 čtverečních metrů mezitím změnila majitele. Al Valíd totiž objednávku po několika letech prodal, zřejmě v rámci královské rodiny. Jako spolumajitel bylo později uváděno saúdské ministerstvo financí. Objednávka posléze změnila majitele ještě jednou, totožnost posledního vlastníka Airbus tají.

Riskantní projekt

Podle expertů představovala pro Airbus unikátní objednávka riziko velké ztráty. Úpravy totiž mohly vyjít až na několik stovek milionů eur. S výrobou interiéru se nakonec nikdy nezačalo.

Airbus chtěl na stavbu privátního tryskáče použít letadlo s pořadovým číslem MSN2, které bylo součástí testovací flotily. Letadlo je již delší dobu odstavené v Toulouse. Znalci tvrdí, že projekt mohl padnout i kvůli tomu, že A380 doznala v průběhu let řady vylepšení a přestavba jednoho z prvních strojů by si tak vyžádala další dodatečné náklady.

O osudu nevyužitého stroje se rozhodne v příštích měsících. Jednou z možností je jeho umístění v nedávno otevřeném leteckém muzeu na okraji letiště v Toulouse.