Levné panely z Číny straší svět. Solární boom už ale skomírá

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Kolaz E15

Američtí a němečtí výrobci solárních panelů si stěžují, že levným produktům dotovaným čínskou vládou se nedá konkurovat. Jenže i samotní Číňané omezují výrobu a připouštějí, že divoký boom výroby solárních panelů se pomalu blíží ke konci.

Ve Spojených státech se společnost SolarWorld snaží přinutit federální vládu, aby na levné panely z Číny uvalila speciální cla. Tomu se samozřejmě čínská fotovoltaická lobby zastupovaná vládou snaží zabránit.

„Jakákoli cenová válka by zpomalila rozvoj zeleného odvětví, který je žádoucí v Číně i v Americe,“uvedla Čínská obchodní komora pro dovoz a vývoz elektroniky, která zastupuje fotovoltaický byznys.

Na jedné straně Američané vyšetřují čínské dotace, na druhé zase Číňané americkou dotační politiku. Číňané si přitom stěžují, že americký SolarWorld měří dvojím metrem: sám dostává jak v Evropě, tak ve Spojených státech dotace, ale nelibě snáší, že totéž dělají Číňané.

Solární boom ale zpomaluje dokonce už i v Číně. Někteří výrobci budou zavírat své továrny a snižovat kapacity, předpovídá Li Junfeng, zástupce pekingského Energetického výzkumného ústavu. „Za pět let tady nebude více než patnáct velkých výrobců,“ předpovídá Li. V roce 2008 přitom v Číně působilo přibližně 330 výrobců solárních panelů a od té doby se toto číslo podle Liho „několikanásobně zvýšilo“. Čínští výrobci reagovali hlavně na masivní dotační politiku vlád v Evropě, která pro ně představuje hlavní odbytiště. Světová jednička na poli solárních panelů, společnost Suntech Power Holdings sídlící v čínském Jiangsu, tento rok vykáže první ztrátu za šest let. Tržní cena fotovoltaických panelů podle informací agentury Bloomberg klesla letos o čtyřicet procent, a to především díky tomu, že firmy masivně zvýšily výrobní kapacity.

Suntech podle odborníků vykáže v letošním roce ztrátu 375 milionů dolarů, zatímco ještě vloni vydělal 262 milionů dolarů. Růst tržeb se u něj zpomalí ze 71 na šest procent, předpovídají analytici. Akcie výrazně padají také dalším čínským výrobcům jako jsou Hanwha Solar-One, Canadian Solar nebo ReneSola.

Vyhnálek: Ostatní nevěří, že Home Credit je po čtyřech letech na čínském trhu v zisku

Silná rodina je jedním z rysů typických pro Asii. Když víte, jak jej správně vyžít, může vám v mnohém pomoci. Druhým velmi silným prvkem je neochota ztratit tvář, říká v rozhovoru pro deník E15 Pavel Vyhnálek, šéf Home Credit Asia, která v Číně a Vietnamu nabízí spotřebitelské úvěry. Získává přitom dva tisíce nových klientů denně. Jen za letošní rok poskytne 1,2 milionu půjček a hodlá expandovat do dalších asijských zemí: do Indie, Indonésie a na Filipíny.

Pavel VyhnálekPavel Vyhnálek | Home Credit

*E15: V Číně nabízíte spotřebitelské úvěry, tedy nepříliš vysoké půjčky, za něž si lidé koupí nějakou věc, která jim zpříjemní život. Po čem Číňané nejvíce touží?

Gros našich úvěrů v Číně jsou úvěry na mobilní telefony. Mobilní telefon je v Asii neuvěřitelně dominující věc, ukazuje status jeho držitele. Když jsme si dělali průzkum v Indii, tak jsme zjistili, že 68 procent populace má mobilní telefon. Méně než třetina populace má přístup k sociálnímu zařízení. Takže nejdříve mobil, a až potom záchod.

*E15: Co ještě kupují kromě mobilů?

Následují laptopy, motorky, zemědělská technika, což už jsou věci, které se hodně prodávají mimo obrovské městské aglomerace, a u těchto věcí jsou klienty převážně malí podnikatelé, rolníci, kteří zařízení potřebují k práci, protože infrastruktura v těchto zemích stále potřebuje rozvoj. I když byste byl překvapen, jak moc do ní dnes asijské země investují. Vědí, že je to jejich největší bariéra pro růst.

*E15: Hodně půjček nabízíte v retailových řetězcích. Jak těžké je se tam dostat?

Záleží, v jakém stavu trh je. Pokud už je rozvinutý, tak dobře chápou, jaká jsme pro ně pomoc, snaží se nás získat, protože vědí, že jim to přidá čtyřicet až šedesát procent obratu. Pak je to jednání hlavně o podmínkách, o konkurenčním vyjednávání. Pokud trh není rozvinutý, tak je to o vzdělávání, vysvětlování, jak jim můžeme pomoct. To nám v Číně i Vietnamu zabralo nejvíc práce, vysvětlit svoji přidanou hodnotu, vybudovat si jméno. V této zemi nikdy předtím žádný takovýto typ obchodování nefungoval. Trvá to spíš rok než měsíce, aby vás ti retaileři začali brát jako partnera. Na druhé straně můžu říci, že už spolupracujeme s dvěma největšími retailery v Číně, možná i na světě, se Suningem a Gome. I oni už pochopili, kde je naše přidaná hodnota, a velmi by ocenili, kdybychom dostali povolení pro celonárodní rollout v Číně. Nyní jsme schopni je podporovat jen v oblastech, kde máme oprávnění působit.

*E15: Kdy povolení pro celou Čínu získáte?

Teď diskutujeme s čínskou vládou, snažíme se vyhodnotit pilotní stadium spotřebitelského financování v Číně. Pokud bude vyhodnocení úspěšné, mělo by to umožnit provozovat byznys po celé Číně. To je pro retailery absolutně kritické. Protože pak můžete začít dělat něco, co znáte tady, jako třeba Tesco Club kreditní karta, brandované karty s věrnostním programem, které produkty klientům zlevňují. Těžko může Suning nabízet televize, ale v reklamě říkat, že si ji za tuto cenu můžete koupit jen v Tiencinu a Šen-čenu.

*E15: Zmínil jste, že začátek byl tvrdý. V čem?

Ztrátoví jsme byli tři roky, letos bude první ziskový rok, což je, myslím si, na Čínu neuvěřitelně dobrý výkon. Když se bavím s investičními bankéři v regionu, ať už s Morgan Stanley nebo McKinsey, nevěří, že jsme po čtyřech letech schopni být v Číně ziskoví. Podařilo se nám tu něco výjimečného. Co se týká prvního roku, tak to bylo běžné. Když jako finanční společnost přijdete s něčím novým, trh vás otestuje. Záleží na vás, jak rychle dokážete zareagovat. Jedna věc jsou lidé, kteří zmanipulují své údaje, aby na úvěr dosáhli. Druhá je sofistikovanější. Společnosti, které existují jenom na papíře, zaměstnávají lidi. Když tam voláte, sedí tam v call-centru operátor a přesně ví, co má říkat. To se musíte naučit rozeznat. Já můžu nyní říci, že jakýkoli organizovaný podvod dokážeme dnes v Číně odhalit na méně než třiceti úvěrech. Když si vezmete, že průměrná půjčovaná částka se pohybuje mezi 250 až 400 eury, tak to není velké riziko.

*E15: Kdo je typický klient Home Credit?

Bude mu do pětatřiceti let, bude to obvykle muž, často to je student nebo tzv. modrý límeček, vydělává dva až čtyři tisíce RMB (4800 až 9160 korun) a my mu poskytneme půjčku dva a půl tisíce RMB. Je to něco, čemu se říká mass market, tedy většina společnosti. Nenazval bych to střední třídou, ale rozhodně to není subprime půjčování.

*E15: Má čínský trh nějaká regionální specifika?

Čína je specifická rizikem u mladých lidí. Funguje tam velmi dobře širší rodina. Když poskytneme studentovi v Číně půjčku a on nemá na zaplacení, rodina, než aby ho nechala padnout, mu obvykle pomůže. Na to nelze spoléhat v Evropě. To je jedna z věcí specifických pro Asii, protože rodina je velmi silný element a když víte, jak ho správně použít, může vám pomoci ve spoustě věcí. Druhý velmi silný element je neochota ztratit tvář.

*E15: To vypadá, jako by byl v Číně obchod se spotřebitelskými úvěry méně riskantní než v Česku…

Z hlediska výše rizikových nákladů ano. Ale samozřejmě to není zadarmo. Je za tím daleko více práce než v Evropě.

*E15: Kam chcete dál expandovat?

Priorita je získat rozšíření licence na celou Čínu. Co se týče zbytku zeměkoule, chceme se plně zaměřit na Asii, protože podle všech našich výzkumů bude právě v Asii spotřebitelská poptávka nejrychleji růst. V současné době jsme v Číně a ve Vietnamu, do konce roku otevíráme Indii, v příštím roce Indonésii a v tuhle chvíli začínáme zkoumat Filipíny, které jsme vyhodnotili jako další zemi, kde bychom chtěli otevřít.